Critical Thinking, Ethics and Scientific Literacy
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MNF5510
course title in Estonian
Kriitiline mõtlemine, eetika ja teaduslik kirjaoskus
course title in English
Critical Thinking, Ethics and Scientific Literacy
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
autumn - spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
BAAM06/18
no
EAKM25/25
no
EARM22/25
no
HAAM02/25
no
IABM02/25
no
IACM23/25
no
IAFM21/24
no
IAPM02/25
no
IASM02/22
no
IAVM23/25
no
IVEM11/22
no
KATM02/18
no
KATM02/25
no
VAAM15/25
yes
YASM02/25
no
display more
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Selle kursuse eesmärk on pakkuda analüütilist tööriistakomplekti, mis võimaldaks paremini mõista tehno-teaduslikku maailma, milles me elame. Õpetada tudengitele teadusmetodoloogia, kriitilise mõtlemise ja argumentatsiooni aluseid. Tutvustada teaduse, tehnoloogia ja ühiskonna koostoimet käsitlevate vaadete ja teooriate printsiipe interdistsiplinaarses kontekstis. Teadvustada olulisimaid eetika teooriad ja nende rakendamist ning pöörata tähelepanu teaduse ja tehnoloogiaga seotud eetika küsimustele.
Aines osalevad erinevate õppekavade ja -valdkondade üliõpilased, kellele õpetatakse kuidas kasutada erinevate distsipliinide lähenemist (filosoofia, sotsioloogia ja ajalugu) mitmesuguste aktuaalsete probleemide käsitlemisel. Õppeprotsessi käigus kaasatakse üliõpilasi erinevate tekstide, filmide, tööde arutellu, mille käigus nad peaksid kriitiliselt analüüsima omaenda distsipliinist tulenevaid vaateid ning mõistma valdkondade vahelisi ja üleseid seoseid.
course aims in English
The aim of the course is to offer an analytical toolkit to understand this techno-scientific world. To teach students the essentials of scientific methodology, critical thinking and argumentation. To introduce the principles of philosophical views and theories concerning the interplay between science, technology and society in interdisciplinary context. To introduce main ethical theories and their application, especially regarding the issues in ethics of science and technology.
Students from different programs and disciplines will be taught how to adopt various disciplinary approaches (historical, philosophical, sociological) to various actual problems. During the classwork students will be engaged in discussions about texts they read, movies they watch, works they do, in order to analyze their views which spring from their disciplinary backgrounds and to understand connections between disciplines and underlying them.
learning outcomes in the course in Est.
Aine edukal läbimisel üliõpilane:

- demonstreerib kriitilise argumentatsiooni oskusi ja oskab lahendada probleeme ning langetada otsuseid avatud meele ja kriitilise mõtlemise koostöös;
- mõistab teiste loodud argumente ning suudab hinnata nende tugevust, vigu, vasturääkivusi, kallutatust ja oskab eristada faktilisi eriarvamusi pelgalt verbaalsetest;
- tunneb teadusliku arutluse põhimõtteid ning oskab eristada ja diskrediteerida ebateaduse väiteid ja argumente;
- omab paremat ja selgemat arusaama teaduse, tehnoloogia ja ühiskonna tähendusest ning nende vastastikusest mõjust;
- mõistab eetilisi põhimõtteid kaasaegsete probleemide lahendamisel;
- demonstreerib edasijõudnud tekstist arusaamise ja kirjutamise oskust.
learning outcomes in the course in Eng.
After successfully passing the course, the student:

- demonstrates critical argumentative skills for reasoning and is able to make decisions and solve problems while following the interplay between open-mindedness and critical thinking;
- is able to recognize the arguments that others make and evaluate their strengths, errors, fallacies, inconsistencies, biases and can distinguish factual from merely verbal disagreements;
- is familiar with the principles of scientific reasoning and can recognize and discredit pseudo-scientific claims and arguments;
- understands the meaning of science, technology society and comprehends the interplay between them;
- comprehends ethical principles with application to problems in contemporary world;
- demonstrates advanced reading and writing skills.
brief description of the course in Estonian
Teadusel on tänapäeva ühiskonnas keskne koht, mistõttu peetakse teaduslikke väiteid avalikes debattides paremateks mis tahes teist tüüpi diskursustest ja argumentidest. Samuti omab tehnoloogiline areng sügavat mõju meie eludele ja harjumustele. Ning me oleme ümbritsetud suurest informatsiooni hulgast pidevalt ja kiirelt muutuvas ühiskonnas. Selle kursuse eesmärk on pakkuda analüütilist tööriistakomplekti, et paremini mõista seda tehno-teaduslikku maailma, milles me elame. Tudengitelt eeldatakse, et nad õpivad looma tugevaid argumente ja on võimelised hindama teiste argumentide tugevust ning kehtivust.
Harjutusi klassiruumis ja kodutöid tehakse nii individuaalselt kui ka grupitööna.

Kursus on organiseeritud kolme ossa:
- Kursuse esimene osa on pühendatud argumentidele, mida võib kohata teadustöös, igapäeva- ja tööelus. Kursusel arutatakse, luuakse ja hinnatakse eri tüüpi argumente. Käsitletakse levinumaid arutlusvigu ja õpitakse nende ära tundmist argumentides. Üliõpilaste lugemis- ja kirjutamisoskuse täiustamiseks tutvustatakse visuaalseid meetodeid, mis aitavad ära tunda argumendi struktuuri ja ning on abiks oma argumentide ülesehitamiseks.
- Kursuse teine osa on tegeleb teadusliku arutluskäigu ja tehnoloogilise muutusega. Vaadeldakse tänapäevase teaduse ja tehnoloogia ajaloolisi juuri, filosoofilisi põhjendusi ja sotsiaalseid järelmeid. Uuritakse, mis on teaduslik fakt/argument, mis muudab selle niivõrd robustseks ja kuidas saab seda kasutada. Viimaks käsitletakse tehnoloogilist progressi ja ulatust, milles tehnoloogia ning teadus teineteist kujundavad.
- Kolmandas osa räägitakse eetikast ja eetika-otsuste langetamisest. Arutatakse raskusi, mida kohtame moraalsete otsustuste tegemisel, ja kuidas neid raskusi on võimalik ületada. Kursusel vaadeldakse tähtsamaid eetika teooriaid, nende rakendamist ja kaasaegseid moraaliprobleeme.
brief description of the course in English
Science acquired in modern society a central status that makes its claims better regarded in public debates than any other kind of discourse or argument. Technological advances are deeply changing our lives and affecting our habits. In addition, we are surrounded by information in a rapidly changing society. The aim of the course is to offer an analytical toolkit to understand this techno-scientific world. Students are expected to learn how to construct strong arguments and evaluate the strength of the arguments they face.
Homework and activities in the class will be done individually as well as in the groups.

The course is organized in three main parts:
- The first part of the course is devoted to arguments as found in scientific research, in real life situations and in professional settings. Different types of arguments are developed, discussed and assessed regarding their validity and soundness. Students are introduced to the recognition of popular fallacies that are found in common arguments. Finally, the course introduces visual methods to recognize and build structures of arguments that will enhance students’ writing and reading skills.
- The second part of the course is devoted to scientific reasoning and technological change. The course explains the historical roots, philosophical justifications and social implications of the authority and success of modern science and technology. It also discusses what stands as a scientific fact/argument, what makes it so robust and what use can be made of it. The course addresses technological progress and the extent to which technology and society shape each other.
- The third part of the course is devoted to ethics and ethical decision-making. It discusses the difficulties that we face when we make moral judgements and how to overcome them. The course overviews the main theories in ethics, then discusses applications on contemporary moral problems.
type of assessment in Estonian
Tudengid peavad kursuse läbimiseks sooritama testi. Testi on võimalik sooritada kolmel eelnevalt kindlaks määratud kuupäeval. Test sisaldab küsimusi teemade kohta, mida on kursusel käsitletud. Testiküsimused on samas stiilis nagu kursusel toimuvad harjutused. Test loetakse positiivselt sooritatuks, kui õiged on vähemalt 51% vastustest.
type of assessment in English
Students are expected to pass a test that will take place during the three dates that will be offered. The test will contain questions on the topics covered during the course, in the same style as the exercises that will be offered during the course. To pass the test at least 51% of answers have to be correct.
independent study in Estonian
Loengutes käsitletud teemade üle mõtisklemine, tekstide, mida käsitletakse järgmisel kohtumisel, lugemine ja ettevalmistamine, loogika ja kriitilise mõtlemise harjutuste sooritamine, valmistumine testiks jne.
independent study in English
Reflecting on the lectures, reading texts that will be discussed during the next session, doing exercises in logic and critical thinking, getting ready for assessment etc.
study literature
T. Bowell and G. Kemp (2010), Critical Thinking: a Concise Guide, 3rd ed., Routledge.
L.-G. Johansson (2016), Philosophy of Science for Scientists, Springer
J. K. B. Olsen, et al. (2009), A Companion to the Philosophy of Technology, Wiley-Blackwell
M. Bucchi (2004), Science in Society: An Introduction to Social Studies of Science, Routledge
S. Blackburn (2001), Being Good: A Short Introduction to Ethics, Oxford University Press
Ja teised lühemad tekstid, mida kursuse käigus võidakse soovitada. / Other short texts might be progressively recommended during the course.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
2.0
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus or link to Moodle or to home page
2024/2025 autumn
Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
    MNF5510 Extended syllabus 2024.pdf 
    display more
    2023/2024 autumn
    Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
    English
      2022/2023 autumn
      Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
      English
        2021/2022 autumn
        Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
        English
          MNF5510 - Hindamiskriteeriumid ENG.pdf 
          2020/2021 autumn
          Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
          English
            MNF5510 - Hindamiskriteeriumid ENG.pdf 
            2019/2020 spring
            Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
            English
              MNF5510 - Hindamiskriteeriumid ENG.pdf 
              2019/2020 autumn
              Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
              English
                MNF5510 - Hindamiskriteeriumid ENG.pdf 
                2018/2019 autumn
                Amirouche Moktefi, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
                English
                  MNF5510 - Hindamiskriteeriumid ENG.pdf 
                  Course description in Estonian
                  Course description in English