course aims in Estonian
Õppeaine eesmärgid on:
- aidata mõista, miks ja kuidas majandus meie igapäevaelu mõjutab;
- kujundada üliõpilasel selge arusaam majanduslike otsuste loogikast nii üksikisiku, ettevõtte kui ka riigi tasandil;
- luua alus majandusnähtuste kriitiliseks mõtestamiseks ja toetada üliõpilase valmisolekut osaleda teadlikult ühiskondlikes aruteludes;
- laiendada tudengi silmaringi ja anda talle kindlam arusaam majanduse rollist tänapäeva maailmas, millest lähtuvalt on õppeaine fookus praktilisel arusaamal majanduse toimimisest.
course aims in English
The aim of this course is to:
- help students understand why and how economics affects our daily lives;
- to develop a clear understanding of the logic behind economic decisions at the individual, business, and national levels; - provide a foundation for critically analysing economic phenomena and support students in participating consciously in public debates;
- broaden students’ perspectives and give them a stronger grasp of the role of economics in today’s world, based on which the focus is on a practical understanding of how the economy works.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- nimetab majandusteaduse põhikategooriaid ja turumajanduse toimimise põhimõtteid (nõudlus, pakkumine, hinna kujunemine);
- kirjeldab tarbija ja ettevõtte käitumise loogikat ning tootmise ja tarbimise valikuid;
- hindab peamiste makromajanduse näitajate (SKP, inflatsioon, tööpuudus) ja globaalsete tegurite mõju majanduskeskkonnale;
- kasutab ja tõlgendab majandusandmeid majandusprotsesside mõistmiseks.
learning outcomes in the course in Eng.
On completion of the course, the student:
- names the basic categories of economics and the principles of a market economy (demand, supply, price formation);
- describes the logic of consumer and firm behaviour as well as choices in production and consumption;
- assesses the impact of key macroeconomic indicators (GDP, inflation, unemployment) and global factors on the economic environment;
- uses and interprets economic data to understand economic processes.
brief description of the course in Estonian
Õppeaine annab sissevaate majanduse toimimisse, tutvustades olulisemaid mõisteid ja seoseid, mis mõjutavad nii üksikisiku, ettevõtete kui ka riikide majandusotsuseid. Kursus hõlmab mikro- ja makromajanduse põhiteemasid, sealhulgas turustruktuure, tootmise ja tarbimise valikuid, hinnakujundust ning turgude tasakaalu. Makrotasandil keskendutakse rahvamajanduse näitajatele nagu SKP, inflatsioon ja tööpuudus ning nende mõjuteguritele ja tagajärgedele. Lisaks käsitletakse raha ja panganduse rolli, majandustsükleid, riigi sekkumist majandusse ning globaliseerumise mõju. Õppetöö seob teoreetilised teadmised praktiliste näidete ja Eesti majanduskontekstiga, andes õppijale võimekuse mõista majandusprotsesse ja hinnata nende mõju ühiskonnale tervikuna.
brief description of the course in English
The course provides an overview of how the economy functions, introducing key concepts and relationships that influence economic decisions at the individual, business, and national levels. It covers the fundamentals of micro- and macroeconomics, including market structures, choices in production and consumption, pricing, and market equilibrium. At the macro level, the focus is on national economic indicators such as GDP, inflation, and unemployment, along with their drivers and consequences. The course also examines the role of money and banking, economic cycles, government intervention, and the impact of globalization. Teaching combines theoretical knowledge with practical examples and the Estonian economic context, equipping students with the ability to understand economic processes and assess their effects on society as a whole.
type of assessment in Estonian
Hindeline arvestus, koosneb:
• 5 tunnikontrolli, mis moodustavad kokku 40 % lõpphindest;
• kodune töö „Majandusnähtuse lühianalüüs“, mis moodustab 10 % hindest;
• kokkuvõttev kontrolltöö, mis moodustab 50 % hindest.
Tingimused:
• Kokkuvõtvat kontrolltööd saab sooritada üliõpilane, kes on sooritanud kõik viis tunnikontrolli (saanud igas tunnikontrollis rohkem kui poole maksimaalsest punktisummast).
• Kodune töö tuleb esitada enne kokkuvõtvat kontrolltööd õppejõu poolt määratud tähtajaks ning selle eest peab üliõpilane samuti saama rohkem kui poole võimalikust punktisummast. Puuduv või alla piirmäära hinnatud töö loetakse mittesooritatuks ning üliõpilane ei pääse kokkuvõtvat kontrolltööd sooritama.
• Alla nõutava taseme (alla 50 %) jäänud tunnikontrolli või kodutöö korral on üliõpilasel üks võimalus töö parandada õppejõu poolt määratud tähtajaks. Kui ka parandatud töö ei ületa lävendit (50 %), loetakse see mittesooritatuks ning üliõpilane ei pääse kokkuvõtvat kontrolltööd sooritama.
Hindamisskaala:
• „5“ Õppijal on kujunenud väga hea arusaam majanduse mõistetest ja protsessidest. Vastused on sisukad, loogilised ja hästi struktureeritud. Kasutatakse ajakohaseid näiteid ja andmeid. Tõlgendused on täpsed ja järeldused põhjendatud.
• „4“ Hea arusaam põhimõistetest. Vastused on enamasti õiged, kuid esineb mõningaid ebatäpsusi või pealiskaudsust. Kasutatakse näiteid, mis ei ole aja- või asjakohased.
• „3“ Põhilised mõisted on selged, selgitused on kohati ebapiisavad või -täpsed. Vastustes esineb olulisi lünki või loogikavigu. Näited puuduvad või kasutatakse vääri näiteid.
• „2“ Üldine arusaam on nõrk. Esineb olulisi vigu nii mõistete kasutamises kui ka loogikas. Vastused on katkendlikud või ebaselged. Majandusprotsesside seostamine on ebaõnnestunud.
• „1“ Vähe või üldse mitte arusaama teemast. Vastused on asjakohatud või täiesti valed. Õppija ei oska mõisteid rakendada ega andmeid tõlgendada.
• „0“ Töö puudub, on plagieeritud või ei vasta minimaalsetele nõuetele (tööle saab anda alla poole arvestatud saamiseks vajalikest punktidest).
type of assessment in English
The final grade consists of:
• 5 quizzes, together accounting for 40% of the final grade;
• a homework assignment “Short Analysis of an Economic Phenomenon”, accounting for 10% of the grade;
• a final exam, accounting for 50% of the grade.
Conditions:
• The final exam may only be taken by students who have completed all five quizzes, achieving more than half of the maximum score in each.
• The homework must be submitted before the final exam by the deadline set by the lecturer, and the student must also achieve more than half of the maximum score. • Missing or insufficiently graded work is considered not completed, and the student will not be admitted to the final exam.
• If a quiz or the homework remains below the required threshold (below 50%), the student has one opportunity to resubmit it by the deadline set by the lecturer. If the resubmitted work also fails to reach the threshold (50%), it is considered not completed, and the student will not be admitted to the final exam.
Grading Scale:
• „5“ - Very good understanding of concepts and processes; answers are thorough, logical, well-structured, and supported with relevant examples and data.
• „4“ Good understanding; mostly correct answers with minor inaccuracies or superficiality; examples may be less relevant.
• „3“ Basic concepts understood but with gaps, inaccuracies, or weak explanations; missing or inappropriate examples.
• „2“ Weak overall understanding with major mistakes and unclear or fragmented answers.
• „1“ Very little or no understanding; irrelevant or incorrect answers; inability to apply concepts.
• „0“ Work missing, plagiarized, or below the minimum threshold.
independent study in Estonian
Kursuse elektrooniliste jm õppematerjalide/-kirjanduse läbitöötamine. Koduse töö ettevalmistamine. Valmistumine vahetestideks ja lõpphindamiseks.
independent study in English
Studying of electronic and traditional course materials and readings. Preparation of homework. Studying and revision for tests and final assessments.
study literature
Soovituslik kirjandus:
• Arrak, A., Eamets, R. jt. (esmakordselt 2002) Majanduse ABC. Tartu. 396 lk.
• Eamets, R., Kaasa, A. (2005) Sissejuhatus majandusteooriasse. Tartu. 342 lk.
• Kerem, K., Randveer, M. (2007) Mikro- ja makroökonoomika põhikursus. Külim. 158 lk.
• Kerem, K., Listra, E., Luiker, L., Põder, K. (2000) Makroökonoomika teooriad ja mudelid. Tallinn. 286 lk.
• Org, A., Sults, M. (2001) Makroökonoomika ülesannete ja harjutuste kogu. Külim. 128 lk.
• Arrak, A., Eamets, R. jt. (2002) Eesti majandus: lõimumine Euroopa ja globaalses kontekstis. Tartu. 360 lk.
• Eesti Pank. Eesti majanduse ülevaated
• Rahandusministeerium, Statistikaamet – veebipõhised aktuaalsed andmed
• Mankiw, N.G. Essentials of Economics. (Tänapäevane käsitlus)
• Krugman, P., Wells, R. Economics (Basic Edition)
• Õppejõu jagatud lisamaterjalid ja loengumaterjalid
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
1.5
exercises
18.0