Õppekava nimetus e.k.
Disaini ja tehnoloogia tulevik
Õppekava nimetus i.k.
Design and Technology Futures
TalTechi õppekava kood
MADM10
Õppekavaversiooni kood
MADM10/24
Teaduskond / kolledž
E - inseneriteaduskond
Õppekava juht/programmijuht
Kätlin Kangur
Nominaalne õppeaeg
4 semestrit
Õppekavagrupp
tehnika, tootmine ja tehnoloogia
Õppevaldkond
tehnika, tootmine ja ehitus
Õppe läbiviimise õiguse andmine õppekavagrupis
õppe läbiviimise õigus
Õppe läbiviimise õiguse andmise kehtivuskuupäev
tähtajatu
Õppe läbiviimise õiguse andmise otsuse nr
112
Juurdepääsu tingimused
Bakalaureusekraad tehnikateadustes, disainis või mõnel muul innovatsioonile suunatud erialal. Vastavalt TalTechi vastuvõtueeskirjale.
Sisseastujate töökogemus on soovitatav. Töökogemuse arvestamine võib luua erandeid sisseastuja tausta suhtes (näiteks omab bakalaureusekraadi mõnel teisel erialal, kuid on praktiseerinud disaini, tootearenduse või muul innovatsioonile suunatud tööl). Kuva rohkem...
Õppekava eesmärgid
Õppekava eesmärgiks on:
- ette valmistada transdistsiplinaarse taustaga innovatsiooni,
disaini ja inseneeria professionaale, kes on võimelised algatama, juhtima ja ellu viima tulevikku suunatud sotsiaalset ja majanduslikku kasu loovaid uute toote- või teenusekontseptsioonide arendusprotsesse;
- luua võimalused omandada laiapõhjalised teoreetilised ja praktilised teadmised disainist, tehnoloogiast ja majandusest ning nende omavahelisest põimumisest;
- töötada välja oskuste pagas rakendada disainmõtlemist keerukate probleemide süsteemsel käsitlemisel, arvestades arengut mõjutavaid trende ning mõistes kasutajate, tehnoloogia ja ettevõtluse võimalusi, huve ja piiranguid majanduse, ühiskonna ja kultuuri kontekstis;
- luua arusaam kestliku arengu esitatavatest nõudmistest nii sotsiaalses, looduskeskses kui majanduslikus mõttes;
- arendada diskussiooni disaini rollist tehnoloogia, kultuuri, keskkonna, ühiskonna ja majanduse arengute teemal;
- tagada oskused ja hoiakud, mis võimaldavad loovalt ja tõhusalt töötada interdistsiplinaarses meeskonnas komplekssete ja defineerimata probleemide lahendamisel;
- luua arusaam ettevõtte strateegilisest toimimisest, tehnoloogiliste tootmisprotsesside, äri planeerimise, turunduse ja disainijuhtimise tasandil;
- julgustada ja toetada vastutust võtma ja aktiivselt parema maailma loomisel kaasa lööma.
Õppekavale on oodatud erineva taustaga tudengid, kelle ambitsiooniks on innovatiivsetes arendusprotsessides osalemine ning kes demonstreerivad selleks sobilikku erialast taset, avatust, huvi ja loovust.
Lõpetajate tegevusvaldkond sõltub eelnevast algharidusest, kuid ulatub üle kogu innovatsioonivälja, sisaldades teadureid uurimisasutustes, disainereid-konsultante disainibüroodes, arendusinsenere ja arendus- või disainijuhte ettevõtluses ja vabakutselisi loojaid ja ettevõtjaid.
Õppekava läbimine valmistab tudengid ette doktoriõppeks. Kuva rohkem...
Õppekava õpiväljundid
Õppekava läbinud tudeng:
- on võimeline süsteemselt välja töötama innovatiivseid,
tuleviku võimalusi läbi mängivaid arenduskontseptsioone ühiskonnale ja inimestele olulistel teemadel;
- on omandanud võime ja oskused probleeme süsteemselt käsitleda, olles võimeline neid lahti harutama, märkama osade omavahelisi seoseid ja võimalusi situatsiooni muutmiseks;
- mõistab areneva tehnoloogia poolt loodavaid võimalusi, suudab neid loovalt ja kriitiliselt hinnata ja komponeerida uusi võimalikke lahenduste kontseptsioone, võttes arvesse nii kultuurilist, sotsiaalset kui majanduslikku konteksti;
- on võimeline arendatavaid kontseptsioone kontekstualiseerima ning mõistma ja arvesse võtma loodava mõju tähenduslike ja soovitavate tulevikustsenaariumite kujundamisel;
- on suuteline planeerima, juhtima ja korraldama disainist juhitud transdistsiplinaarset uurimus- ja arendusprotsessi;
- omab teadmisi ja oskusi inimkeskse uurimus- ja arendusprotsessi läbiviimiseks, oskab iseseisvalt sooritada kasutajate-, disaini- ja tehnoloogiauuringuid ning tunneb koosloome tehnikaid kasutajate kaasahaaramiseks arendusprotsessi;
- tunneb disaini ja tootearenduse protsesse ja omab oskusi disaini, tehnoloogia ja majanduse integreerimiseks arendustegevuses;
- on omandanud ettevõtluse, brändijuhtimise ja turunduse alased teadmised ning mõistab äri strateegilise tasandi suhet arendusprotsessi ja uute ideede kommertsialiseerimisega;
- on omandanud teadmised kaasaegsetest tootmisprotsessidest ja tarneahelast ning mõistab nende suhet arendusprotsessiga;
- omab teadmisi ja oskusi uute toote- ja teenusesüsteemide kontseptsioonide ideede väljatöötamiseks, iteratiivseks edasiarendamiseks, prototüüpimiseks ja testimiseks;
- oskab oma töö protsessi ja selle tulemusi atraktiivselt ja selgelt esitleda tuues välja disaini ambitsiooni, kasutajatele ja/või ühiskonnale saadava kasu ja kommertsialiseerimise võimaluse. Kuva rohkem...
Õppekava lõpetamistingimused
Õppekava täitmine nõutud mahus ja lõputöö kaitsmine TalTechi
senati kehtestatud korras; cum laude diplomi saamiseks peab olema lõputöö kaitstud hindele "5" ja kaalutud keskhinne vähemalt 4,60, kusjuures arvestatakse kõiki akadeemilisele õiendile kantavaid hindeid. Kuva rohkem...
Antavad kraadid
tehnikateaduse magister
Õppekava versiooni struktuur:
+
PEAERIALA 4: disain ja tehnoloogia
+
MOODUL: Üldained 12.0 EAP (Üldõpe)
Eesmärgid
Peamine eesmärk on laiendada osalejate silmaringi ning luua arusaam innovatsiooni ja tehnoloogia rollist ja mõjust ühiskonna,
kultuuri ja majanduse arengule. Teisalt ka mõista kultuuriteooria ja visuaalkultuuri olemust ja nende mõju ning võimalusi tehnoloogilise arengu suunamisel. Valik teemasid aitavad tuua eri valdkondade teoreetilised kontseptsioonid osalejale lähemale ning siduda need nii igapäevaelu kui osalejate enda professionaalse praktikaga. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Mooduli edukalt läbinud üliõpilane:
- on teadlik kultuuri-,
innovatsiooni-, ühiskonna ja tehnoloogiaarengu teooriate üldistest suundumustest ja suudab toetuda oma ideede arendamisel erinevatele mõttevooludele;
- oskab luua erinevate valdkondade teoreetiliste mudelite vahel seoseid ja võrdluseid ning kasutada teoreetilisi konstruktsioone nii igapäevase elu kui oma professionaalse praktika mõtestamisel;
- teadvustab kaasaegses kultuuris, tehnoloogias, innovatsioonis ja ühiskonnas toimuvaid protsesse ning suudab kujundada oma arvamuse;
- on võimeline hindama tehnoloogia arengut eetilistest, sotsiaalsetest ja kultuurilistest kriteeriumitest lähtudes. Kuva rohkem...
Kohustuslikud ained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
ÜT7130
6.0
4.0
2.5
0.0
1.5
E
K
Valikained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
MNI5130
6.0
3.0
2.5
0.0
0.5
A
S
MNR5320
6.0
4.0
2.5
0.0
1.5
E
S
+
MOODUL: Disain 12.0 EAP (Põhiõpe)
Eesmärgid
Mooduli eesmärk on anda süvendatud teadmised ja teoreetiline raamistik kaasaja disaini mõtte arengutest ja praktikatest,
võimaldades tudengitel valida oma isiklik suundumus, mis toetuks kriitilisel mõistmisel disaineri vastutusest ja võimalustest inimese, kultuuri, keskkonna ja ettevõtluse probleemide käsitlemisel 21. sajandil. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Mooduli edukalt läbinud üliõpilane:
- mõistab inimkeskse disaini kontseptsiooni ja praktikaid ning oskab neid innovatsiooniprotsessis rakendada;
- omab süvendatud teadmisi disaini integreeritud kasutamisest kogu ettevõtte, avaliku või kolmanda sektori organisatsiooni tegevuse ulatuses, alates uute arendusvõimaluste tuvastamisest võimalike toote või teenuse ideede kontseptualiseerimiseni ja kliendisuhte puutepunktide lahendamiseni;
- mõistab disaini vastutust ja võimalusi globaalse jätkusuutliku arengu kujundamisel, võttes arvesse nii sotsiaalset, majanduslikku kui looduskeskkonna kestlikku arengut;
- mõistab ja oskab kriitiliselt hinnata ning analüüsida terviklikke süsteeme ja lahendusi, ühendades äri, tehnoloogia ja inimeste mõistmise kaasaegse disaini mõttega. Kuva rohkem...
Kohustuslikud ained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
EMD0010
6.0
4.0
1.5
0.0
2.5
E
S
EMD0080
6.0
4.0
1.5
0.0
2.5
H
K
+
MOODUL: Ettevõtlus 6.0 EAP (Põhiõpe)
Eesmärgid
Kujundada arusaam ettevõtluse olemusest ja protsessidest, ettevõtja rollist ning ettevõtte planeerimise protsessi põhitõdedest,
anda üldisi teadmisi ettevõtte majandustegevuse olulisematest külgedest erinevates ettevõtluskeskkondades. Anda üliõpilastele võimalus valitud idee alusel praktiliselt planeerida ettevõtlusprotsess, koostada ärimudel ja selle alusel äriplaan meeskonnatööna ning interdistsiplinaarse õppena toetamaks üliõpilasi nii nende ettevõtjaks kui ka ettevõtlikuks palgatöötajaks saamisel. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
- selgitab ettevõtluse olemust, ettevõtlusprotsessi etappe ja äri planeerimist ning ettevõtte majandustegevuse olulisemaid külgi;
- hindab enda võimeid algatada ja tegutseda äriidee arendamisel reaalses elus ja käsitseda riske;
- hindab ärivõimalusi ja analüüsib neid lähtuvalt lahendamist vajavatest probleemidest, katmata turuniššidest ja arengutrendidest;
- teostab turu- ja konkurentsianalüüsi lähtudes valitud ärivõimalustest, koostab kavandatava ettevõtte üld- ja konkurentsistrateegia;
- kavandab ettevõtte tervikliku turundusmeetmestiku (tooted/teenused, hinnapoliitika, turustuskanalid ning müügitoetusmeetmed);
- koostab kasumiaruande, rahavoogude ja bilansi prognoosi ning tasuvusanalüüsi;
- presenteerib ja põhjendab ärimudeli majanduslikku tasuvust (äriplaani). Kuva rohkem...
Kohustuslikud ained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
TMJ3300
6.0
4.0
1.0
0.0
3.0
E
SK
+
MOODUL: Tehnoloogia 12.0 EAP (Põhiõpe)
Eesmärgid
Tehnoloogia mooduli eesmärgiks on anda süstemaatilised teadmised
kaasaegse tootearenduse põhimõtetest ja protsessidest; õppida tundma erinevaid tootmistehnoloogiaid ning tootmissüsteemide digitaliseerimise ja arenevate kihtvalmistusmeetodite rakendamise mõju nii mass kui väikeseeria tootmisele; mõista asjade interneti toimimise printsiipe ja õppida rakendama loodavate tehnoloogiliste platvormide võimalusi uute toodete ja teenuste väljatöötamisel. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Üliõpilane
- mõistab tootearendusprotsessi integreeritud olemust, selle etappe ja seda suunavaid loogikaid;
- on võimeline tootearendusprotsessi kavandama, koostama projekti meeskonda ja seda juhtima, integreerides erinevad ettevõtte sisesed osapooled;
- suudab kavandada toote kvaliteeti kogu toote elukaare jooksul;
- oskab tootmisprotsesse planeerida ja kontrollida;
- oskab valida ja kavandada tootmissüsteeme vastavalt toote spetsiifikale;
- tunneb asjade interneti tehnoloogiaid ning on võimeline lihtsamaid süsteeme projekteerima, koostama ja testima;
- oskab luua virtuaalreaalsuse ja masinnägemise võimalusi kasutavaid digitaalseid simulatsiooni keskkondi. Kuva rohkem...
Kohustuslikud ained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
EMT8600
6.0
4.0
2.0
0.0
2.0
E
S
Valikained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
EMM0020
6.0
4.0
3.0
0.0
1.0
E
S
EMT0160
6.0
4.0
1.0
3.0
0.0
E
SK
+
MOODUL: Valikõpe 6.0 EAP (Põhiõpe)
Eesmärgid
Moodul võimaldab tudengil süvendada oma teadmisi ettevõtluse,
disaini või tehnoloogia vallas. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Mooduli läbinud üliõpilana on omandanud süvendatud teadmised ja oskused kitsamas ettevõtluse,
disaini või tehnoloogia käsitluses. Kuva rohkem...
Valikained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
EMT0140
6.0
4.0
1.0
2.0
1.0
E
S
EMT0150
6.0
3.0
1.5
0.0
1.5
E
S
MLE0010
6.0
4.0
0.0
4.0
0.0
A
SK
MMJ5240
6.0
4.0
1.0
0.0
3.0
H
K
MMJ5250
6.0
4.0
0.0
0.0
4.0
E
K
TD7150
6.0
4.0
2.0
0.0
2.0
H
K
ÜT7131
6.0
4.0
2.5
0.0
1.5
E
S
+
MOODUL: Süvendatud õpe 42.0 EAP (Eriõpe / peaeriala)
Eesmärgid
Mooduli eesmärk on võimaldada üliõpilastel osaleda disainist
juhitud loovates transdistsiplinaarsetes projektides ning saada praktiline kogemus otsides lahendusi keerukatele probleemidele. Projektide ülesanded on tavaliselt püstitatud koostöös ettevõtete või avaliku sektori partneritega. Neis võetakse uurida tänapäeva ja tulevase elu reaalseid ja kompleksseid väljakutseid eesmärgiga jõuda innovatiivsete lahenduskontseptsioonide visandamiseni.
Mooduli eesmärk on soodustada tudengite loomingulist arengut ning omale sobiva suuna valimist lahendades avatult püstitatud ülesandeid, mis keskenduvad arenduse uurival ja eksperimenteerival eelfaasil, mis sisaldab probleemivälja ja tulevikuvõimaluste analüüsimist, uute võimaluste märkamist ja sõnastamist, lahenduse ideede genereerimist, kontseptsioonide prototüpeerimist ja valideerimist.
Projektid toimuvad meeskonnatööna. Üheks mooduli eesmärgiks on läbi koostöö praktiseerimise tudengite olemasolevate oskuste ja teadmiste võimendamine ning neist seeläbi virtuoossete meeskonnamängijate kasvatamine, kes on võimelised käsitlema tänapäeva kompleksseid teemasid ja otsima neis peituvaid võimalusi ka väljaspool tuttavate valdkondade piire, et neid väärtust loovateks kontseptsioonideks edasi arendada.
Arendustöö projektides rakendatakse teistes õppeainetes omandatud uusi teoreetilisi kontseptsioone ning testitakse ja arendatakse meetodite rakendamise oskusi. Eesmärgiks on iseseisvate loominguliste innovatsioonitöötajate koolitamine, kes on võimelised vastavalt olukorrale arendus- ja uuringuprotsesse kavandama ja nende tarbeks vajalikke tööriistu ja meetodeid ise välja töötama. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Mooduli edukalt läbinud üliõpilane:
- omandab laia valiku disaini meetodeid, praktikaid ja tööriistu, mis on praktilistes arendusprojektides lihvitud ja treenitud;
- demonstreerib võimet töötada transdistsiplinaarses meeskonnas komplekssete teemade kallal, õppides tundma ja taltsutama uusi ja keerukaid teemasid väljaspool oma tavapärast kompetentsi (ja taludes stressi);
- määratleb disaini strateegiad komplekssete probleemidega tegelemiseks;
- on võimeline suhestuma innovatsiooniprotsessis osalevate erinevate osapoolte, nagu kasutajate ja ettevõtluse või valitsussektori nägemuste, ootuste, arusaamade ja eesmärkidega ning arvestama nendega lahenduste väljatöötamisel;
- demonstreerib võimet loovalt mõelda, raamistada situatsioone uuest vaatenurgast ning algatada diskussiooni muudatuste teemadel;
- arendab loovust, demonstreerides disainerlikke oskusi ja tundlikkust luua kasutajatele tähenduslikke ja nauditavat elamust pakkuvaid lahendusi. Kuva rohkem...
Kohustuslikud ained:
Aine nimetus
Aine kood
EAP
Tunde nädalas
Loenguid
Praktikume
Harjutusi
E/A/H
Õpetamise semester
EMD0052
12.0
8.0
1.0
0.0
7.0
H
S
EMD0053
12.0
8.0
2.0
0.0
6.0
E
K
EMD0090
6.0
4.0
1.0
0.0
3.0
H
S
ETTÜ71015
12.0
8.0
1.5
0.0
6.5
H
S
+
MOODUL: Vabaõpe 6.0 EAP (Vabaõpe)
Eesmärgid
Pakkuda üliõpilastele võimalused:
- spetsialiseeruda ja omandada täiendavaid teadmisi orienteerumaks erialalistes temaatikates;
- valida vastavalt oma huvidele ja isikuomadustele erinevates õppekavades olevaid õppeaineid; Kuva rohkem...
Õpiväljundid
Tunneb, oskab selgitada ning ka kasutada vabaõppe kursustes õpitut.
+
MOODUL: Magistritöö 24.0 EAP (Lõputöö)
Eesmärgid
Iseseisvalt läbi viidud süvendatud uurimustöö või uuriva arendusprojekti kogemuse saamine.
Magistritöös demonstreerib tudeng disainist juhitud innovatsiooni praktikate ja ideede rakendamist individuaalse loova arendusprojekti käigus. Töö teema valib tudeng vastavalt oma isiklikule huvile ja professionaalsele ambitsioonile. Kuva rohkem...
Õpiväljundid
- suudab probleeme ja/või uurimisküsimusi sõnastada ning neid etteantud raamides kohaste meetoditega lahendada;
- oskab iseseisvalt läbi viia erinevaid taustauuringuid probleemi konteksti, tehnoloogia ja turu võimaluste tajumiseks, kasutajate ning teiste osapoolte mõistmiseks;
- demonstreerib võimet uurimistulemusi kriitiliselt analüüsida ja tulemusi loovalt uute lahendusideede genereerimisel sünteesida;
- demonstreerib iseseisvat loovat mõtlemist ja võimeid ning oskusi välja töötada innovatiivseid ja argumenteeritud kontseptsioone;
- demonstreerib oskusi probleemiga seotud osapooli mõista ja avatult tehnoloogia ja disaini valdkonda sidudes uusi toote- või teenusesüsteeme välja töötada;
- oskab koostada teaduslikke põhimõtteid järgivat ning rahvusvahelisele teaduskirjandusele põhinevat probleemi käsitlust ja analüüsi. Kuva rohkem...
+
TÜÜPÕPINGUKAVA: sügis päevaõpe

