course aims in Estonian
Omandada teadmised ja oskused E-töötervise ja –ohutuse alustest ning osata vastavaid süsteeme rakendada.
course aims in English
To obtain knowledge and skills about e-occupational health and safety (eOHS) and to know how to apply such systems.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
1. Omab ülevaadet eOHS alustest.
2. Oskab analüüsida ja hinnata töötervise ja -ohutuse e-süsteemide taset organisatsioonis.
3. Oskab välja selgitada eOHS süsteemide vajaduse organisatsioonis ning välja töötada eOHS süsteemi plaani.
4. Oskab kasutada eOHS rakendusi.
learning outcomes in the course in Eng.
The student:
1. Has an overview of eOHS fundamentals.
2. Knows how to analyze and assess the level of occupational and health e-systems in the organization.
3. Knows how to identify the need for eOHS systems in the organization and to develop an eOHS system plan.
4. Knows how to use eOHS applications.
brief description of the course in Estonian
E-töötervise ja -ohutuse süsteemi (eOHS) alused. eOHS ja eTervis. Töötervise ja -ohutuse e-süsteemide analüüs organisatsioonis. Organisatsiooni eOHS süsteemi ja selle komponentide vajaduse selgitamine ning eOHS süsteemi plaan. eOHS rakendused. Töötajate kokkupuute hindamine töökeskkonna riskiteguritega reaalaajas. Online riskihindamine. Töötervishoiuarstide ja tööinspektorite seos eOHS süsteemiga. Riskide haldamise otsustoe mehhanismid.
brief description of the course in English
E-occupational health and safety system (eOHS) fundamentals. eOHS and eHealth. Analysis of the level of occupational and health e-systems in the organization. Identifying the need for eOHS systems in the organization and developing an eOHS system plan. eOHS applications. Assessing employees’ exposure to work environment risk factors in real time. Online risk assessment. Occupational health doctors and work inspectors in the framework of eOHS. Decision support mechanisms for risk management.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine. Lõpphinne baseerub järgnevatel komponentidel:
- klassiruumis toimuv diskussioon ja rühmatöö 20%;
- iseseisev uurimistöö kursuse temaatikas 40%;
- kirjalik eksam 40%.
type of assessment in English
Differential grading. Final grade will be based on the following activities:
- group work and discussion performed in the classroom 20%;
- independent research in the subject’s field 40%;
- written exam 40%.
independent study in Estonian
Valitud teemakohase probleemi lahendamine kasutades erinevaid haridustehnoloogilisi vahendeid. Näiteks, 1) juhtumi analüüs, 2) kirjanduse ülevaade, 3) mõõtmiste teostamine ning andmete analüüs kasutades eOHS süsteeme, 4) muu kokkulepitud töö. Iseseisev töö esitatakse referaadi, mõõtmisaruande või muus õppejõuga kokkulepitud vormis.
independent study in English
Solving a problem related to the topic by using different means of educational technology. For example: 1) analysis of an object or case, 2) literature review, 3) measurements and data analysis using eOHS systems, 4) other work agreed with the course supervisor. If necessary, appropriate technical equipment will be used. The independent work will be presented in the form of a report or another form agreed with the course supervisor.
study literature
1. Medical informatics, e-health: fundamentals and applications, Alain Venot, Dordrecht: Springer, 2013.
2. Telehealth and mobile health, edited by Halit Eren, John G. Webster
Boca Raton, Fla. [etc.]: CRC Press, c2016.
3. Steps to safety culture excellence, Terry L. Mathis, Shawn M. Galloway
Somerset: Wiley, 2013.
4. Bridger, R. S. Introduction to ergonomics. London. Taylor & Francis, 2009.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):