Innovation and Case Studies of New Technologies
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MNI5120
course title in Estonian
Innovatsioon ja uute tehnoloogiate juhtumiuuringud
course title in English
Innovation and Case Studies of New Technologies
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Kursus on suunatud tervikliku arusaama kujundamisele innovatsiooni olemusest ja tüüpidest, tehnoloogia rollist ning innovatsioonisüsteemide toimimise dünaamikast riiklikul, sektoraalsel ja tehnoloogilisel tasandil. Kursuse rõhuasetus juhtumiuuringute formaadile ja praktikute kaasamisele toetab teadmiste ja kogemuste vahetust innovatsiooni interaktiivse olemuse, tehnoloogiliste lahenduste omaksvõtu ning innovatsiooni strateegilise juhtimise küsimustes nii avaliku kui ka erasektori organisatsioonides.
course aims in English
The course aims to provide a comprehensive understanding of the nature and types of innovation, the role of technology, and the dynamics of innovation systems across national, sectoral, and technological contexts. The strong emphasis on the case study format and interaction with practitioners facilitates the acquisition of invaluable tacit knowledge about the interactive essence of innovation, the adoption of technological solutions, and the strategic management of innovation in both public and private sector organizations.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- väljendab põhiteadmisi innovatsiooni erinevatest vormidest, sealhulgas kestlikkusest lähtuvast innovatsioonist ja lisandväärtuse loomest;
- mõistab kestlikkusest lähtuva innovatsiooni mitmetahulisusest tulenevaid peamisi võimalusi ja väljakutseid ning selle mõju organisatsioonide, sektorite ja väärtusahelate juhtimisele eri tüüpi tehnoloogiate kontekstis;
- eristab tehnoloogiliselt edasijõudnud organisatsioone ja innovatsioonisüsteeme tehnoloogiliselt mahajäänud näidetest ning selgitab selle põhjusi;
- tõlgendab juhtumianalüüsidest saadud ning praktikute esitatud teadmist läbi erinevate ühiskondlike ja majandusteoreetiliste raamistike;
- demonstreerib kriitilise mõtlemise, kontseptuaalse analüüsi ja argumenteerimise oskuseid nii kirjalikult kui suuliselt.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student:
- has acquired fundamental knowledge about different forms of innovation, including sustainability-driven innovation and environmental upgrading;
- understands the key opportunities and challenges arising from the multifaceted nature of (sustainability-driven) innovation and its impact on the management of organizations, sectors, and value chains across different types of technologies;
- distinguishes between technologically advanced and lagging organizations and innovation systems, and explains the underlying reasons for their differences
- interprets insights gained from case studies and practitioner lectures through the lens of various socio-economic theories;
- demonstrates the skills of critical thinking, conceptual analysis and argumentation both in written form and orally.
brief description of the course in Estonian
Loengukursuse enda põhirõhk on suunatud tehnoloogiaettevõtete analüüsile nende eripärases kontekstis, võttes arvesse sektoriaalseid ja tehnoloogilisest küpsusest tulenevad eripärasid, ettevõtete väärtusahela positsioonist tulenevad eripärasid ning ettevõtteid toetava institutsionaalse keskkonna olulisust (nii riigi roll kui ka ettevõtete muutustega kohandumise võimekus). Kursuse raames käsitletavad teemad ja kaasused on tugevalt suunatud roheinnovatsiooni valdkonnale ning (rohe)tehnoloogiate rakendamisega seonduvale täiendavale lisandväärtuse loomisele. Kursuse raames on eraldi eesmärgiks olnud tutvustada erinevaid rohetehnoloogia vallas tegutsevaid Eesti ettevõtteid, vastavate ettevõtete peamisi arenguväljakutseid, kuid ka traditsiooniliste majandusvaldkondade või prevaleerivate väärtusahelate ümberkohandamise väljakutseid kliimaneutraalsuse poole liikumiseks. Arutelud põhinevad peamiselt juhtumiuuringutel, kusjuures loenguid täiendavad külalisesinejate ettekanded ja klassiruumis läbiviidavad kaasuste analüüsid.
brief description of the course in English
The course primarily focuses on analyzing companies within their specific contexts, considering sector-specific characteristics, the nuances of technological maturity, the distinctive attributes of their positions within the value chain, and the critical role of the institutional environment in supporting businesses—including both state influence and corporate adaptability to change. The selection of topics and case studies is strongly centered on green innovation, emphasizing the creation of additional value through (green) technologies, as well as the challenges associated with restructuring traditional economic sectors and prevailing value chains in the transition toward climate neutrality. Discussions primarily take place through case studies, with lectures supplemented by guest speaker sessions and in-depth classroom analyses.
type of assessment in Estonian
Lõpliku hinde saamiseks on kohustuslik sooritada positiivselt kõik kolm komponenti järgmiselt:
1. Loengutel/seminaridel osalemine on hinde hindamise oluline eeldus.
2. Kirjalik kaasuse analüüs rühmatööna ja selle esitlus.
3. Kodune eksam Moodle'i vahendusel.
type of assessment in English
To get the final grade, it is obligatory to perform positively on all three components as follows:
1. The participation in lectures/seminars is an important prerequisite for grading.
2. The written group work assignment and its presentation.
3. The take-home examination via Moodle.
independent study in Estonian
Rühmatööna läbiviidava kursusetöö (juhtumiuuringu) eesmärk on võimaldada tudengitel demonstreerida oma kriitilise mõtlemise ja kontseptuaalse analüüsi oskusi, argumentide sidusust ja tõenduspõhisust, kohustusliku lugemismaterjali arusaadavust ja selle kasutamise asjakohasust. Kursusetöö teemad tuleb kooskõlastada kursuse põhijuhendajaga
independent study in English
The goal of the coursework (case study) conducted in teams is to enable students to demonstrate their critical thinking and conceptual analysis skills, the coherence of their arguments, the effective use of sources and evidence, as well as the breadth and relevance of their reading. Coursework topics must be coordinated with the main course instructor.

study literature
Hiljutised raamatud/artiklid/raportid – lisatakse Moodle’sse.
Recent books/articles/reports - uploaded to Moodle.
study forms and load
daytime study: weekly hours
3.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.5
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
0.5
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus or link to Moodle or to home page
2024/2025 spring
Margit Kirs, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
https://moodle.taltech.ee/course/view.php?id=8921
    Extended syllabus template_Case Studies 2025 as of Febr 3.pdf 
    Course description in Estonian
    Course description in English