course aims in Estonian
Selgitada elus ja eluta looduse toimimise põhilisi seaduspärasusi, säästva arengu ja keskkonnakaitse alaseid põhimõtteid. Selgitada peamisi keskkonnaprobleeme ja nende ennetamise võimalusi
course aims in English
Explain main principles of wild and inanimate nature, sustainable development and environmental protection. Provide knowledge about main environmental problems and their possible solutions.
learning outcomes in the course in Est.
Saab aru, kuidas toimuvad suhted elusa ja eluta looduse, aga ka eluslooduse osade vahel ning kuidas mõjutab inimtegevus loodust. Tunneb säästva arengu ja keskkonnakaitse põhimõtteid, peamisi keskkonnaprobleeme, nende põhjuseid, tagajärgi ja ennetamise võimalusi ning oskab oma erialases tegevuses ja igapäevases elus nendega arvestada.
learning outcomes in the course in Eng.
Understanding interactions between wild and inanimate nature, species interaction and human impacts on nature; knowing the principles of sustainable development and environmental protection, main environmental problems, their causes, results and prevention and ability to consider them in professional and everyday life.
brief description of the course in Estonian
Peamised elus ja eluta keskkonna tegurid. Ökoloogia põhimõisted ja seaduspärasused. Liikidevaheliste suhete tüübid. Organismide kohanemine ja kohastumine. Väljasuremised. Ökosüsteem. Kooslused ja energiavoog läbi nende. Toiduahelad ja -võrgud. Troofilised tasemed. Aineringed. Elurikkus (bioloogiline mitmekesisus). Elurikkuse majanduslikud väärtused. Peamised elurikkust ohustavad tegurid. Globaalprobleemid. Elurikkuse kaitse. Looduskaitse Eestis; kaitstavad loodusobjektid, keskkonnaregister, keskkonnaseire. Keskkonnamõju hindamise põhimõtted. Rahvusvahelised keskkonnakokkulepped ja -organisatsioonid. Säästva tootmise ja tarbimise põhimõtteid. Taastuvad ja taastumatud ressursid. Loodusressursside säästev kasutamine ja kaitse. Loodusteadlikkus.
brief description of the course in English
Main environmental factors. Main ecological terms and rules. Types of species interactions. Individual and genotypic adaptations. Extinctions. Ecosystem. Communities and energy flow. Food chains and food webs. Trophic levels. Cycles of substances. Biodiversity. Economic values of biodiversity. Main threats to biodiversity. Global problems. Protection of biodiversity. Nature conservation in Estonia; protected natural objects, environmental register, environmental monitoring. Principles of environmental impact assessment. International environmental agreements and organisations. Principles of sustainable production and consumption. Renewable and non renewable resources. Sustainable use and protection of natural resources. Environmental awareness.
type of assessment in Estonian
mitteeristav hindamine
type of assessment in English
non-graded assessment
independent study in Estonian
Antakse õppetöö käigus
independent study in English
Will be presented in lectures
study literature
T. Vuorisalo, 1999. – Keskkonnakaitse ökoloogilised alused. Eesti Loodusfoto.
P. Anttila, M. Ojanen, M. Puhakka, T. Vuorisalo, T. Frey, 1996. – Globaalsed keskkonnaprobleemid. Tallinna Tehnikaülikool.
R. B. Primack, R. Kuresoo, M. Sammul, 2008. – Sissejuhatus looduskaitsebioloogiasse. Eesti Loodusfoto.
P. P. Rogers, K.. F. Jalal, J. A. Boyd, 2008, 2009 – An introduction to sustainable development. Earthscan.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):