course aims in Estonian
Kinnistada ja arendada eesti keele alaseid teadmisi ja oskusi nii kõnes kui kirjas (õpe toimub tasemegruppides). Teadvustada eri funktsionaalstiilide olemasolu. Süvendada oskusi teha õigeid keelelisi valikuid ameti- ja erialavaldkondades ning akadeemilises keskonnas suheldes. Süvendada keelehooldeallikate kasutamise ning õigekirjanormide järgimise oskusi.
course aims in English
To foster the development of knowledge and skills of oral and written communication in Estonian (tuition in proficiency-based groups). To raise awareness of different functional styles and registers. To enhance the ability to make the right linguistic choices for communication in professional, field-specific and academic contexts. To develop the skills of using dictionaries and other language reference materials, and maintaining standards of orthography.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
- koostab ülesehituselt loogilisi, stiililt sobivaid ja keelelt korrektseid eriala- ja tarbetekste;
- koostab ja esitab ülesehituselt loogilisi, stiililt sobivaid ja keelelt korrektseid erialaettekandeid;
- oskab kasutada korrektset, stiililt sobivat oskuskeelt aruteludes ja väitlustes;
- eristab üld-, oskus- ja kõnekeelt (sh erialaslängi);
- tunneb ja kasutab tähtsamaid keelehooldeallikaid;
- tunneb õigekirjanorme ja kasutab neid teksti koostamisel.
learning outcomes in the course in Eng.
The student:
- compiles logical, stylistically appropriate and linguistically correct specialist and non-specialist texts;
- compiles and gives logical, stylistically appropriate and linguistically correct field-specific presentations;
- is able to employ linguistically correct and stylistically appropriate language for specific purposes in discussions and argumentation;
- differentiates between general, specific and informal uses of language, including jargon;
- knows and uses the most important linguistic reference materials;
- knows the spelling rules for compiling an orthographically correct text.
brief description of the course in Estonian
Ülevaade eesti keele korraldusest. Suulise ja kirjaliku teksti eripära. Tekstiliigid ja registrite valik. Tarbetekstid. Ametikirjad. Teadustekstid. Allikatele viitamine ja refereerimine. Ettekanded ja esitlused. Diskussioonid ja väitlused. Ameti- ja erialasuhtlus. Õigekeelsus (ortograafia; sõnajärg; lause arusaadavus, selgus ja tihedus; kirjavahemärgid, jne). Leksikoloogia. Oskuskeel.
brief description of the course in English
An overview of the linguistic rules of Estonian. Differences between the oral and written modes of text. Different types and registers of text. Non-specialist texts. Official correspondence. Scientific texts. Citing sources and listing bibliographical references. Different types of presentations. Discussions and Argumentation. Professional and field-specific communication. Principles of Estonian orthography and orthoepy (incl orthography of a sentence; word order; clarity and density of a sentence; punctuation, etc). Lexicology. Specialist terminology.
type of assessment in Estonian
mitteeristav hindamine
type of assessment in English
pass or fail assessment
independent study in Estonian
- üliõpilane kirjutab lühiessee oma eriala või ühiskonna aktuaalsest probleemist;
- üliõpilane koostab ja esitab lühiettekande oma eriala aktuaalsel teemal;
- üliõpilane tutvub õppematerjalide põhjal eesti keele suulise ja kirjaliku keelekasutuse stiililise eripära ja konventsioonidega.
independent study in English
- the student writes a short argumentative essay on a field-specific or society-related theme;
- the student compiles and gives a short informative presentation on a field- specific or society-related theme;
- the student examines the stylistic features and conventions of Estonian oral and written communication.
study literature
- R. Kasik, M. Erelt, T. Erelt „Eesti keele väljendusõpetus” (kohustuslik)
- M. Erelt „Lause õigekeelsus”
- M. Erelt, T. Erelt, K. Ross „Eesti keele käsiraamat”
- Eesti keele õigekeelsussõnaraamat
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):