course aims in Estonian
Aine eesmärk on anda asjakohaseid teadmisi tööheaolu juhtimise kohta ning pakkuda tervislikku ja produktiivset töökeskkonda. Rõhuasetus on töötajate tööelu kvaliteedi ja organisatsiooni tulemuslikkuse vahelisel teaduspõhisel seosel.
course aims in English
The aim of this course is to give appropriate knowledge how to manage well-being at work and to provide a healthy, safe, and productive working environment. The evidence-based relationship between employees’ quality of working life with organizational performance is clearly emphasized.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- tuvastab ja hindab kriitiliselt kaasaegset teavet inimeste tervise kohta ning tööalast sooritust mõjutavate tegurite kohta;
- arvestab kaasaegse töökeskkonna kujundamisel psühholoogiliste, organisatsiooniliste ja sotsiaalsete teguritega;
- kasutab vajalikke juhtimisoskusi kõrge tööelu kvaliteedi tagamiseks;
- rakendab teadmisi tagamaks füüsilise ja vaimse töö kõrget tõhusust.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- identifies and critically assesses the contemporary information about factors affecting human health and performance at work;
- reckons the psychological, organizational and social factors while designing modern workplace setting;
- utilises leadership skills for managing quality of working life;
- applies knowledge to ensure a high level of physical and mental work efficiency.
brief description of the course in Estonian
Sissejuhatus töö ja heaolu teemasse. Tervislik organisatsioon. Tervise edendamine ja ohutuskultuur. Juhtimisoskused ja heaolu väljakutsed. Strateegiline otsustamine ja probleemide lahendamine tööheaolu valdkonnas. Kaasaegsed töökeskkonnad: avatud kontor, tark töö, paindlik töö, kaugtöö ja virtuaalmeeskonnad. Inimese ja roboti / tehnoloogia koostoime, tehnostress. Kognitiivne ergonoomika. Inimvead. Tööstressi, ahistamise ja läbipõlemise tuvastamine ja ennetamine. Toetavate töökeskkondade loomine: füüsilise ja psühhosotsiaalse heaolu juhtimine, töö- ja eraelu tasakaal. Säilenõtkus ja kriisijuhtimine. Emotsionaalne intelligentsus tööl, enesejuhtimine, ajaplaneerimisoskused. Meeskonnatöö, koostöö, suhted ja konfliktide juhtimine. Juhtimine multikultuursetes meeskondades.
brief description of the course in English
Introduction to work and well-being. A healthy organisation. Health promotion and safety culture. Leadership skills and challenges in well-being. Strategic decision-making and problem-solving of well-being at work. Modern working environments: open plan office, smart work, flexible work, remote work and virtual teams. Human-robot / technology interaction, technostress. Cognitive ergonomics. Human errors. Recognizing and preventing work-related stress, harassment and burnout. Building supportive work environments: managing physical, and psychosocial well-being, work-life balance. Resilience and crises management. Emotional intelligence at work, self-management, time management skills. Teamwork, cooperation, relationships and conflict management. Leadership for multicultural teams.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Stanton, N.; Hedge, A.; Brookhuis, K.; Salas, E.; Hendrick, H. (2005) Handbook of human factors and ergonomics methods. Boca Raton, FL, CRC Press. Day, A. (2014) Workplace Well-Being : How to Build Psychologically Healthy Workplaces, John Wiley & Sons, Incorporated. Arla Brown, J. H., E. Kelloway, Day, A., Hurrell, J. J., & Kelloway, E. K. (2014). Workplace Well-being: How to Build Psychologically Healthy Workplaces. Wiley-Blackwell.Lowe, G.S. (2001). The Quality of Work: A People-Centred Agenda. Oxford University Press, UK.
Gatchel, R. J.; Schultz, I. (Eds.) (2012) Handbook of Occupational Health and Wellness. Springer
Valerie J. Sutherland; Cary L. Cooper, Frank Bond (2006) Organizational Stress Management: A Strategic Approach. Palgrave Macmillan
Gregory Z. Bedny, Olexiy Ya Chebykin, Waldemar Karwowski (2008) Ergonomics and Psychology: Developments in Theory and Practice illustrated edition. Taylor & Francis Ltd.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):