course aims in Estonian
Anda õppijale võimalus omandada süsteemne ülevaade keskkonnaprobleemidest ja keskkonnakaitse printsiipidest, arusaamine inimtegevuse mõjust elukeskkonnale ning eelteadmised tehnoloogiliste meetmete rakendamiseks ja säästva tehnoloogia kujundamiseks omal erialal.
course aims in English
To provide students with possibility to acquire systematic overview of environmental problems and principles of environmental protection, understanding of human activity impact on the environment, as well as preliminary knowledge of technological measures application and sustainable technology formation in the speciality.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinu (1) oskab seletada peamisi ökoloogia, keskkonnakaitse ja säästva arengu mõisteid ning kasutada neid keskkonnaprobleemide üle arutlemisel; (2) tunneb keskkonnakaitse olulisemaid arengusuundi ja aktuaalseid keskkonnaprobleeme maailmas, Euroopas ja Eestis; (3) oskab kirjeldada ja analüüsida keskkonnakaitse valdkonna probleeme ning pakkuda võimalikke lahendusi; (4) tunneb atmosfääri- ja veekaitse ning jäätmekäitluse printsiipe; (5) toob parima võimaliku tehnika ja säästvate tehnoloogiate rakendamise näiteid omal erialal; (6) seletab ettevõtete keskkonnahooldusalaseid kohustusi, mis tulenevad seadusandlusest; (7) omab ettekujutust ökoloogilise kontrolli majanduslikest mehhanismidest ja instrumentidest.
learning outcomes in the course in Eng.
After passing the course a student (1) can explain the main concepts of ecology, environmental protection and sustainable development and is able to apply them when debating the environmetal problems; (2) knows the most essential trends of environmental protection development and actual environmental problems in the world, Europe and Estonia; (3) is able to describe and analyse the problems of enviornmetal protection sphere and offer possible solutions; (4) knows the principles of protection of the atmosphere, water conservation and waste treatment; (5) brings out examples of the best possible technique and sustainable technologies application in his speciality; (6) explains enterprises' environment protection responsibilities coming from legislation; (7) acquires notion of economic mechanisms and tools of ecological control.
brief description of the course in Estonian
Inimkonna, tehnoloogia ja keskkonna vastastikused mõjud. Ökoloogia alused. Aktuaalsed keskkonnaprobleemid. Keskkonnakaitse põhiprintsiibid, ennetav tegevus. Atmosfäärikaitse, veekaitse, jäätmekäitlus. Säästva arengu põhimõtted. Säästev tarbimine ja tootmine. Parim võimalik tehnika ja säästev tehnoloogia. Keskkonnaalane seadusandlus. Keskkonnakaitse majandusmehhanismid.
brief description of the course in English
Humankind, technology and environment interactions. Fundamentals of ecology. Actual environmental problems. The main principles of environmental protection, anticipatory activity. Protection of the atmosphere, water conservation, waste treatment. The basic concepts of sustainable development. Sutainable consumption and production. The best possible technique and sustainable technology. Environmental legislation. Economic mechanisms of environmental protection.
type of assessment in Estonian
vt fail
type of assessment in English
see attachment
independent study in Estonian
Õppematerjalide iseseisev läbitöötamine (hinnatakse struktureeritud kirjaliku tööna, mis sisaldab valikvastusega, sobitamise ning lühivastusega küsimusi, ülesannete lahendamist); seminarideks valmistamine ja esitlusega esinemine; referaadi koostamine ja vormistamine.
independent study in English
Study materials self-dependent elaborating (is assessed as a structured written work, which includes questions with multi-choice, fitting and short answers, solving the tasks); preparation for seminars and presentation performing; essay compiling and drawing up.
study literature
1. Vuorisalo Timo. Keskkonnakaitse ökoloogilised alused. Turu Ülikool, Tallinna Tehnikaülikool, 1999
2. Anttila Pia jt. Globaalsed keskkonnaprobleemid. Turu Ülikool, Tallinna Tehnikaülikool, 1996
3. Sustainable Development in Practice: Case Studies for Engineers and Scientists. Editors A. Azapagic, S. Perdan, R. Clift. Chichester [etc.]: Wiley, 2004
4. Introduction to Environmental Engineering. Richard O. Mines, Laura Lackey. Prentice Hall, Technology & Engineering, 2009
5. Jaanus Kiili. Sissejuhatus keskkonnapoliitikasse. Tallinna Tehnikaülikool, 2000
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):