Quality of Working Life
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MMP5580
course title in Estonian
Tööelukvaliteedi juhtimine
course title in English
Quality of Working Life
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
assessment form
Examination
teaching semester
autumn
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAPM10/25
no
Structural units teaching the course
MM - Department of Business Administration
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Kursuse eesmärk on anda üliõpilastele teadmised ja oskused tööelukvaliteedi tõstmiseks ja säilitamiseks ning tervisliku, turvalise ja tootliku töökeskkonna loomiseks mõistmaks, et organisatsiooni edukus ja efektiivsus on tõenduspõhises seoses tööelu kvaliteediga.
course aims in English
The aim of the course is to give appropriate knowledge and skills to enhance and maintain quality of working life and to provide a healthy, secure and productive working environment. The evidence based relationship between employees’ quality of working life with organizational performance and productivity are clearly emphasized.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
1. oskab leida ja kriitiliselt hinnata andmebaasidest kaasaegset infot töötaja tervist mõjutavate töökeskkonna ohutegurite kohta;
2. on omandanud teadmised peamiste tööõnnetuste ja kutsehaiguste tüüpide ja põhjuste kohta;
3. mõistab töökeskkonna riskianalüüsi tähtsust ohutu töökeskkonna loomisel ja on võimeline läbi viima lihtsamat töökeskkonna riskide hindamist ettevõttes;
4. oskab arvesse võtta psühholoogilisi, organisatsioonilisi ja sotsiaalseid tegureid töökohtade kujundamisel;
5. teab, kuidas vältida terviseriske ja stressi töökohtadel;
6. oskab hinnata erisustest tulenevaid vajadusi ja oskab kujundada vajadustest lähtuvat töökeskkonda;
7. oskab tagada tegevuse kõrge efektiivsuse nii vaimsel kui füüsilisel tööl.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student:
1. knows how to find and critically assess the contemporary information about factors affecting human health at work;
2. has knowledge of common types and causes of work-related accidents and ill health;
3. understands the importance of risk assessment in maintaining a healthy safe environment and can conduct appropriate analysis;
4. can reckon the psychological, organizational and social factors while designing workplace setting;
4. knows how to prevent health risks and stress at workplaces;
5. has knowledge how people and organizations can address and adapt to diversity effectively and productively;
6. is able to assure high efficiency in physical and mental work.
brief description of the course in Estonian
Sissejuhatus ainesse: töökeskkonnaalaste probleemide olemus, töötervishoiu ja tööohutuse käsitlemise põhimõtted ettevõttes. Ohutuskultuur kui organisatsioonikultuuri osa. Töötajate heaolu tagamine ning tervise edendamine. Tööelukvaliteet. Elukvaliteedi kontseptsioon (WHO). Tööelu kvaliteedi kontseptsioonid, uuringute ajalugu ja uurimismeetodid. Tööga rahulolu. Töökeskkonna ohutegurid: keemilised, füüsikalised, bioloogilised, füsioloogilised, psühhosotsiaalsed. Töökeskkonna riskianalüüs ja riskide juhtimine. Isiksus, hoiakud, väärtused ja riskikäitumine. Tööõnnetused, nende liigid ja põhjused. Töötervishoid ja kutsehaigused. Töökeskkonnast tingitud erinevate probleemide lahendamine: töötaja vaimne ja füüsiline väsimus, madal töövõime, ebaefektiivne töö ja tulemuslikkus. Inimlik viga ja inimfaktor. Tööstressi roll.
brief description of the course in English
Introduction to the course: nature of workplace-related problems, principles how to handle occupational health and safety in an organization. Safety culture as a part of organizational culture. Workplace well-being and health promotion. Quality of working life. Quality of Life (WHO conception). Quality of working life conceptualization, content, measurement, brief history. Satisfaction with work. Occupational hazards: chemical, physical, biological, physiological and psychosocial. Workplace risk assessment and management of risks. Personality and risk liability. Attitudes, values and risk behaviour. Occupational accidents and their causes. Occupational health and occupational diseases. Solving the problems associated with lower quality of working life: employee mental and physical health, working capacity, effectiveness of work. Human error and human factor. The role of stress in workplace safety.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine.
Hinne kujuneb erinevate iseseisvate tööde ja grupitööde koondhindena.
- harjutustundides sooritatud grupitööd ja –arutelud: 30%
- iseseisev uurimustöö tööelu kvaliteeti valdkonnas: 20%
- töökoha riskianalüüs: 10%
- kirjalik eksam: 40%
type of assessment in English
Final grade will be based on each of the following activities:
- group works and discussions during practical classes: 30%
- problem-focused course paper on one of the topics of quality of working life: 20%
- workplace risk assessment: 10%
- written exam: 40%.
independent study in Estonian
1. Iseseisev uurimustöö tööelu kvaliteeti valdkonnas uurides asjakohast teaduskirjandust.
2. Töökoha riskianalüüs.
independent study in English
1. Problem-focused course paper based on relevant scientific literature.
2. Workplace risk assessment.
study literature
Glendon, A. I.; Clarke, S. G.; Mckenna, E. F. (2008). Human Safety and Risk Management (2-nd ed.). Taylor&Frances
Tint, P. (2007). Töökeskkond ja ohutus. Tallinn, TTÜ
Theo Nichols, David Walters (2009) Workplace Health and Safety: International Perspectives on Worker Representation. Palgrave Macmillan
Lowe, G.S. (2001). The Quality of Work: A People-Centred Agenda. Oxford University Press, UK.
Gatchel, R. J.; Schultz, I. (Eds.) (2012) Handbook of Occupational Health and Wellness. Springer
Valerie J. Sutherland; Cary L. Cooper, Frank Bond (2006) Organizational Stress Management: A Strategic Approach. Palgrave Macmillan
Gregory Z. Bedny, Olexiy Ya Chebykin, Waldemar Karwowski (2008) Ergonomics and Psychology: Developments in Theory and Practice illustrated edition. Taylor & Francis Ltd.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
20.0
practices
0.0
practices
0.0
exercises
2.0
exercises
20.0
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2024/2025 autumn
Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
Estonian
    display more
    2023/2024 autumn
    Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
    Estonian
      2022/2023 autumn
      Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
      Estonian
        2021/2022 autumn
        Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
        Estonian
          2020/2021 autumn
          Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
          Estonian
            2019/2020 autumn
            Piia Tint, MM - Department of Business Administration
            English
              Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
              Estonian
                2018/2019 autumn
                Karin Reinhold, MM - Department of Business Administration
                Estonian
                  Course description in Estonian
                  Course description in English