Case Studies in Alternative Technologies and Organizations for Sustainability
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MNL5630
course title in Estonian
Kestlikku arengut toetavate alternatiivsete tehnoloogiate ja organisatsioonide juhtumiuuringud
course title in English
Case Studies in Alternative Technologies and Organizations for Sustainability
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAGM09/25
yes
MARM06/25
no
TATM02/25
no
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- illustreerida juhtumiuuringute kaudu avatud lähtekoodiga tehnoloogiate valmimist;
- käsitleda erinevaid teemasid, alates vaba/avatud lähtekoodiga tarkvara ja avatud riistvara juhtumitest kuni energiaühistute, kõrgtehnoloogia- ja teadusparkideni;
- selgitada heterodoksseid äri- ja organisatsioonimudeleid, mis loovad väärtust osaluspõhisemal ning kestlikumal viisil;
- arutleda innovatsiooni interaktiivse olemuse ja erinevate institutsioonide (ülikoolid, ettevõtted, kasutajarühmad jne) rolli üle erinevat tüüpi innovatsiooni ökosüsteemides;
- aidata üliõpilastel osaleda kriitilistes aruteludes eesmärgiga sünteesida erinevaid maailmavaateid ja arusaamu tehnoloogiast, kestlikust arengust ja valitsemisest.
course aims in English
The aim of this course is to:
- illustrate through case studies how open-source technologies are produced;
- cover a range of topics, from free/open-source software and open hardware cases to energy cooperatives, hi-tech and science parks;
- explain heterodox business and organizational models that create value in more participatory and sustainable ways;
- discuss the interactive essence of innovation and the role of different institutions (universities, firms, user groups etc.) in different types of innovation ecosystems;
- help students engage in critical discussions with the aim of synthesizing various worldviews and understandings of technology, sustainability and governance.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- demonstreerib arusaama avatud lähtekoodiga tehnoloogiate arendamise ja rakendamise kohta erinevates sektorites, sealhulgas tarkvara, riistvara, energia ning innovatsiooni ökosüsteemides;
- analüüsib ja hindab kriitiliselt heterodoksseid äri- ning organisatsioonimudeleid, mis soodustavad osaluspõhise väärtuse loomist ja kestlikku arengut;
- esitab põhjendatud argumente keerulistes tehnoloogia, kestliku arengu ja valitsemisega seotud küsimustes nii kirjalikult kui ka suuliselt;
- näitab võimekust vastata "külmadele kõnedele", algatades diskussiooni ja seeläbi toetades teiste õppimist, esitab ülevaateanalüüse ja osaleb sisukalt kaaslaste juhitud debattides;
- loob ja selgitab oma piirkonna lähitulevikku, integreerides kursusest saadud õppetunde, et näha ette võimalikke ökosüsteeme, mis on kestlikud ja uuenduslikud;
- demonstreerib kontseptuaalse analüüsi ja probleemide lahendamise oskusi, samuti esitab ning kaitseb seisukohti avatud lähtekoodiga tehnoloogiate ja innovatsiooni juhtimisega seotud kesksetes küsimustes.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student:
- demonstrates an understanding of how open-source technologies are developed and implemented across various sectors, including software, hardware, energy, and innovation ecosystems;
- analyzes and critically evaluates heterodox business and organizational models that promote participatory value creation and sustainability;
- develops well-reasoned arguments on complex issues related to technology, sustainability, and governance, both in written form and orally;
- shows the ability to respond to "cold calls" by initiating discussions and thereby supporting the learning of others, presents overview analyses, and participates meaningfully in peer-led debates;
- creates and explains near-future landscapes for their region, integrating lessons learned from the course to envision sustainable and innovative ecosystems;
- demonstrates skills in conceptual analysis and problem-solving, as well as holds and defends positions on central questions related to open-source technologies and innovation management.
brief description of the course in Estonian
Iga tund kasutab lähtepunktina keskset küsimust. Õpilaste ülesanne on tunnis keskse küsimuse ettevalmistamine ja käsitlemine. Nad peavad võtma seisukoha. Küsimusele vastamiseks peavad õpilased otsima vastuseid alates Wikipedia’st, YouTube'ist ja Google Scholar’ist kuni populaarsete meediaväljaanneteni. Nad võivad vabalt otsida teavet kõikjalt. Küll aga pakutakse üliõpilastele soovitatavat lugemismaterjali. Iga tunni alguses saab õpilane "külma kõne". See tähendab, et tal palutakse algatada arutelu, andes ülevaate organisatsioonist või ökosüsteemist, analüüsitavast probleemist ja oma probleemi lahendusest või vastusest küsimusele. Kui esimene õpilane on valmis, on sõna avatud kommentaarideks ja alternatiivseteks lahendusteks/vastusteks võimalikult paljudelt inimestelt. Kursuse juhendaja/moderaator teeb märkmeid ja juhib arutelu, kuid ideaalis peaksid peaaegu kogu rääkimise tegema üliõpilased. Iga tunni lõpus kõik osalejad sünteesivad arutelu ja teevad järeldused. Viimases tunnis peavad üliõpilased saadud õppetundide põhjal visandama ja selgitama oma piirkonna lähituleviku stsenaariume.
brief description of the course in English
Each class uses a central question as its starting point. The task of the students is to prepare and address the central question in class. They need to take a stand. To reply to the question, students need to search on places from Wikipedia, YouTube and Google scholar to popular media outlets. They are free to search for info anywhere. However, students are provided with recommended material. At the beginning of each class, a student gets a “cold call”. This means that s/he is asked to open the discussion, giving an overview of the organization or the ecosystem, the problem to be analyzed, and her/his solution to the problem or reply to the question. When the first student is done, the floor is open for comments and alternative solutions/replies, from as many people as possible. The instructor/facilitator takes notes and guides the discussion, but ideally almost all the talking should be done by the students. At the end of each class, all participants try to synthesize and conclude. During the last class, students have to draw and explain their near-future landscapes for their region building on the lessons learned.
type of assessment in Estonian
Hinne kujuneb järgmiselt: 100% - kodutöö (lõpuaruanne).

Osalemine on kohustuslik ning loengutest ja seminaridest osavõtt on kohustuslik ning kodutöö esitamise eeldus. Üliõpilane võib puududa ühest tunnist.
type of assessment in English
The grade forms as follows: 100% - Homework (final report).
Attendance is mandatory and participation in the lectures and seminars is mandatory and a prerequisite for submitting the homework. The student may miss one class.
independent study in Estonian
Iseseisev töö on individuaalne kursusetöö (juhtumianalüüs), mille eesmärgiks on võimaldada üliõpilastel demonstreerida kriitilise mõtlemise, kontseptuaalse analüüsi ja argumenteerimise oskusi, allikate ja tõendite kasutamist, lugemuse haaret ja asjakohasust.
independent study in English
The goal of the coursework (case study) is to allow students to demonstrate their critical thinking and conceptual analysis skills, cohesion of arguments, use of sources and evidence, and the breadth and relevance of reading.
study literature
Hiljutised raamatud/artiklid/raportid – lisatakse Moodle’sse.
Recent books/articles/reports - uploaded to Moodle.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
1.5
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
2.5
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 spring
Vasileios Kostakis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
    Course description in Estonian
    Course description in English