course aims in Estonian
• Õppida osatuletistega diferentsiaalvõrrandite teooria põhimõisteid.
• Õppida analüütiliselt lahendama osatuletistega diferentsiaalvõrrandeid.
• Näidata osatuletistega diferentsiaalvõrrandite võimalikke rakendusi.
• Arendada üliõpilasi matemaatilist mõtlemist ja harjutada neid matemaatilise terminoloogiaga.
course aims in English
• To study the main concepts of the theory of partial differential equations.
• To study analytical solution of the partial differentsial equations.
• To show possible applications of the partial differential equations.
• To develop the mathematical thinking of students and training them with mathematical terminology.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
• oskab sõnastada osatuletistega diferentsiaalvõrrandite teooria põhimõisteid,
• tunneb osatuletistega diferentsiaalvõrrandite teooria põhialuseid,
• tunneb osatuletistega diferentsiaalvõrrandite ülesannete põhiliike ja tüüpülesandeid,
• lahendab tüüpülesandeid.
learning outcomes in the course in Eng.
When finished the course the student:
• is able to formulate main notions of theory of partial differential equations
knows foundations of the theory of partial differential equations,
• knows classification of partial differential equations and main problems,
• solves main types of the partial differential equations.
brief description of the course in Estonian
Osatuletistega diferentsiaalvõrrandite tuletamine füüsikaseadustest lähtuvalt. Elliptiline, paraboolne ja hüpreboolne võrrand.Lahendi mõisted. Teist järku võrrandite klassifikatsioon ja kanoniseerimine. Matemaatilise füüsika ülesannete seaded. Alg- ja rjattingimused. Cauchy ülesanne, rajaülesanded, segaülesanne. Korrektsed ja mittekorrektsed ülesanded. Analüütilised lahendusmeetodid. Koordinaatide ja karakteristikute meetod. Fundamentaallahend. Operaatormeetod. Fourier’ meetod. Integraalteisenduste meetod.
brief description of the course in English
Derivation of partial differential equations from laws of physics. Elliptic, parabolic and hyperbolic equation. Concepts of the solution. Classification and canonization of equations of 2nd order. Problems of mathematical physics. Initial and boundary conditions. Cauchy problem, boundary value problems. Well- and ill-posed problems. Analytical methods of solution. Method of coordinates and characteristics. Fundamental solution. Operator method. Fourier method. Method of integral transforms.
type of assessment in Estonian
Tuleb sooritada 2 teooria ja 2 ülesannete kontrolltööd. Lõpphinne kujuneb kontrolltööde punktide summeerimise kaudu.
type of assessment in English
A student has to perform 2 testworks on the theory and 2 testworks on the excercises. The grade is computed on the basis of results of testworks.
independent study in Estonian
Iseseisev töö seisneb teoreetiliste materjalide läbitöötamises ja kodutööde täitmises. Töö maht statsionaarses õppes – 64 tundi, kaugõppes – 85 tundi
independent study in English
The self-dependent work of students consists in the learning of the theoretical material of the subject and solving the home-problems. Learning capacities of the subject in the stationary learning is 64 hours and in the extramural learning 85 hours.
study literature
P. Drábek, G. Holubová, Elements of Partial Differential Equations. de Gruyter, 2014.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):