course aims in Estonian
Aine toimub interdistsiplinaarse õppena alates 2017/2018, ja alates 2018/2019 õppeaastast täiendavalt interdistsiplinaarse projekti vormis koostöös insenerivaldkonna üliõpilastega, detailid täpsustamisel. Arendada süvendatult üliõpilaste ettevõtlusalaseid teadmisi ja oskusi ning toetada üliõpilaste ettevõtlikkust toetavate isiksuseomaduste ja hoiakute väljakujunemist. Kujundada loovat mõtlemist, õpetada ettevõtliku käitumise põhimõtteid ning anda teadmisi ärivõimaluste äratundmise, äriideede arendamise, hindamise ning rakendamise (ärimudel) kohta erinevates ettevõtluskeskkondades. Anda üliõpilastele võimalus äriideed arendades praktiliselt läbi teha ettevõtlusprotsess meeskonnatööna ning interdistsiplinaarse õppena toetamaks üliõpilasi nii nende ettevõtjaks kui ka ettevõtlikuks palgatöötajaks saamisel.
course aims in English
The course will be taught as an interdisciplinary course starting from the academic year 2017/2018, and from the academic year 2018/2019, additionally in the form of interdisciplinary project in cooperation with engineering students; details will be announced later. To develop in depth the students’ entrepreneurial knowledge and skills and to support development of their entrepreneurial qualities and mind-set. To develop creative thinking, teach the principles of entrepreneurial behaviour and share knowledge of how to recognize business opportunities, develop a business idea, to assess a business idea and to go forward with the business idea in different entrepreneurial environments. To give the student a possibility to imitate the entrepreneurial process as a team task while developing the business idea, and as an interdisciplinary subject supporting students become entrepreneurs or employees with entrepreneurial mind-set.
learning outcomes in the course in Est.
Õpepaine läbinud üliõpilane:
1. kirjeldab ettevõtluse põhimõisteid ja protsesse, arengutendentse, ettevõtluskultuuri ning ettevõtluse eri vorme;
2. hindab enda sobivust ettevõtjaks, võttes aluseks ettevõtjale vajalikke isikuomadusi;
3. rakendab äriideede genereerimise, arendamise ja hindamise meetodeid;
4. kavandab ärimudeli, arvestades toote/teenuse väärtuspakkumist kliendile, nõudlust, konkurentsi, ressursse, müügivõimalusi ja teisi mõjutavaid tegureid;
5. analüüsib erinevate ärimudelite eeliseid ja ettevõtluskeskkonna mõju ärimudeli kujundamisele;
6. presenteerib ja põhjendab ärimudelit.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
1. describes the basic concepts and processes of entrepreneurship, development trends, entrepreneurial culture and different forms of entrepreneurship;
2. assesses his suitability as an entrepreneur based on the characteristics necessary for an entrepreneur;
3. applies the methods of generating, developing and evaluating business ideas;
4. designs a business model considering the value proposition of the product/service to the customer, demand, competition, resources, sales opportunities and other influencing factors;
5. analyses the advantages of different business models and the impact of the business environment on the design of the business model;
6. presents and justifies the business model.
brief description of the course in Estonian
Aine õppeprotsess järgib ettevõtlusprotsessi loogikat, mille peamisteks etappideks on äriidee genereerimine, ärivõimaluste äratundmine, ärivõimaluste arendamine ja rakendamine, mida vaadeldakse indiviidi (ettevõtja omadused, motivatsioon, oskused), grupi (äriideed, meeskonnaliikmete panus) ja ühiskonna (majanduspoliitika, keskkond, tehnoloogia) tasandil. Käsitletavad teemad on järgmised:
Ettevõtluse põhimõisted ja protsessid, arengutendentsid, ettevõtluskultuur ning ettevõtluse eri vormid. Eetilise käitumise põhimõtteid võimaliku ettevõtjana või ettevõtliku palgatöötajana. Ettevõtluskultuuri juhtumianalüüsid ja sots-draamad. Ettevõtjale või ettevõtlikule töötajale vajalikud isiksuseomadused. Testid ja eneserefleksioonid mõistmaks ettevõtjat ja ettevõtliku töötajat. Erinevad loovad meetodid äriideede genereerimiseks, arendamiseks ja hindamiseks. Sissejuhatus turundusse ja strateegilisse juhtimisse. Ärimudeli kavandamine meeskonnatööna arvestades toote/teenuse väärtuspakkumist kliendile, nõudlust, konkurentsi, ressursse, müügivõimalusi ja teisi tegevust mõjutavaid tegureid. Erinevate ärimudelite eeliste analüüs ja ettevõtluskeskkonna mõju selles. Ettevõtlusprotsess. Ettevõtluse tugisüsteem. Kodu- ja tunnitööde (sh ärimudeli) presenteerimised erinevaid meediume kasutades, diskussioonid, tagasisidestamine ja enesereflektsioonid. Õppetöösse kaasatakse ettevõtjaid ettevõtluse eri valdkondadest.
brief description of the course in English
The study process follows the logic of the entrepreneurial process, which consists mainly of developing the business idea, recognizing the business opportunities, developing and implementing the business opportunities measured by individual (entrepreneurial qualities, motivation, skills), group (business ideas, contribution of the team), and society (economic policy, environment, technology).
The topics covered during the course are the following:
Basic keywords and processes of entrepreneurship, development tendencies, entrepreneurial culture and different forms of entrepreneurship. Possibilities of ethical behaviour as a possible entrepreneur or as an entrepreneurial employee. Entrepreneurship culture case studies and social dramas. Entrepreneurial qualities. Tests and self-reflections to understand the entrepreneur and entrepreneurial employee. Different creative methods to come up with, develop and assess business ideas. Basics of marketing and strategic management. Planning the business model as a teamwork, taking into account the value proposition of the product or service for the customer, supply and demand, competition and resources, as well as sales opportunities and other things affecting the business. Understanding the benefits of different business models and the entrepreneurial environment. Entrepreneurial process. Entrepreneurship support system. Presentation of home tasks and group tasks (including the business model) using different mediums. Discussions, feedback and self-reflections. Various entrepreneurs also come to lectures from different entrepreneurial fields.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine.
type of assessment in English
Grading.
independent study in Estonian
Äriidee loomine, ärivõimaluste hindamine, turu- uuring, ärimudeli kavandamine
independent study in English
Business idea generation, assessment of business opportunities, market research, business model design
study literature
A. Miettinen, J. Teder. 2006. Ettevõtlus I: Ettevõtlusest, ettevõtjatest, ettevõtluspoliitikast. A. Miettinen, L. Rikkinen, J. Teder. 2008. Ettevõtlus II: äriideest, äriplaanist, ettevõtte rajamisest ja kasvust; S.C.Harper 2005. Extraordinary Entrepreneurship. The Professional's Guide to Starting an Exceptional Enterprise. John Wiley and Sons; J. A. Timmons, S. Spinelli. 2007. New Venture Creation. Entrepreneurship for 21 century; Hisrich, 2016, P., Peters, P., Sheperd, D. Entrepreneurship. 10th Edition. McGraw‐Hill; Chandra, S., Zachary, K. 2014, The Theory of Entrepreneurship: Creating and Sustaining Entrepreneurial Value. Palgrave Macmillan, New York.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):