Pathways to Sustainability
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MNL5620
course title in Estonian
Kestliku arengu teerajad
course title in English
Pathways to Sustainability
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
autumn
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAGM09/25
yes
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- mõista kestliku arengu olemust ja selle seotust tehnoloogiaga;
- arutleda tehnoloogia keskkonnaalaste ja sotsiaalsete välismõjude üle;
- tutvustada kestlikku arengut toetavaid olemasolevaid ja esilekerkivaid tehnoloogiapõhiseid algatusi ja tavasid;
- selgitada, kuidas muuta majandus demokraatlikumaks ja jätkusuutlikumaks ühiskonnaks.
course aims in English
General objectives of the subject are to:
- understand the essence of sustainability and its relation to technology;
- discuss the environmental and social externalities of technology;
- present existing and emerging technology-enabled initiatives and practices towards sustainability;
- discuss how to transform the economy towards more democratic and sustainable societies.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane:
- analüüsib uue ja vana/traditsioonilise tehnoloogia keskkonnaalaseid ning sotsiaalseid välismõjusid;
- hindab kriitiliselt ja loob tehnoloogiaga seotud kontekstipõhiseid poliitikaid, mis kätkevad jätkusuutlikkuse üleminekuid;
- seostab ühisomandi teooriat võrguühiskonna teooriatega ja IKT-põhise tehnoloogilis-majandusliku paradigmaga;
- selgitab võimalusi ja ohte, mis tulenevad arenevatest tehnoloogiapõhistest algatustest ning praktikatest seoses kestliku arenguga.
learning outcomes in the course in Eng.
After successfully passing the subject, the student:
- analyzes the environmental and social externalities of new and old/traditional technologies;
- critically evaluates and designs context-specific policies that involve sustainable transitions;
- relates the commons theory to network society theories and the ICT-driven techno-economic paradigm;
- explains the opportunities and threats deriving from the emerging technology-enabled initiatives and practices in relation to sustainability.
brief description of the course in Estonian
Kursus on nii teoreetiline kui ka praktiline uurimus tulevastest trajektooridest, mida võimaldavad uued tehnoloogiad. Üliõpilased puutuvad kokku multi-distsiplinaarse kirjandusega tehnoloogia keskkonnaalaste ja sotsiaalsete välismõjude, jagamismajanduse, ühisomandi, rohelise majanduskasvu ja kasvujärgse tuleviku kohta. Erialane kirjandus vaatleb erinevaid praktikaid ja ärimudeleid ning arutatakse koostöö stiimulite ja jätkusuutliku transformatsiooni potentsiaali üle. Praktiline töö korraldatakse tootmise infrastruktuuride ja jagatud koostööprojektide mehhanismide ümber. Kursuse eesmärk on kaasata üliõpilasi konstruktiivsesse ja loomingulisse diskussiooni kestliku arengu erinevate radade üle.
brief description of the course in English
This course is a theoretical as well as hands-on exploration of the future trajectories enabled by new technologies. Students will engage multi-disciplinary literature about the environmental and social externalities of technology; the sharing economy; the commons; and green growth and post-growth futures. Readings will explore various practices and business models as well as discuss incentives of cooperation, and potentialities for sustainable transitions. Practical work will be organized around themes of production infrastructures and mechanisms of distributed collaborative projects. The goal of the class is to engage students in a critically creative discussion of the different pathways to sustainability.
type of assessment in Estonian
Hinne kujuneb järgmiselt: 100% - kodutöö (lõpuaruanne).
Osalemine on kohustuslik ning loengutest ja seminaridest osavõtt on kohustuslik ning kodutöö esitamise eeldus. Õpilane võib puududa ühest tunnist.
type of assessment in English
The grade forms as follows: 100% - homework (final report).
Attendance is mandatory and participation in the lectures and seminars is mandatory and a prerequisite for submitting the homework. The student may miss one class.
independent study in Estonian
Üliõpilased puutuvad kokku multi-distsiplinaarse kirjandusega tehnoloogia keskkonnaalaste ja sotsiaalsete välismõjude, jagamismajanduse, ühisomandi, rohelise majanduskasvu ja kasvujärgse tuleviku kohta. Erialane kirjandus vaatleb erinevaid praktikaid ja ärimudeleid ning arutatakse koostöö stiimulite ja jätkusuutliku transformatsiooni potentsiaali üle.

Praktiline töö korraldatakse tootmise infrastruktuuride ja jagatud koostööprojektide mehhanismide ümber. Üliõpilastelt nõutakse sisu lisamist Vikipeediasse. Sisu peab olema seotud ühisvara teooriate ja praktikatega, poliitilise ökoloogia, teaduse ja tehnoloogia uuringutega, digitaalse transformatsiooni ja/või jagamismajandusega. Üliõpilased võivad olemasolevatele sissekannetele sisu lisada (nt Ühisvara; Elektroonilised jäätmed; Elinor Ostrom; Poliitiline ökoloogia; Ühisvara tragöödia; Sotsiaal- ja solidaarsusmajandus; Platvormimajandus; Ökomodernism; Jagamismajandus; Tasaareng jne) või teha uue (uued) sissekande. Raporti lõplik hinne põhineb aruande kvaliteedil (s.t teksti keelel ja järjepidevusel; Vikipeediasse tehtud sissekande kvaliteedil ja mahul ning argumendi selgusel).
independent study in English
Students will engage multi-disciplinary literature about the environmental and social externalities of technology; the sharing economy; the commons; and green growth and post-growth futures. Readings will explore various practices and business models as well as discuss incentives of cooperation, and potentialities for sustainable transitions.

Practical work will be organized around themes of production infrastructures and mechanisms of distributed collaborative projects. Students will be required to contribute content to Wikipedia. The content must be related to theories and practices of the commons, political ecology, science and technology studies, digital transformation, and/or the sharing economy. Students may contribute content to existing entries (e.g., Commons; Electronic Waste; Elinor Ostrom; Political Ecology; Tragedy of the Commons; Social and Solidarity Economy; Platform Economy; Ecomodernism; Sharing Economy; Degrowth, etc.) or add a new one (or new ones). The final grade of the report will be based on the quality of the report (i.e., language and consistency of the text; quality and quantity of the contribution to Wikipedia; and the clarity of the argument).
study literature
Hiljutised raamatud/artiklid/rapordid lisatakse Moodle'isse
Recent books/articles/reports- uploaded to Moodle
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
2.0
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 autumn
Vasileios Kostakis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
    Course description in Estonian
    Course description in English