õppeaine eesmärgid eesti k
Aine eesmärk on toetada:
- arusaama kujunemist praktika korraldusest kutsehariduses, praktika juhendamisest töökohal ning coachingu ja mentorluse põhimõtetest ja meetoditest;
- valmisoleku kujunemist coachingu ja mentorluse põhimõtete rakendamiseks töökeskkonnas õppimise toetamisel.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of this course is to support the development of:
- an understanding of the organization of internships in vocational education, supervision of internship in the workplace and the principles and methods of coaching and mentoring;
- readiness to apply the principles of coaching and mentoring in supporting learning in the work environment.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- analüüsib oma töökeskkonna sobivust praktikakohana ja koostöövõimalusi õppeasutustega, tuginedes tööl õppimise iseärasustele, praktika eesmärkidele ja regulatsioonidele;
- toetab töökohal õppija professionaalset arengut, lähtudes õppija arenguvajadustest ja -eesmärkidest ning coachingu ja mentorluse põhimõtetest ja meetoditest;
- analüüsib koostöös töökohal õppijaga tema professionaalset tegevust ja arengueesmärkide saavutatust, andes toetavat tagasisidet ja toetades õppijat enesehindamisel;
- reflekteerib enda tegevust mentorina, tuues esile erinevaid rolle mentorina, tugevusi ja arenguvajadusi mentorsuhte loomisel ja haldamisel.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After completing this course, the student:
- analyzes the suitability of his / her work environment as an internship place and opportunities for co-operation with educational institutions, based on the peculiarities of work-based learning, internship goals and regulations;
- supports the professional development of the learner in the workplace, based on the learner's development needs and goals and the principles and methods of coaching and mentoring;
- in cooperation with the learner in the workplace, analyzes his / her professional activities and the achievement of development goals, providing supportive feedback and supporting the learner in self-assessment;
- reflects on his / her activities as a mentor, highlighting different roles as a mentor, strengths and development needs in creating and managing a mentoring relationship.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Tööl õppimise iseärasused, õpipoisiõpe ja praktika. Praktika eesmärgid ja korraldus kutsehariduses, praktika riiklikud ja kooli regulatsioonid. Praktika juhendamise viisid ja meetodid. Coaching ja mentorlus, nende eesmärgid ja ülesanded. Mentorluse erinevad vormid ja tehnikad. Mentori rollid ja mentorsuhe, selle loomine ja haldamine. Coachingu ja mentorluse praktiseerimine töökohal, kolleegi või praktikandi kutsetööga kohanemise ja professionaalse arengu toetamine lähtuvalt tema arenguvajadustest ja -eesmärkidest. Kolleegi või praktikandi tööalase tegevuse analüüsimine, hindamine ja toetava tagasiside andmine, tagasiside ja selle andmise meetodid. Oma tegevuse refleksioon mentorina. Õpe toimub ülikoolis seminaride ja iseseisva tööna töökeskkonnas praktiseerides 40-60 t mahus ning kohustuslikke allikaid lugedes ja kirjalikku refleksiooni koostades.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Peculiarities of work-based learning, apprenticeships and internships. Objectives and organization of internships in vocational education, state and school regulations for internships. Ways and methods of practice supervision. Coaching and mentoring, their goals and tasks. Different forms and techniques of mentoring. Mentor roles and mentoring, its creation and management. Practicing coaching and mentoring in the workplace, supporting the professional adaptation and professional development of a colleague or trainee based on his or her development needs and goals. Analyzing, evaluating and providing supportive feedback on the professional activities of a colleague or trainee, feedback and methods of giving it. Reflection on your activities as a mentor. The study takes place at the university in the form of seminars and independent work in a work environment in the amount of 40-60 hours and by reading the obligatory sources and compiling a written reflection.
hindamisviis eesti k
Arvestus, portfoolio koostamine ja refleksioon, rühmatöödes osalemine, coaching ja mentorlus töökohal.
hindamisviis ingl k
Pass/fail assessment, compilation of a portfolio, reflection, group work, practicing coaching and mentoring at workplace.
iseseisev töö eesti k
Coachingu ja mentorluse praktiseerimine töökohal, kolleegi või praktikandi kutsetööga kohanemise ja professionaalse arengu toetamine lähtuvalt tema arenguvajadustest ja -eesmärkidest. Kolleegi või praktikandi tööalase tegevuse analüüsimine, hindamine ja toetava tagasiside andmine, tagasiside ja selle andmise meetodid. Oma tegevuse refleksioon mentorina. Portfoolio koostamine.
iseseisev töö ingl k
Practicing coaching and mentoring in the workplace, supporting the professional adaptation and professional development of a colleague or trainee based on his or her development needs and goals. Analyzing, evaluating and providing supportive feedback on the professional activities of a colleague or trainee, feedback and methods of giving it. Reflection on your activities as a mentor. Compilation of a portfolio.
õppekirjandus
- Praktika korraldamise ning läbiviimise tingimused ja kord (2013). RT I, 13.09.2013, 6
Valitud kutseõppeasutuse praktika läbiviimise kord (Õppekorralduse eeskirja lisana vm vormis leitav õppeasutuse kodulehelt)
- Gray, D., Goregaokar, H., Jameson, J., & Taylor, J. (eds) (2013). The mentor handbook: a practical guide for VET teacher training. Thessaloniki: Cedefop.
- Loogma, K. (2004). Töökeskkonnas õppimise tähendus töötajate kohanemisel töömuutustega. TPÜ. Sotsiaalteaduste dissertatsioonid. Tallinn: TPÜ kirjastus (lk 104-126).
- Rüütmann, T. (2021). Inseneripedagoogika veebikäsiraamat
- Rüütmann, T. (2021). Mentorlus hariduses. Juhendmaterjal
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0
harjutusi
2.0
harjutusi
30.0
vastutav õppejõud
Tiia Rüütmann, kaasprofessor (EM - mehaanika ja tööstustehnika instituut)