course aims in Estonian
Ainekursuse läbimisel on üliõpilased omandanud soome keele oskuse algtasemel (A1/A2), mis võimaldab kasutada soome keelt lihtsamas igapäevases suhtluses, lihtsama raskusastmega tekstide lugemiseks ja tarbetekstide kirjutamiseks.
course aims in English
The students having passed the course have acquired elementary Finnish language skill at the level (A1/A2), enabling students to communicate in common everyday situations, to read and write simple texts.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
- oskab kasutada soome keelt lihtsamas igapäevases suhtlemises;
- oskab sõnaraamatu abil lugeda lihtsamaid soomekeelseid tekste;
- saab aru lihtsamast soomekeelsest suulisest kõnest;
- oskab kirjutada lihtsaid kirju, teateid, kirjeldusi, jutustavaid lühikirjandeid;
- oskab tutvustada iseennast, rääkida oma perekonnast, kodust, kodukohast, tööst, puhkusest, hobidest jne teemadest;
- suudab osaleda lihtsamates aruteludes;
- oskab kasutada põhigrammatikat (verbide pööramine, possessiivsusfiksid, käänded, astmevaheldus, noomentüübid, arvsõnad, imperfekt, mitmuse tüvi, komparatiiv, superlatiiv, passiiv).
learning outcomes in the course in Eng.
A student:
- can use Finnish in elementary everyday communication;
- is able to read simple texts (with the help of a dictionary) for finding information;
- can understand everyday conversation and talk on everyday subjects;
- is able to write simple letters, notes and descriptive paragraphs;
- is able to introduce oneself, talk about their family, native place, work, hobbies, travelling, etc;
- is able to participate in simple discussions;
- is able to use basic grammar (conjugation, declinations, possessive suffixes, gradation, noun classes, numerals, imperfect (past tense), plural, comparative, superlative, passive voice).
brief description of the course in Estonian
Soome keele baassõnavara ja keelestruktuuride õppimine ja harjutamine. Lihtsamate tekstide lugemine ja jutustamine. Sõnavara ja keelendite harjutamine ja omandamine läbi rollimängude, lühiettekannete (jutustused, kirjeldused) ettevalmistamine ja esitamine. Hääldamise põhireeglid. Grammatika alused: astmevaheldus, käändsõnade muutumine, erinevad verbivormid. Suhtlemise baassõnavara. Levinumate probleemsõnade kasutamine. Erialase suulise ja kirjaliku suhtluskeele alused.
brief description of the course in English
Learning and practising of the elementary English vocabulary and language structures. Reading and retelling of simple texts. Practising and learning of vocabulary and language structures via role play and short presentations. Making of written and oral short presentations (stories, descriptive paragraphs). Essential rules of pronunciation and grammar. Basic grammar: conjugation, declinations, possessive suffixes, gradation, noun classes, numerals, imperfect (past tense), plural, comparative, superlative, passive voice. Common problematic words. Elements of oral and written Finnish for tourism.
type of assessment in Estonian
- Iseseisva töö ülesannete sooritamine ja tundides osalemise aktiivsus - 25%
- Vahetestid - 25%
- Kirjalikud ja suulised arvestused - 50%
Võõrkeeleoskuse taset hinnatakse vastavalt Euroopa Nõukogu keeleoskustasemete kuueastmelisele üldskaalale tasemel A1/A2 ja TTÜ-s kehtestatud hindeskaalale.
type of assessment in English
- Assessment of individual assignments and active attendance of classes - 25 %
- Progress tests - 25%
- Written and oral assessment test - 50 %
The level of foreign language shall be assessed according to the scale of Common European Framework of Reference for Languages, level A1/A2 and the marking scale adopted at Tallinn University of Technology.
independent study in Estonian
- Harjutuste, kirjelduste, kirjade täitmine ja kirjutamine
- Lühitekstide lugemine
- Harjutused sõnavara ja keelestruktuuride kordamiseks ja kinnistamiseks
- Enesekontrollitestide tegemine
- Lühiettekannete koostamine
independent study in English
- Doing of exercises, writing of descriptive paragraphs and letters
- Reading of short texts
- Revision and learning of vocabulary and language structures
- Taking of self-assessment tests
- Preparing of short presentations
study literature
Kuusk, M. Suomi selväksi, 2001
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
16.0