course aims in Estonian
Õppeaine üldeesmärk on:
- tutvustada evolutsioonilise majandusteooria põhiseisukohti ning näitlikustada merkantilismi rakendamist erinevate riikide kogemuse pinnalt;
- analüüsida jõukate riikide majandussüsteeme, mis on taganud majandusliku, poliitilise ja tehnoloogilise ülemvõimu ning selgitada arengus mahajäävate piirkondade arengut pidurdavaid tegureid;
- anda ülevaade levinuimatest kapitalismi vormidest, mis ajalooliselt tänaseks välja kujunenud;
- kajastada kapitalistlike tootmissüsteemide institutsionaalset, kultuurilist ja tehnoloogilist kooslust ning nende omavahelist põimumist;
- analüüsida seoseid rahaliste vahendite, innovatsiooni ning majandusarengu vahel ehk anda põhjalik ülevaade rahanduse rollist arenguprotsessis ning arengu finantseerimise alternatiivsetest moodustest (kaubandus) ja allikatest (era- vs. avalikud investeeringud);
- selgitada finantspoliitikate olemust ning raha kui institutsiooni rolli ning mõju tootmiskapitali arendamisel;
- kajastada finantskriiside tagamaid erinevate riikide juhtumisanalüüside põhjal;
- näidata võimalikke perspektiivseid majandusarengu rahastamise vorme ning lähiajaloo suundumusi antud vallas globaliseeruva majanduse taustal.
course aims in English
General objective of the subject is:
- to introduce the principles of evolutionary economics and to illustrate the implementation of mercantilism by different countries;
- to analyze economic systems of wealthy countries, which provide grounds for economic, political and technological superiority, and to survey factors causing the backwardness of failed or failing areas;
- to give an overview of most prevalent forms of capitalism that have established themselves nowadays;
- to reflect the institutional, cultural and technological architecture of capitalist production systems and their interweaving with each other;
- to analyze linkages between finances, innovation and economic development, that is, to give a comprehensive overview of the role of money and finance in the process of development, and introduce different alternative development financing means (trade) and sources (private vs. public investments);
- to explain the essence of financial policies and the role and influence of money as institution on development of productive capital;
- to reflect the background of financial crises on the basis on case-studies;
- to demonstrate potential and perspective forms of development financing, and general tendencies on subject matter in the context of globalizing economy.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane:
- selgitab riigi rolli majanduses ja toob välja peamised majanduspoliitilised meetmed arengu tagamiseks;
- kirjeldab majanduskasvu ja -arengu taga olevaid tegureid ning selgitab majandusliku mahajäämuse tagamaid evolutsioonilise majandusteooria seisukohalt;
- illustreerib erinevaid kapitalistlikke süsteeme ning nende iseloomulikke institutsionaalseid ning majandustegevuse struktuure;
- määratleb finantsvahendite ja –poliitikate, sh finantsinstitutsioonide funktsioonid ning näitab nende mõju innovatsioonile kui ka majanduslikule arengule;
- tunneb ära ja formuleerib probleemid, mis seonduvad arengu finantseerimisega arengumaades;
- vastandab arengu finantseerimise alternatiivseid vorme ning allikaid, hinnates ühe või teise alternatiivi puudusi, ohte ja võimalusi;
- analüüsib ja võrdleb lähiajaloo finantskriise, tuues välja neid põhjustanud kriitilised tegurid;
- konstrueerib võimalikud arengustsenaariumid majandusarengu finantseerimise valdkonnas, tuginedes ajaloolisele kogemusele, ja hindab ühe või teise lähenemisviisi jätkusuutlikkust.
learning outcomes in the course in Eng.
After successfully passing the subject the student:
- explains the role of the state in the economy and brings forth main economic policy measures to support economic development;
- describes factors causing economic development and explains the reasons behind economic backwardness from the perspective of evolutionary economics;
- illustrates different capitalist systems of production and their distinctive institutional structures and economic activities;
- defines the functions and effects of financial instruments and policies, including institutions on innovation and overall economic development;
- recognizes and formulates problems associated with development financing in developing countries;
- compares alternative forms and sources of development financing by evaluating weaknesses, threats and opportunities of alternatives;
- analyzes and distinguishes between financial crises of contemporary history and brings out critical factors inducing these crises;
- constructs possible scenarios for development financing, based on historical experience, and assesses the sustainability of one or another approach.
brief description of the course in Estonian
Kursus annab ülevaate majandus- ja arengupoliitikatest, mis on võimaldanud riikidel ühel või teisel ajaperioodil saavutada majandusliku eesrindlikkuse, samal ajal tutvustades ebaühtlase arengu teooria põhielemente. Põhjalikult vaadeldakse kapitalistlikke süsteeme ühendavaid ja eristavaid institutsionaalseid tunnusjooni ning majandusstruktuuride eripärasid. Vaadeldakse kapitalismi tüüpide tehnoloogilisi ja geograafilisi dünaamikaid, perifeerset vaesumist ning võimalusi, mis on avatud tänasel päeval nii riikidele kui regioonidele kapitalistlike süsteemide arendamisel. Arutluse all on poliitikad Renessansi ajastust – kontinentaal-Euroopa merkantilism ja kameralism – ning edukad arengu- ja tööstuspoliitikad Ameerika Ühendriikide, Saksamaa ja Jaapani esilekerkimisest alates kuni Soome ja Iirimaa edulugudeni 20. sajandi lõpus. Spetsiifilisemalt vaatleb kursus majanduskasvu ja -arengu finantsaspekte ning finantssektori ja -poliitikate rolli "reaalse" majandustegevuse toetamisel ning innovatsiooni finantseerimisel, selgitatakse mehhanisme finantskriiside ning fragiilsuse taga nagu Aasia kriis 20. sajandi lõpus ning 2008. a ülemaailmne finantskriis. Erilist tähelepanu pööratakse poliitikate läbikukkumistele: miks teatud majanduspoliitilised meetmed on ebaõnnestunud ühes või teises kontekstis? Poliitikaid vaadeldakse ja uuritakse majandusteooriate arengu foonil.
brief description of the course in English
The course gives an overview of economic and development policies that have made rich countries rich, while at the same time introducing the elements of a theory of uneven economic development. The institutional characteristics both uniting and differentiating different capitalist experiences are thoroughly discussed. The course looks at the technological and geographical dynamics of capitalism, peripheral poverty and the options that are open to nations and regions today regarding the propagation of various types of capitalism. The course discusses policies from the Renaissance, mercantilism and cameralism of continental Europe, and the successful policies of development and industrialization from the rise of the USA, Germany and Japan to the success of Ireland and Finland in the late 20th century. Specifically, the course elaborates on the financial aspects of economic growth and development and the role of a financial sector and financial policies in supporting the real economy and financing innovations. The mechanisms behind financial fragility and financial crises, like the Asian Crisis at the end of the 20th century and the global financial crisis in 2008, are explained. Special attention is given to policy failures: why certain economic policies failed in certain contexts? The policies are discussed against the backdrop of the development of economic theory.
type of assessment in Estonian
Hinne kujuneb kirjaliku testi (40%) ja kodutöö (60%) põhjal. Osalemine loengutes ja seminarides on kohustuslik.
Üliõpilaste mõistmist loengutes käsitletu ja lugemismaterjali osas hinnatakse kodutööga.
type of assessment in English
The grade is based on the written test (40%) and the home assignment (60%). Participation in the lectures and seminar is mandatory.
Students` understanding about the content of lectures and reading materials will be evaluated with the home assignment.
independent study in Estonian
Iseseisev töö on individuaalne kursusetöö, mille eesmärgiks on võimaldada üliõpilastel demonstreerida kriitilise mõtlemise, kontseptuaalse analüüsi ja argumenteerimise oskusi, allikate ja tõendite kasutamist, lugemuse haaret ja asjakohasust. Töö sisaldab vähemalt 10 viidet, kuni 3000 sõna. Kursusetöö teema on vaja kooskõlastada kursuse juhendajaga.
independent study in English
The goal of the coursework is to allow students to demonstrate their critical thinking and conceptual analysis skills, cohesion of arguments, use of sources and evidence, and the breadth and relevance of reading. At least 10 references and up to 3000 words to be used. Topics for the coursework are to be coordinated with the main course instructor.
study literature
Erik S. Reinert, How Rich Nations got Rich. Essays in the History of Economic Policy. Working paper Nr. 1, 2004. SUM - Centre for development and the Environment, University of Oslo. Kättesaadav: http://www.sum.uio.no/publications
Alexander Hamilton, Report on the Subject of Manufacturers, 1791/2001, in Alexander Hamilton, Writings, Literary Classics of the United States, New York.
Friedrich List, Introduction to The National System on Political
Economy.
Harvard Business School case studies.
Jan Kregel and Leonardo Burlamaqui, Finance, Competition, Instability, and Development Microfoundations and Financial Scaffolding of the Economy, The Other Canon Foundation, 2000.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):