Work/Industrial Psychology
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MMP5650
course title in Estonian
Tööpsühholoogia
course title in English
Work/Industrial Psychology
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Examination
teaching semester
spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAPM10/25
no
Structural units teaching the course
MM - Department of Business Administration
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Õppeaine annab süsteemse ülevaate tööpsühholoogia valdkondadest ja peamistest uurimissuundadest, annab teadmised töö kui individuaalse ja kollektiivse tegevuse peamistest psühholoogilistest faktoritest ja nende mõjust individuaalsele töötulemuslikkusele ning näitab tööpsühholoogia teooriate ja meetodite rakendamise võimalusi töö ja personaliga seotud küsimuste ja probleemide lahendamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to obtain knowledge about the current trends in work psychology, about the main psychological theories and research methods of work as an individual and collective activity. Also the course provides students with a comprehensive understanding of the contributions of work psychology to an organization's success by improving the performance, and well-being and job satisfaction of its people.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
1. teab kaasaegseid tööpsühholoogia teooriaid ja mudeleid ja oskab tuua kohaseid näiteid;
2. on omandanud teadmised individuaalsete võimete, vajaduste ja hoiakute rolli kohta tööalases käitumises;
3. teab töösoorituse juhtimise põhimõtteid, teooriaid ja mudeleid;
4. oskab teostada tööanalüüsi valides selleks kohase meetodi;
5. oskab kujundada tööd vastavalt ametikoha ja organisatsiooni vajadustele rakendades kohaseid teooriaid ja mudeleid;
6. oskab kriitiliselt hinnata töösuhteid ja –situatsioone ning valida sobivaid sekkumisviise.
learning outcomes in the course in Eng.
By the end of the course the student:
1. knows the modern theories and models of work psychology and can provide appropriate examples;
2. has acquired knowledge of the role of individual abilities, needs and attitudes in work behavior;
3. has a comprehensive knowledge about performance management, the theories, models and principles;
4. has the skills to conduct job analysis by choosing the appropriate methods;
5. can design work according to the needs of the job and organization, applying appropriate theories and models;
6. student has developed ability to critically evaluate work situations and identify appropriate ways of intervention.
brief description of the course in Estonian
Töö kui tegevus. Töö kujundus ja uus tehnoloogia. Muutuv töökeskkond. Inimfaktor tööprotsessis. Mitmenäoline tööjõud. Töösuhete olemus. Inimlik viga ja tööturvalisus.
Indiviid tööprotsessis. Individuaalsed erinevused. Võimete roll töösoorituse tulemuslikkuses. Individuaalsed vajadused ja väärtused. Tööväärtused, töömoraal. Eneseregulatsiooni teooria. Vastutus isikliku professionaalse arengu eest. Eesmärgipärane töine tegevus ja otsustamisprotsess.
Tööanalüüs. Tegevusteooria. Kompetentsimudel. Tööprofiilide koostamine. Tööülesannete ja töö analüüs. Funktsionaalne tööanalüüs. Kognitiivne tööanalüüs. Tööanalüüsi meetodid. Tööülesannete ja töö disain ja ümberkorraldamine.
Töömotivatsiooni teooriad. Kaasaegsed töömotivatsiooni seisukohad. Enesekontseptsioon ja individuaalsed iseärasused motivatsioonis. Enesemääratlemise teooria. Planeeritud käitumise teooria ja teadliku tegevuse mudelid. Töötasu ja motivatsioon. Töömotivatsioon läbi töö rikastamise ja ümberkorraldamise. Tööga seotud hoiakud. Töörahulolu komponendid (töökeskkond, indiviidi tasand, organisatsiooni tasand, tööelu kvaliteedi komponendid), töötaja-töö kokkusobivus. Töörahulolu, psühholoogiline heaolu ja töö tulemuslikkus. Positiivsed ja negatiivsed tööalased emotsioonid. Sotsiaalne identiteet ja töö.
Töösoorituse juhtimine ja tulemuslikkuse hindamine. Töösooritus - individuaalsete ja keskkonna faktorite mõju. Töösoorituse kujundamine. Töösoorituse parandamine – tähenduslike eesmärkide püstitamine,väljaõpe, motivatsioon, kompensatsioon, eneseregulatsioon, heaolu.
Tulemuslikkuse hindamisprotsess (planeerimine, seire, arendused, hindamisskaalad, tegevustel põhinev hindamine), tulemuslik (tõhus) ja mittetulemuslik (ebatõhus) käitumine. Töine tegevus ja tulemuslikkus (töörollide innovatsioon, eneseseire, initsiatiiv jms). Töö tähendus töötaja jaoks ja tajutud tulemuslikkus.
brief description of the course in English
Work as activity. Changing nature of work. Work design and new technology. The changing world of work. The nature of employment relations. Human factors and working conditions human factors, human error and workplace safety.
Concepts of the person in work psychology. Individual differences. Individual abilities, needs, and values. Person-job fit. The formation of individual work style. Individual and organizational factors. Self efficacy and self regulation theory. Responsibility for professional development. Workplace diversity. Specific groups in workplace.
Job/work analysis. Activity theory. Competence models. Work profiling. Tasks, tools, information. Task and job analysis. Functional task analysis. Cognitive work analysis. Job/work analysis methods. Task and job design and redesign.
Work motivation theories. Self determination theory. From intention to action, a theory of planned behaviour. Pay and motivation. Motivation trough work enrichment and job redesign.
Work attitudes. Job satisfaction. Antecedents of job satisfaction. Job satisfaction and psychological well-being. Job satisfaction and performance. Effects of job satisfaction. Professional identity. Positive and negative emotions at work. Attitudes towards work, social identity at work.
Performance management and appraisal. Performance evolution, performance appraisal process, productive and counterproductive behaviour. Task and job performance. Meaning of work and perceived productivity. Values, work morale.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine.


type of assessment in English
Graded assessment.
independent study in Estonian
Programmi üksikosade süvendatud käsitlus ja seminarideks ettevalmistus toimub kirjanduse ja andmebaaside alusel. Grupitöö sisuks on organisatsiooni erinevate valdkondade sügavam analüüs, mis eeldab uuringu läbiviimist mõnes organisatsioonis.
independent study in English
Deeper studies of some parts of program and preparation for seminars is based on literature and databases. Group work includes deeper analysis of some organizational psychology subject which requires designing and carrying out a research in an organization.
study literature
Muchinsky, P. M. (2008). Psychology applied to work: An introduction to industrial and organizational psychology, 9th ed. Hypergraphic Press Inc. Arnold, J. (2005). Work psychology. Pearson Education Ltd.
Sonnentag, S. (Ed.) (2002) Psychological Management of Individual Performance. John Wiley&Sons
J. K. Ford, J. R Hollenbeck, A. M. Ryan (Eds.) (2014) The Nature of Work: Advances in Psychological Theory, Methods, and Practice. American Psychological Association. United Book Press, Baltimore.
Alliger, G. M., Wilson, M. A., Gibson, S.G., Bennet, W. (2012) Handbook of Work Analysis: Methods, Systems, Applications and Science of Work Measurement in Organizations. Routledge Academic
Kenneth H. Silber, Wellesley R. Foshay, Ryan Watkins, Doug Leigh, James L. Moseley and Joan C. Dessinger (Eds.) (2010) Handbook of Improving Performance in the Workplace, Vol. I, II, III. John Wiley & Sons Ltd
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
20.0
practices
0.0
practices
0.0
exercises
2.0
exercises
20.0
lecturer in charge
Liina Randmann, vanemlektor (MM - ärikorralduse instituut)
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2024/2025 spring
Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
Estonian
    display more
    2023/2024 spring
    Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
    Estonian
      2022/2023 spring
      Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
      Estonian
        2021/2022 spring
        Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
        Estonian
          MMP5650 Work-Industrial Psychology.pdf 
          2020/2021 spring
          Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
          Estonian
            MMP5650 Work-Industrial Psychology.pdf 
            2019/2020 spring
            Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
            Estonian
              MMP5650 Work-Industrial Psychology.pdf 
              2018/2019 spring
              Liina Randmann, MM - Department of Business Administration
              Estonian
                MMP5650 Work-Industrial Psychology.pdf 
                Course description in Estonian
                Course description in English