course aims in Estonian
Selgitada seoseid, mis valitsevad elusa ja eluta looduse vahel.
course aims in English
To explain interactions among organisms and their environment.
learning outcomes in the course in Est.
Omab arusaama elusa ja eluta looduse vahelistest suhetest.
learning outcomes in the course in Eng.
Student understands interactions among organisms and their environment.
brief description of the course in Estonian
Sissejuhatus ökoloogiasse, ajalugu, põhimõisted, ökoloogilised skaalad. Füüsikalised tingimused ja ressursside kättesaadavus, troofsus, organismide kohastumised, ökoloogilised nišid. Kliima ja bioomid. Indiviidid ja populatsioonid: surm, sünd, liigisisene ja liikide vaheline konkurents, tarbimine, haigused. Molekulaarne ja evolutsiooniline ökoloogia: liikide vaheline ja liigisisene eristumine. Parasitism, mutualism. Populatsiooniökoloogia: populatsiooni jaotus, laigulisus, dünaamika. Kooslus. Toiduvõrgustikud. Aine- ja energiavood. Globaalsed aineringed. Liigirikkus ja mitmekesisus. Keskkonnakaitse ülesanne ja põhivaldkonnad: puhta vee, õhu ja pinnase kaitse; looduskaitse, loodusvarade kasutamine, jäätmekäitlus. Keskkonnaprobleemid: rahvastiku suurenemine, kliimamuutused, energiatarve, liikide hävimine, kõrbestumine.
brief description of the course in English
Introduction to the ecology: history, concepts, ecological scales. Physical environment and availability of resources, trophic levels, adaptations, ecological niches. Climate and biomes. Individuals and populations: birth, death, intraspecific and interspecific competition, consumption, grazing, illnesses. Molecular and evolutionary ecology: intraspecific and interspecific differentiation. Parasitism and mutualism. Population ecology: distribution, patchiness, dynamics. Community. Foodwebs. Mass and energy flows. Global cycles. Species richness and biodiversity. Environment protection: protection of clean water, air and soil; nature protection and conservation, use of natural resources, waste management. Environmental problems: increase of human population, climate change, energy consumption, species extinction, desertification.
type of assessment in Estonian
Õpiväljund: Üliõpilane omandab põhiteadmised eluta ja elusa looduse vahelistest seostest ja oskuse neid teadmisi kasutada keskkonnakaitse alastes planeeringutes/tegevustes.
Hindamismeetod Hindamiskriteerium
Kodune töö -
Eksam Kirjalik eksam. Hinnatakse üliõpilase omandatud oskusi ökoloogias ja keskkonnakaitses ning neid ühendavates seostes.
Hindamisele pääsemise eeldused -
Lõpphinde kujunemine Lõpphinne kujuneb punktide üldsumma alusel:
91 punkti - hinne 5
81-90 punkti - hinne 4
71-80 punkti - hinne 3
61-70 punkti - hinne 2
51-60 punkti - hinne 1
50% või vähem - hinne 0
type of assessment in English
Outcome of the study: The student acquires basic knowledge of living and non-living nature and the experience to use this knowledge in planning of nature conservation.
Assessment method Assessment criteria
Homework -
Exam Written exercise. Student’s skills and knowledge acquired in ecology and environment protection and their interrelations are assessed.
Prerequisite for assessment -
Formation of final grade Takes place on the basis of the total sum of points:
91 points - grade 5
81-90 points - grade 4
71-80 points - grade 3
61-70 points - grade 2
51-60 points - grade 1
50% or less - grade 0
independent study in Estonian
Kodust tööd ei ole.
independent study in English
No homework
study literature
Begon, M., Howarth, R. W., Townsend, C.R. (2014) Essentials of Ecology. 4th edition.
study forms and load
daytime study: weekly hours
1.5
session-based study work load (in a semester):