course aims in Estonian
Aine eesmärk on kasvatada üliõpilaste teadmisi ringmajanduse ja ressursitõhususe teemadel tagamaks, et tulevastel lõpetanud inseneridel on oskused arendada jätkusuutlikumaid protsesse maavarade kaevandamise-tootmise väärtusahelates. Virtuaalsete kursuse õppematerjalide ja iseseisva uurimistöö abil saavad üliõpilased arendada oma erialaseid ja ettevõtlikke oskusi projektülesannete lahendamisel ja esitavad äriideid püstitatud probleemi ületamiseks.
course aims in English
The aim of this course is to build knowledge and capacity in state-of-the-art circular economy and resource efficiency practices - to ensure that future graduate engineers have the basic know-how and skills to develop more sustainable processes in raw materials value chains. With the help of virtual course study materials and independent research, students can develop their professional and entrepreneurial skills in resolving project assignments by presenting business ideas for overcoming the assigned problem.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- defineerib ringmajanduse põhimõisteid, kirjeldab materjalivooge (kaevandamisest, töötlemisest, valmistamisest kuni ringlussevõtu ja taaskasutamiseni), nimetab muudatuste ajendeid;
- oskab selgitada valdkonna rolli ja olulisust ühiskonnas;
- tuvastab keskkonna-, majanduslikke ja sotsiaalseid mõjusid materjalide töötlemise praktikate kohta jätkusuutlikkuse aspektist:
- saab aru, kuidas luua uusi ärivõimalusi materjalide ringmajandusse naasmiseks.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- defines basic concepts of circular economy, describes materials flow (from mining, processing, manufacturing until end-of-life recycling and re-usage), lists issues and drivers for changes;
- can explain the role and importance of the field in society;
- recognizes impacts (environmental, economic, and social) of the current practice of materials processing from a sustainability aspect;
- gets an idea of how to create new business opportunities to re-enter materials into the circular economy.
brief description of the course in Estonian
Õppeaine sisu lühikirjeldus: Üliõpilased õpivad tundma kogu materjali väärtusahelat, st uurimist, kaevandamist, töötlemist, tootmist kuni materjalide ringlussevõtu ja taaskasutamiseni. Üliõpilased vaatlevad metalle ja mineraale ressursitõhususe ja ringmajanduse vaatenurgast.
Kursuse materjalid (esitlused, videod, lisamaterjalid) koosnevad 6 peamisest teemast ja need on kokku pannud teadlased kaheksast Euroopa ülikoolist. Peamised teemad on:
1. Äri- ja poliitikamaastik. Ringmajandus ja mõisted - ÜRO eesmärgid ja jätkusuutlikkuse määratlus, keskkonnaalased õigusaktid, jätkusuutlikkuse mõõtmise vahendid.
2. Materjalid ja ressursid (kõik materjalid) - seotud teemaga 1. Uuritakse erinevaid materjale ja nende omadusi, milleks neid saab kasutada, ja lühidalt kuidas neid toodetakse. Samuti saab ülevaate kriitilistest ressurssidest ja reservide olemasolust.
3. Uurimine ja kaevandamine ning selle mõju (metallid ja mineraalid) - mineraalide kaevandamine, kus asuvad leiukohad, kuidas kaevandamise kõrvalsaadusi käidelda.
4. Materjalide (kõik) töötlemine ja ümbertöötlemine - terase, mittevärviliste metallide (tsink, vask jne) ja muude materjalide (klaas, paber, keraamika, plast) tootmisprotsessid.
5. Valmistamine (disain) ja kasutusfaas (kõik) - hõlmab materjalide edasist töötlemist, toote kujundamist tema kasutusfaasis ja peale jäätmeks muutumist.
6. Ringlussevõtt ja korduskasutamine (plastikud, keraamika, puit, tselluloos ja metallid) _ toodete käitlemine peale jäätmeks muutumist. Ringlussevõtu süsteemid riikides, EL süsteem (tootedirektiivid). Jäätmekäitluskohad ja seadmed, kuidas sorteeritakse materjale ja kui palju me taaskasutame.
brief description of the course in English
Brief description of the course: Students will learn about the whole raw materials value chain, i.e., from exploration, mining, processing, and manufacturing to material recycling and re-use. Students are looking at metals and minerals from a resource efficiency and circular economy perspective.
The virtual course materials (presentations, short videos, additional materials) consist of 6 major themes assembled by researchers from 8 European universities. Major themes are:
1. Business and policy landscape. Circular economy and definitions - UN goals and definition of sustainability, number of environmental legislation, tools to measure sustainability
2. Materials and available resources (all materials)- interlinked with theme 1. Including different materials and their properties, what they can be used for, and briefly, how they are produced. Also, an overview of critical resources and availability of reserves.
3. Exploration and impact and mining plus impact (metals and minerals) - production of mining of minerals, where you can find the deposits, and how by-products from mining can be handled.
4. Processing and re-processing of materials (all) - production processes of steel, non-ferrous metals (zink, copper etc.), and other materials (glass, paper, ceramics, plastics).
5. Manufacturing (design) and use-phase (all) - includes further processing of materials, design of the product with the use-phase, and end-of-life stage of the products in society.
6. Recycling and re-use (plastics, ceramics, wood, pulp, and metals) - end-of-life recycling of products and applications. Recycling systems in countries, the EU system (product directives). Waste management facilities and equipment, how are materials sorted, and how much do we recycle.
type of assessment in Estonian
Õpilased koostavad projektiaruande, toetudes kursuse õppematerjalidele ja iseseisvale uuringule. Kursuse käigus on vaja sooritada iga teema kohta test veebikeskkonnas, testid põhinevad kursuse materjalides etteantud küsimustel. Kursuse lõpuks peavad üliõpilased sooritama 6 testi ja esitama kursuse projektiaruande.
type of assessment in English
Students conduct their project report assignments based on course materials and independent research. There will be written tests for every theme during a course, based on given questions in course materials. By the end of the course students have to conduct 6 written tests and submit a project report.
independent study in Estonian
Õppematerjali läbitöötamine, testide sooritamine (kokku tuleb sooritada 6 testi) ja projektiaruande koostamine ja esitamine.
independent study in English
Working through the online study materials, taking tests (6 in total), and submitting and presenting project reports.
study literature
• Arndt, N. and Ganino, C.: Metals and Society: An Introduction to Economic Geology, Springer, 2012, p. 1-18, ISBN 978-3-642-22996-1
• Calatayud, P. and Mohkam, K.: Material Footprint: an indicator reflecting actual consumption of raw materials, General Commission for Sustainable Development, 2018, pp. 1-4, ISSN: 2557-8510
• Gertsch, R.E. and Bullock R.L.: Techniques in Underground Mining - Selections from Underground Mining Methods Handbook, Society for Mining, Metallurgy, and Exploration, 1998, pp. 45-86, ISBN: 978-0873351638 etc.
• Recommended additional literature is under every theme in virtual lecture materials
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):