course aims in Estonian
Anda alusteadmised Euroopa Liidu institutsioonidest ja teistest rahvusvahelistest organisatsioonidest.
course aims in English
To give basic knowledge concerning European Institutions and other international organisations.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
- nimetab olulisemaid rahvusvahelisi organisatsioone, selgitab nende struktuuri, töö põhimõtteid, liikmeskonda ning pädevusi.
- selgitab erinevate organisatsioonide rolli rahvusvahelise korra tagamisel.
- nimetab Euroopa Liidu peamini institutsioone ja selgitab nende rolli ühenduse toimimises.
learning outcomes in the course in Eng.
The student:
- names the most important International organizations, explains their structure, operating principles, membership and capabilities.
- explains the role of different organizations in sustaining International order.
- names primary EU institutions and explains their role in the functioning of the community.
brief description of the course in Estonian
Euroopa integratsioonist saadakse kriitiline ajalooline ülevaade, seejuures tuuakse välja nii rahvusvaheliste suhete olukord pärast II MS lõppu kui ka Euroopa ees seisvate majandusliku ja poliitiliste arengute vajalikkus seoses Nõukogu Liidu poolse ohuga. Käsitletakse põhjalikult Euroopa Majandusühenduse kujunemise käiku ja edukust, samuti tervikuna Euroopa Liidu institutsioonilist ülesehitust ja selle juhtivaid organeid (Euroopa Komsjon ja Nõukogu, parlament, Euroopa ühenduste kohus) ja võrdlevalt nende tegevusvaldkondi.Teistest organisatsioonidest leiavad käsitlust Rahvaste Liit, ÜRO, selle eesmärgid ja selle alaorganisatsioonid, WTO, OECD, suured rahvusvahelised organisatsioonid eri maailmajagudes. Arenguabi. Piirkondlikud organisatsioonid - Läänemeri. NATO ja selle muutumine, PfP. OSCE.
brief description of the course in English
The students get historical critical overview about intergovernmental relations in Europe and international confrontation with the Soviet Union after WW II concerning European economical and political development. Historical preconditions, political actions and economic success of European Economic Community are important topic of the lecture. Institutional framework, leading bodies of the EU (European Commission, Council of the EU, Parliament, Court of EC) and their filed of activities are analysed comparatively. League of Nations, United Nations, its goals and its subdivisions, WTO, OECD, larger international organisations on different continents. Developmental aid. Regional organisations - Baltic Sea. European Union and its predecessors, treaties. NATO and its changing, PfP. OSCE.
type of assessment in Estonian
eristav hindamine
type of assessment in English
graded assessment
independent study in Estonian
Iseseisev kirjalik töö mõnest rahvusvahelist organisatsiooni puudutavast probleemist. (50% lõpphindest)
Essee, mis käsitleb mõne rahvusvahelise organisatsiooniga seotud probleemi. Essees pakub üliõpilane omapoolseid seisukohti, järeldusi ja lahendusi. Kirjaliku töö teema tuleb eelnevalt kokku leppida õppejõuga. Töö mahuks on ~5 lk (lisadeta).
independent study in English
Independent written study and presentation of a current problem of an international organization.
(50% of final grade) Presentation of an essay, which covers a current problem concerning one of the major international organization along with possible solutions, author’s positions and conclusions. Topic needs to be confirmed with the lecturer. The paper has to be ~ 5 pages (in addition to title and supplements). Based on the essay, a 5 min presentation covering the essence of problem, key perspectives and results has to be presented to the class.
study literature
K.S.Pease. International Organizations: Perspectives on Governance in the Twenty - First Century. (2007
S.Barkin. Internationl Organizations. Principles and Issues. (2001)
Uniting Europe : journey between gloom and glory / Albrecht Rothacher (2005)
The choice for Europe : social purpose and state power from Messina to Maastricht / Andrew Moravcsik (1998)
European identity / edited by Jeffrey T. Checkel, Peter J. Katzenstein (2009)
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
1.0
exercises
12.0