course aims in Estonian
Anda üliõpilastele teoreetilised teadmised sisekommunikatsiooni seotusest teiste organisatsiooni protsessidega, selle juhtimisest ja avalikkussuhete kujundamisest, valdkonna teoreetilistest alustest ja metoodikast ning õpetada neid teadmisi praktikas rakendama. Lisaks õpetab kursus diagnoosima ja hindama sise- ja väliskommunikatsiooni protsesside seisundit organisatsioonis ning meetodeid nende sihipäraseks kujundamiseks.
course aims in English
To provide students wide scope theoretical knowledge about the corporate communication management and of development of PR, its theoretical background and methods and to teach students to apply this knowledge in appropriate ways. In addition, the course gives knowledge and skills to diagnose and assess corporate communication system/processes and methods to solve/manage the problems.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane on omandanud teadmised:
1. organisatsioonikommunikatsiooni ja avalikussuhete teoreetiliste aluste ja põhiprintsiipide kohta;
2. oskab koostada kommunikatsiooni strateegiat ja valida sobivad taktikad, et lahendada kommunikatsiooniga seotud probleeme või saavutada püstitatud eesmärke;
3. oskab määrtaleda ja analüüsida sihtgruppe ning koostada neile sobivaid sõnumeid;
4. oskab loovalt rakendada erinevaid kommunikatsiooni meetodeid, võtteid ja vahendeid -oskab korraldada sisesuhteid, kliendisuhteid ja suhteid avalikkusega, oskab suhelda meediaga, kirjutada pressiteadet;
5. oskab analüüsida ja hinnata organisatsioonikommunikatsiooni efektiivsust, eesmärgipärasust ja strateegia kohasust.
learning outcomes in the course in Eng.
Student has have:
1. full understanding and mastery of organizational communications functions and of the public relations principles including problem analysis, strategic planning, message development and tactical solutions;
2. ability to prepare a comprehensive communications plan addressing strategy and tactics necessary to resolve a communications problem or achieve a communications goal;
3. can define and analyse stakeholder groups and develop appropriate messages;
4. knowledge of various tactics and processes employed in organizational communication including media relations, publications, community relations, consumer relations, employee communications and online communications media;
5. understanding of methods used to evaluate and measure the effectiveness of organizational communication functions and programming.
brief description of the course in Estonian
Organisatsioonikommunikatsiooni kontseptsioonid ja iseloomulikud tunnused. Kommunikatsiooniprotsessid ja –ahelate toimimine organisatsioonis.
Kommunikatsioon kui juhtimisvahend. Sisekommunikatsiooni tasandid, teabe vood ja sihtgrupid. Sihtgruppide määramine. Infovahetus ja mõjutamine. Sõnumi koostamine ja kommunikatsioonikanalite valik. Kommunikatsioonibarjäärid organisatsioonis. Suhtekorraldus organisatsioonis – sisesuhted ja avalikud suhted. Kommunikatsiooni strateegiate ja plaanide koostamine. Avalikkussuhted kui kommunikatsiooni alaliik. Strateegiline ja taktikaline suhtekorraldus. Avalikkussuhted ja eetika
Ettevõtte bränd ja brändi loomine. Juhi bränd. Organisatsiooni positiivse tajukuvandi loomine. Organisatsiooni identiteet, maine ja väärtused. Organisatsiooni usaldusväärsus. Mainekujundamise võtted. Sotsiaalne vastutus.
Kriisikommunikatsioon. Muudatuste kommunikatsioon. Konfliktide lahendamine organisatsioonis.
Kommunikatsioon multikultuurses organisatsioonis ja suure mitmekesisusega töörühmades.
brief description of the course in English
Basic characteristics of corporate communication. The principles and functions of organizational communication – methods and means. Organizational communication structure, functions and objectives. Communication as management function. Exchange of information and affecting. Communicational barriers in organization. Communication levels, information flow and target groups and stakeholders. Defining stakeholders. Message and channels.
Strategic approaches to managing the communications. Strategic planning. Linking business and communication planning. The role of communications in company business strategy. Internal communication. Internal branding, Employer branding. Measuring the effectiveness of internal communication. Reputation management. Building, enhancing, and protecting organizational reputation. Measuring public relations programs.
Issues management. Crisis communication. Communicating change. The Impact of technology on corporate communication. Intercultural communication. Communicating with a diverse workforce.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine. Hinne kujuneb kolme ülesande koondhindena: kirjalik eksam (30%) organisatsiooni kommunikatsioonisüsteemi analüüs (40%), ühele sihtrühmale suunatud teavitusürituse projekt (30%).
type of assessment in English
Graded exam. The final grade is formed based on the results of three independent tasks: written exam (30%), organisation communication system analysis (40%) and the targeted outreach event project (30%).
independent study in Estonian
Üliõpilane esitab kirjaliku analüüsi ühe organisatsiooni kommunikatsiooni süsteemi kohta ja teeb vajadusel ettepanekuid süsteemi tõhususe suurendamiseks; valmistab ette ühele sihtrühmale suunatud teavitusürituse projekti.
independent study in English
Student will write a review on the communication system in one organization and makes proposals if needed to improve the system and will prepare a project for one targeted outreach event project.
study literature
Joep P. Cornelissen (2017) Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice 5th Revised edition. SAGE Publications Ltd
Pondar, Klement (2015) Corporate Communication: A marketing viewpoint. Routledge, UK.
Guirdham, Oliver (2011) Communicating Across Cultures at Work 3rd Edition, Palgrave MacMillan, UK
Griffin, Andrew (2014) Crisis, Issues and Reputation Management: A Handbook for PR and Communications Professionals. Kogan Page Ltd.
Hargie, Owen and Tourish, Dennis (Eds.) (2009) Auditing organizational communication: a handbook of research, theory and practice. Routledge, UK
Soovituslik kirjandus
Mumby, Dennis K. (2013) Organizational Communication: A Critical Approach. Sage Publications Ltd, US.
Argenti, Paul A. (2015) Corporate Communication 7th Revised edition. McGraw-Hill Inc., US
Gillis, Tamara (Ed.) (2011) Handbook of Organizational Communication, 2nd ed., Jossey-Bass.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
20.0