course aims in Estonian
Kaasaegsed ettevõtted rakendavad oma strateegiate kujundamisel või erinevate probleemide lahendamisel teaduslikke lähenemisi. See on vajalik võimalikult kehtiva ja usaldusväärse tulemuse saavutamiseks. Antud kursus loob aluse teaduslike lähenemiste mõistmiseks äriuuringutes koos ettevalmistusega nende kasutamiseks üliõpilaste kodutöödes ja bakalaureusetöös. Kursuse eesmärk on anda üliõpilastele teadusfilosoofiast lähtuv ülevaade metodoloogilistest lähenemistest, uuringu kavandamise loogikast seostatuna uuringu eesmärgi ja uurimisküsimustega/hüpoteesidega, enamkasutatavatest kvalitatiivsetest ja kvantitatiivsetest andmekogumis- ja analüüsimeetoditest, uuringu läbiviimise protseduuridest ning uurimistulemuste esitamisest.
course aims in English
Modern companies apply scientific approaches at building their strategies or seeking answers to various encountered problems. This is to reach potentially valid and reliable results. The course provides a basis for understanding scientific approaches in business studies as to be applied also in homeworks and Bachelor theses of students. The aim of the course is to give an overview of methodological approaches founded in philosophy of science, the logic of research design linked to the research objective and research questions/hypotheses, more frequently used quantitative and qualitative methods, procedures of conducting research, collecting and analysing data as well as presenting the research results.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
- rakendab teaduslikel alustel kavandatava uuringu loogikat oma uurimustöö kavandamisel;
- kasutab metodoloogia-alaseid mõisteid ja tunneb ära nendevahelisi seoseid;
- omab ülevaadet enamkasutatavatest kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete meetodite kasutamise võimalustest, andmete kogumise ja analüüsimise viisidest;
- valib ja rakendab metodoloogilisi lähenemisi, meetodeid, andmekogumise ning analüüsimise viise oma uuringu eesmärgist ja uurimisküsimustest lähtuvalt;
- tõlgendab ja esitab uurimistulemusi.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
- applies the logic of scientific research design in planning his/her research;
- utilises the concepts of methodology and recognises their interrelationships;
- has an overview of potential application of more frequently used quantitative and qualitative methods, ways of data collection and analysis;
- chooses and applies selected methodological approaches, methods, ways of data collection and analysis linked to individual research objective and research questions;
- interprets and presents the research results.
brief description of the course in Estonian
Sissejuhatus kursusesse: äriuuringud ja lõputöö.
Teadusfilosoofilised lähtekohad. Metodoloogilised lähenemised, analüütilised raamistikud.
Kvantitatiivne uurimus: meetodid, valimi määratlemine, andmete kogumise meetodid, statistiline andmeanalüüs/hüpoteeside testimine (esmane andmeanalüüs: sagedustabelid, joonised, asendi- ja mahukeskmised, hajuvuse arvnäitajad; järeldav statistika: hüpoteeside kontrollimine, muutujate vaheliste seoste analüüs). Andmeanalüüsi programmid. Kvantitatiivse uuringu valiidus ja usaldusväärsus.
Kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete meetodite erinevused.
Kvalitatiivne uurimus: metodoloogilised lähenemised (nt juhtumiuuring, põhistatud teooria jt). Meetodid (intervjueerimine, vaatlus jt), andmete kogumise ja analüüsimise viisid. Valik vs valim. Värbamine. Representatiivsus. Eetika küsimused. Uurimistulemuste kehtivus, usaldusväärsus.
Kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete meetodite kombineerimise võimalused.
Uuringu kavandamine lõputööks (teema, eesmärk, uurimisküsimused/hüpoteesid, etapid, teooria-metodoloogia-uuring, uurimistulemuste esitamine)
brief description of the course in English
Introduction to the course: business studies and BA thesis.
Assumptions of philosophy of science. Methodological approaches, analytical frameworks.
Quantitative research: methods, sample/population, sampling, data collection methods, statistical data analysis/testing hypotheses (descriptive statistics: crosstabs, charts, measures of central tendency, measures of spread; inferential statistics: testing of statistical hypotheses, correlation analysis). Softwares for data analysis. Validity and reliability in quantitative research.
Differences between quantitative and qualitative methods.
Qualitative research: methodological approaches (e.g. case study, Grounded Theory etc). Methods (interviewing, observation etc), ways of data generation and analysis. Selection vs sampling. Recruitment. Representativeness. Ethical issues. Validity and reliability of research results. Structure of social
Prospects for combining quantitative and qualitative methods (mixed methods).
Designing research for the BA thesis (topic, object, research questions/hypotheses, phases, theory-methodology-research, presentation of research results)
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Bryman, A. & Bell, E. (2015). Business research methods. Oxford: Oxford University Press.
Creswell, J.W. (2013) Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among five Approaches. Sage publications Ltd., London.
Creswell J.W. (2016) Essential Skills for the Qualitative Researcher. Sage, London. Creswell, J.W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage, Los Angeles.
Eriksson, P., & Kovalainen, A. (2016 2nd ed, 2008 1st ed – electronically accessible). Introducing Qualitative Methods: Qualitative methods in business research London, : SAGE
Bazely (2013) Qualitative Data Analysis. Practical Strategies. Sage, London;
King, N. and Horrocks, C. (2011) Interviews in Qualitative Research, Sage, London;
Cassell, C. (2015). Conducting research interviews for business and management students. Los Angeles: SAGE
Oates, C. (2018). Conducting focus groups for business and management students. Los Angeles: SAGE
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):