course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on:
- õppida kirjutama iseseisvalt teadusartiklit eelretsenseeritavale konverentsile või teadusajakirja;
- ära tunda ja määratleda teadustöö uudsus ning tähtsus ning osata seda esitada kirjalikul ja graafilisel kujul;
- õpetada uurimustulemuste selget, hästi argumenteeritud ja struktureeritud edastamist;
- õppida teaduslike tekstide redigeerimist vastavalt valdkonnapõhistele stiili ja retoorika ning valitud ajakirja või konverentsi nõuetele;
- õppida tööde eelretsenseerimise eetikat ja hea tava.
course aims in English
The aim of this course is to:
- learn how to independently write a scientific research article for a peer-reviewed conference or journal;
- identify, define and present the novelty and significance of the research work in written and graphical form;
- teach how to communicate research findings in a clear, argumentative and well-structured way;
- learn to revise scientific texts in accordance with domain-specific requirements of style, rhetoric and in accordance with the target conference/journal;
- learn ethics and best practices for peer-review.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- tuvastab ja kirjeldab teadusartikli peamisi osi: sissejuhatus, meetodid, tulemused, diskussioon / kokkuvõte (IMRaD formaat);
- kirjeldab oma teadustöö uurimisprobleeme, nende uudsust, tähtsust ja tulevikuväljavaateid;
- koostab iseseisvalt iga jaotise, lisab viited, taustainformatsiooni, et võrrelda oma tööd teada oleva tehnilise tasemega;
- toimetab iseseisvalt oma teksti ja parandab loetavust, mõistab ja rakendab eri strateegiaid, et saavutada teadusliku teksti head kvaliteeti
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
- identifies and describes the core components of a scientific paper: Introduction, Methods, Results, Discussion / Conclusions (IMRaD format);
- describes the research problems addressed in their work, its novelty, significance and future outlook;
- independently drafts each section, and includes references and relevant background information to compare their work with the state of the art;
- self-edits, identifies and improves readability and understands and applies different strategies to achieve good quality of scientific writing.
brief description of the course in Estonian
Üliõpilase enda teadustööl põhinev praktiline akadeemilise kirjutamise kursus publitseerimiseks.
Kursuse jooksul töötavad üliõpilased iseseisvalt oma teadusartikli mustandiga (eelistatavalt esimese autorina). Iga kahe nädala tagant tuleb esitada Moodle'i kaudu järgmine versioon, millele antakse kirjalik tagasiside.
Suurim kursusel osalejate arv teaduskonna kohta on 10 ja kursus on suunatud inseneri, loodus-, infotehnoloogia ja majandusteaduskonna doktorantidele.
Kui soovijate arv teaduskonna kohta on üle kümne, tehakse kandidaatidega intervjuud ja testid, et sõeluda välja kümme.
Kursusel osalemise eeldus teadusartikli mustand või selle laiendatud kokkuvõte pikkusega vähemalt 3 lk.
Üliõpilased jagatakse üksteiste tööde retsenseerimiseks ja tagasiside andmiseks 2-5liikmelisteks rühmadeks vastavalt teaduskondadele ja õppekavadele.
brief description of the course in English
The course is hands-on and based on the student's individual research work, it is a scientific writing for publication course. Over the course of the semester, students will work independently on their manuscript (first authorship is preferred, but not required). Every two weeks, an updated draft of their papers will be uploaded to Moodle, and written feedback will be provided.
The maximum number of course participants per faculty is 10 for engineering, natural sciences, information technology and business and governance PhD candidates. In such cases as the number of applicants exceeds 10 per faculty, the instructors will interview and/or test the applicants to maintain the course size of 10.
A draft manuscript is required for admission in this course, at minimum an extended abstract of three pages.
In sessions of 2-5, students will be separated into groups for peer-review, discussion and feedback, depending on their school / PhD programme.
type of assessment in Estonian
Lõplik hinne = 60% teksti/artikli kirjutamine ja kodutööd + 30% retsenseerimised, aktiivne osalemine / grupitööd / tööd partneriga ja arutelud + 10% ettekanded oma uurimisvaldkonnast.
type of assessment in English
Final result = 60% text/article writing and homework + 30% peer review, active participation / group work / partner work, discussions + 10% presentations based on research area.
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Style: Lessons in Clarity and Grace, 12th Edition
Joseph M. Williams
Joseph Bizup
ISBN-13: 9780134080413
Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded
Joshua Schimel
ISBN-13: 9780199760244
Swales, J. M.; Feak, C. B. English in Today's Research World, University of Michigan, 2008
Perttunen, J. M. The Words Between, 4th ed., Duodecim, 1995
EASE Guidelines for Authors and Translators of Scientific Articles to be Published in English, June 2020.
Articles covering basics and specific areas of science writing: Kamat, P. V.; Schatz, G. C.
How to make your next paper scientifically effective, J. Phys. Chem. Lett., 2013, 4, 1578-1581.
Additional journal and conference articles are available on the Moodle course page
study forms and load
daytime study: weekly hours
1.5
session-based study work load (in a semester):