õppeaine eesmärgid eesti k
Aine eesmärk on:
1. tutvustada psühholoogilisi teooriaid kutsehariduses. Luua arusaam peamistest tööpsühholoogia teooriatest, et rakendada neid kutseõppe kontekstis;
2. õpetada kavandama ja analüüsima tööülesandeid, kasutades tööanalüüsi meetodeid, et disainida, muuta ja optimeerida praktilisi tööülesandeid, mis oleksid kooskõlas õpilaste/töötajate kognitiivsete ja emotsionaalsete vajadustega;
3. õpetada töötama välja strateegiad töömotivatsiooni ja kaasatuse suurendamiseks ning teha kindlaks tegurid, mis mõjutavad töömotivatsiooni, et töötada välja strateegiad kaasatuse, rahulolu ja õpi/töötulemuste suurendamiseks;
4. õpetada ära tundma õpilaste stressi ja vaimse tervise vajadusi - rakendamaks psühholoogia põhimõtteid õpilaste stressi ja vaimse tervise probleemide äratundmiseks ning vaimset heaolu ja vastupidavust tõstvate sekkumiste väljatöötamiseks;
5. edendada õpetaja heaolu ja ennetada läbipõlemist – õpetada tegema kindlaks õpetajate potentsiaalsed stressi- ja läbipõlemise allikaid ning rakendama enesehoolduse, vastupidavuse, töö- ja eraelu tasakaalu strateegiaid, et säilitada pikaajaline tööalane heaolu.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of this course is to:
1. introduce psychological theories in vocational education. To develop an understanding of the main theories of occupational psychology in order to apply them in the context of vocational education;
2. teach how to plan and analyze work tasks, using job analysis methods, in order to design, modify and optimize practical work tasks that are in line with the cognitive and emotional needs of students/employees;
3. teach how to develop strategies to increase work motivation and engagement and to identify factors that influence work motivation in order to develop strategies to increase engagement, satisfaction and learning/work outcomes;
4. teach how to recognize students' stress and mental health needs - to apply the principles of psychology to recognize students' stress and mental health problems and to develop interventions that increase mental well-being and resilience;
5. promote teacher well-being and prevent burnout – teach teachers to identify potential sources of stress and burnout and implement self-care, resilience, and work-life balance strategies to maintain long-term professional well-being.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- rakendab tööpsühholoogiat kutseõppes;
- toetab õpilaste motivatsiooni ja oskuseid seda säilitada;
- toetab õpilaste vaimset tervist ja karjääri arengut;
- rakendab enesehoolduse, vastupidavuse, töö- ja eraelu tasakaalu strateegiaid, et säilitada õpetaja heaolu ning vastupidavus;
- hindab inseneri kohustusi looduse ja ühiskonna ees, omades ülevaadet teaduse, tehnika ja eetika vahekorrast ning insenerieetika koodeksitest;
- rakendab insenerieetikat tehniliste õppeainete õpetamisel, lahendades insenerieetilisi probleeme tööstuses ja juhtimises;
- analüüsib ja lahendab arvutustehnikaga töötamisel esile kerkivaid eetilisi probleeme.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After completing this course, the student:
- applies occupational psychology in vocational education;
- supports students' motivation and skills to maintain it;
- supports students' mental health and career development;
- applies self-care, resilience, and work-life balance strategies to maintain teacher well-being and resilience;
- evaluates the engineer's responsibilities to nature and society, having an overview of the relationship between science, technology, and ethics and the codes of engineering ethics;
- applies engineering ethics in teaching technical subjects, solving engineering ethics problems in industry and management;
- analyzes and solves ethical problems that arise when working with computing.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
See kursus jagab kutsekoolide õpetajatele olulisi tööpsühholoogia põhimõtteid, et edendada õppimist, motivatsiooni ja karjäärivalmidust. Kursus johtub Euroopa erialaorganisatsioonide poolt tööpsühholoogia õpetamise soovitustest (ENOP‐EAWOP Reference Model for W&O psychology, 2020). Teemadeks on töö ja käitumine tööl, tööülesannete disain, töökorraldus ja inimressurss kutsehariduse kontekstis.
Tööpsühholoogia roll kutseõppes ja tulevases tööhõives. Muutuv töömaailm. Kultuuri mõju tööelule Hofstede mudeli järgi. Muudatuste juhtimine. Tõenduspõhine juhtimine. Töö analüüs ja ülesannete kavandamine. Teadmiste juhtimine. Tööelu kvaliteet. Tööga rahulolu, seotus ja pühendumus. Töö tulemuslikkus. Kutseõpilase/töötaja produktiivne ja ebaproduktiivne käitumine.Tööga seotud suhted. Empaatia. Positiivsete töösuhete loomine. Psühholoogilised lepped. Koostöö, meeskonnatöö. Töötajate motivatsiooni teooriad. Tööülesannete ja vastutuse delegeerimine. Õpetaja/juhi maineloomine. Heaolu, tööstress, stressiga toimetulek, töö- ja eraelu tasakaal ja õpetaja heaolu.
Eetika ja insenerieetika. Teaduse, tehnika ja eetika vahekorrast. Inseneride eetilised probleemid tööstuses ja juhtimises. Diskrimineerimise ebaeetilisus ja ebaseaduslikkus. Eetilised probleemid arvutustehnikaga töötamisel. Inseneri kohustused ühiskonna ja looduse ees; öko-eetika. Insenerikutse valiku eetilised probleemid. Inseneride vastutus oma tegevuse eest teistes riikides. Professionaalne moraal ja eetilised barjäärid. Järelevalve ja kontroll insenerliku tegevuse üle. Insenerikutse ja -eetika. Euroinseneri mõiste. Insenerieetika koodeksid. Eetilised väärtushinnangud erinevates kultuurides. Eetiliste väärtuste suhtelisus. Ajaloo õppetunnid (situatsioonide analüüsid).
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
This course equips vocational school teachers and trainers with essential work psychology principles to improve student learning, motivation, and career readiness. Using the ENOP‐EAWOP Reference Model for W&O psychology (2020), it explores work behavior, task design, work organization, and human resources in the context of vocational education.
The Role of Work Psychology in Vocational Training and Future Employment. Changing World of Work. The Impact of Culture on Working Life According to Hofstede's Model. Change Management. Evidence-Based Management. Work Analysis and Task Design. Knowledge Management. Quality of Working Life. Job Satisfaction, Engagement and Commitment. Work Performance. Productive and Counterproductive Behavior of Vocational Student/Employee. Employment and Work-Related Relationships. Empathy. Building Positive Work-Related Relationships. Psychological Contract. Collaboration, Teamwork. Theories of Employee Motivation. Delegation Tasks and Responsibility. Building Teacher/Leader Image. Well-being, Occupational Stress, Coping with Stress, Work-Life Balance & Teacher Well-being.
Ethics by itself and ethics in engineering. On the relationship among science, technology and ethics. Ethical problems of engineers in industry and control. Discrimination. Ethical problems in computing. Engineers' duties in relation to the environment and the Nature. Eco-ethics. Ethical problems of choice in engineering. Responsibilities of engineers in other countries. Professional moral and ethical barriers. Organizational supervision of engineering activities. Engineer's vocation and ethics. Euro-engineer and ethics. Codes of ethics in engineering. Ethical values in different cultures. Relativity of ethical values. Historical case studies.
hindamisviis eesti k
arvestus, eraldi eetika (kirjalik töö) ja tööpsühholoogia (suuline)
hindamisviis ingl k
pass/fail assessment, separately in Ethics (written) and Work Psychology (oral)
iseseisev töö eesti k
Eetika ja tööpsühholoogia õppekirjanduse lugemine. Tööpsühholoogia elektroonilised skriining testid: (1) Psühhosotsiaalsed ohutegurid tööl; (2) Tööstressi tunnused. Iseseisev töö digitaalsete loengute ja õppematerjalidega.
iseseisev töö ingl k
Student home-reading on Ethics and Work Psychology literature. Electronic screening tests for work psychology: (1) Psychosocial risk factors at work; (2) Symptoms of occupational stress. Independent work with digital lectures and learning materials on Work Psychology.
õppekirjandus
P.E. Spector (2021). Industrial and Organizational Psychology: Research and Practice. 8th Edition. John Wiley & Sons Inc., 416 p.
J. Arnold, R. Randall, I. Coyne (2020). Work Psychology: Understanding Human Behavior in the Workplace. 7th Edition. Pearson, 654 p.
Michal. J. (2008). Engineering Ethics: Concepts and Cases. 4th Revised edition. Wadsworth Publishing Co Inc., 336 pp.
Laanemäe, A. (2003). Insenerieetika. TTÜ kirjastus, - 168 lk.
Lewis, R. L. 2007 Kultuuridevahelised erinevused. Tallinn: Tea;
Baura, G. D. (2006). Engineering Ethics: an Industrial Perspective. Boston: Elsevier Academic Press, – 220 pp.
Bower, W. R. (2009). Engineering Ethics. Outline of an Aspirational Approach. Springer-Verlag London Ltd., – 111 pp
Fleddermann, Charles Bryn (2007). Engineering Ethics. 3rd Revised edition. Prentice Hall, - 168 pp.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0
vastutav õppejõud
Mare Teichmann, emeriitprofessor (IT - tarkvarateaduse instituut)