course aims in Estonian
Kursuse eesmärk on anda teadmised ja oskused töötaja kogemuse kujundamiseks organisatsioonis ning töötaja töösuhete elukaarel. Üliõpilased õpivad, kuidas rakendada disainimõtlemise põhimõtteid, et luua kasutajakeskseid kogemusi töötajatele, mis on kooskõlas organisatsiooni (äri)strateegiaga. Lisaks anda teadmised ja oskused organisatsiooni eesmärkide saavutamist toetavate personali värbamise, valiku ja hindamise süsteemide loomiseks ning efektiivsuse ja kohasuse hindamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to provide the knowledge and skills to shape the employee experience in the organisation and the employee lifecycle. Students will learn how to apply the principles of design thinking to create user-centred employee experiences that are aligned with the (business) strategy of the organisation. In addition, they will provide the knowledge and skills to create recruitment, selection and appraisal systems that support the achievement of the organisation's objectives, and to evaluate their effectiveness and appropriateness.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- mõistab personali värbamise, valiku ja hindamise osa organisatsiooni intellektuaalse kapitali loomisel ja organisatsiooni strateegiliste eesmärkide saavutamisel;
- teab erinevaid personali värbamise ja valiku meetodeid ja oskab neid vajaduspõhiselt rakendada;
- oskab luua organisatsiooni jaoks sobivat personali hindamise süsteemi ja teab hindamise psühholoogilisi aspekte ning oskab nendega arvestada hindamissüsteeme ja protseduure luues;
- oskab disainmõtlemist rakendades luua töötajakogemust sidudes seda organisatsiooni starteegiliste eesmärkidega.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- understands the role of recruitment, selection and appraisal in the creation of the intellectual capital of the organisation and in the achievement of the strategic objectives of the organisation;
- knows the different methods of recruitment and selection and how to apply them according to the needs of the organisation;
- knows how to create an appropriate staff appraisal system for the organisation and knows the psychological aspects of appraisal and how to take them into account when creating appraisal systems and procedures;
- knows how to use design thinking to create an employee experience linked to the strategic objectives of the organisation.
brief description of the course in Estonian
Personali värbamine ja valik - nende protsesside olemus, põhimõtted, vajalikkus ja eesmärgid. Personali värbamise ja valiku eeldused. Värbamise ja valikumeetodite usaldusväärsus. Erinevate valikutüüpide positiivsed ja negatiivsed küljed. Personali tööalase hindamise põhimõtted ja eesmärgid. Erinevad lähenemised personali hindamisele. Personali hindmaise näitajad ja erinevad meetodid. Personali hindamise kontekst – organisatsiooni ja keskkonna mõjud hindamisprotsessile. Töö tulemuslikkuse kriteeriumid: kriteeriumite tunnused, kriteeriumite dünaamilisus ja sisuline töö tulemuslikkus. Töö tulemuslikkuse hindamise meetodid. Hindamise psühholoogilised aspektid ja mõjud inimese käitumisele ja töötulemuslikkusele. Töösuhte elukaare etapid ja kaardistus. Töötajakogemuse olemus põhikomponendid ja mõju organisatsioonidele. Meetodeid ja vahendid töötajakogemuse loomiseks. Töötajakogemuse strateegiad ja nende rakendamine. Töötaja kogemuse seotus organisatsiooni eesmärkidega. Töötajakogemuse mõõtmine ja hindamine ning andmete kasutamine teadlike otsuste tegemiseks.
brief description of the course in English
Recruitment and selection - the nature, principles, necessity and objectives of these processes. Prerequisites for recruitment and selection. Reliability of recruitment and selection methods. The pros and cons of different types of selection. Principles and objectives of staff appraisal. Different approaches to staff appraisal. Indicators and different methods of staff evaluation. The context of staff appraisal - organisational and environmental influences on the appraisal process. Job performance criteria: characteristics of criteria, dynamic nature of criteria and substantive job performance. Methods of assessing job performance. Psychological aspects of appraisal and its effects on human behaviour and performance. Stages and mapping of the employment life cycle. The nature of the employee experience - key components and implications for organisations. Methods and tools for creating employee experience. Employee experience strategies and their implementation. Linking employee experience to organisational objectives. Measuring and evaluating employee experience and using data to make informed decisions.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine
type of assessment in English
Differential assessment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Õppejõu poolt antav teadus- ja õppekirjandus, kättesaadav Moodles.
Schmitt, N. (2012) The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection. Oxford University Press.
Adrian Furnham, Tomas Chamorro-Premuzic (2010) Psychology of Personnel Selection. Cambridge University Press
Cook, M. (2016) Personnel Selection: Adding Value Through People- A Changing Picture. 6th edition. Wiley, Blackwell.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
19.0
lecturer in charge
Liina Randmann, vanemlektor (MM - ärikorralduse instituut)