õppeaine eesmärgid eesti k
Õppeaine eesmärk on kujundada üliõpilastel tehnoloogilist mõtteviisi, õpetada keemilis-tehnoloogiliste protsesside teoreetilisi aluseid ja insenerlahendusi (tehnoloogilisi skeeme ja põhiseadmeid); tutvustada rohelise keemia ja säästliku tootmise põhiprintsiipe, näidata võimalusi null-heitmetega tehnoloogiliste skeemide loomiseks.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of the course is to form students’ technological way of thinking, to teach theoretical fundamentals and engineering decisions (technological plans and basic laws) of chemical-technological processes; to acquaint with basic principles of green chemistry and sustainable production, to show possibilities of zero discharge technological flow-sheets creation.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Aine sooritanud üliõpilane: (1) tunneb keemiatehnoloogia ja säästliku tootmise põhimõisteid; (2) tunneb tehnoloogiliste protsesside organiseerimise printsiipe; (3) tunneb keemilis-tehnoloogiliste skeemide tähiseid ja oskab lugeda tehnoloogilisi skeeme; (4) oskab analüüsida erinevate faktorite (temperatuur, rõhk, pH, kontsentratsioon jt) mõju tehnoloogilisele protsessile; (5) oskab arvutada keemilis-tehnoloogiliste protsesside põhinäitajaid (kulutegur, saagis, muundumisaste, selektiivsus); (6) oskab koostada protsessi materiaalse ja soojusbilansi; (7) tunneb rohelise keemia ja säästliku tootmise põhiprintsiipe; (8) oskab analüüsida tööstuslikke protsesse ning teha ettepanekuid nende üleviimiseks väheste jäätmetega tehnoloogiateks; (9) oskab ühiskondlikke ja eetilisi aspekte arvestades hinnata erialase tegevuse rolli ja tagajärgi ühiskonnale.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After passing the course a student: (1) knows basic principles of chemical technology and sustainable production; (2) knows principles of technological processes organization; (3) knows symbols of chemical-technological flow-sheets and can read technological flow-sheets; (4) can analyse different factors (temperature, pressure, pH, concentration etc.) influence on the technological processes; (5) can calculate the main indices of chemical-technological processes (discharge coefficient, yield, turnover level, selectivity); (6) can compile material and heat balances of the processes; (7) basic principles of green chemistry and sustainable production; (8) is able to analyse industrial processes and to make offers of their transfer to low-waste technologies; (9) can assess social and ethic aspects considering the role of professional activity and consequences on the society.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Keemiatehnoloogia areng. Keemiatööstus ja keemiainseneri ülesanded. Toodete elutsükkel. Tööstuslike protsesside ohutus. Tooraine. Tooraine rikastamine. Vesi tööstuses. Tööstuse energeetika. Energia ja vee kokkuhoid. Tehnoloogiliste protsesside liigitus, põhinäitajad ja bilansid. Tehnoloogilised skeemid. Põhilised keemiatööstuse harud. Keemiatööstuse keskkonnaprobleemid. Rohelise keemia printsiibid. Jäätmete vähendamine. Olelusringi analüüs (LCA) kui meetod keskkonnasõbralike tehnoloogiate ja protsesside identifitseerimiseks. Parim võimalik tehnika (BAT). Heitgaaside ja reovete töötlemise uued tehnoloogiad. Näiteid null-heitmetega tootmisprotsessidest. Integreeritud protsessid. Rohelise energia allikad. Süsinikdioksiidi sekvesteerimise ja hoiustamise tehnoloogiad.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Chemical technology development. Chemical industry and chemical engineer tasks. Products life cycle. Safety of industrial processes. Raw material. Raw material enrichment. Water in industry. Industrial power engineering. Energy and water saving. Technological processes classification, main indices and balances. Technological flow-charts. The main branches of chemical industry. Environmental problems of chemical industry. Principle of green chemistry. Waste reducing. Life cycle analysis (LCA) as a method of environmentally friendly technologies and processes identification. Best available techniques (BAT). New technologies of exhaust gases and effluents processing. Examples of zero-discharge production processes. Integrated processes. Sources of green energy. Carbon dioxide sequencing and storage technologies.
hindamisviis eesti k
vt fail
hindamisviis ingl k
see attachment
iseseisev töö eesti k
Iseseisva töö orienteeruvaks mahuks eeldatakse 138 tundi. Sellest 64 tundi (ca 4,0 tundi nädalas) on mõeldud aine teoreetilise osa iseseisvaks läbitöötamiseks ja kontrolltöödeks ettevalmistamiseks, 32 tundi (ca 2,0 tundi nädalas) arvutussülesannete lahendamiseks, 26 tundi referaadi koostamiseks ja vormistamiseks ja 16 tundi eksamiks ettevalmistamiseks. Kodu- ja kontrolltööde arvu ja eksami läbiviimise vormi määrab õppejõud semestri alguses.
iseseisev töö ingl k
Supposed volume of independent work is 138 hours. Herein 64 hours (ca 4,0 hours per a week) are intended for lectures materials self-dependent elaborating and preparation for the tests, 32 hours (ca 2,0 hours per a week) for calculation tasks solving, 26 hours for essay compiling and forming and 16 hours for exam preparation. The number of homeworks and tests, as well as the form of the exam carrying out are determined by the lecturer at the beginning of a semester.
õppekirjandus
1) Martin B. Hocking. Handbook of Chemical Technology and Pollution Control. Academic Press, 2005, 782 pages.
2) Бесков В. С. Общая химическая технология. Москва: Академкнига, 2006, 452 c.
3) Игнатенков В. И. Примеры и задачи по общей химической технологии. Москва: Академкнига, 2006, 198 c.
4) Tapas K. Das. Toward Zero Discharge: Innovative Methodology and Technologies for Process Pollution Prevention. Wiley & Sons, 2005, 744 pages.
5) Adisa Azapagic, Roland Clift, Slobodan Perdan. Sustainable Development in Practice: Case Studies for Engineers and Scientists. Wiley & Sons, 2004, 458 pages.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
6.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0