course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- selgitada sisekommunikatsiooni seotust teiste organisatsiooni protsessidega, selle juhtimist ja avalikkussuhete kujundamist;
- tutvustada valdkonna teoreetilisi aluseid ja metoodikat ning õpetada neid teadmisi praktikas rakendama;
- õpetada diagnoosima ja hindama sise- ja väliskommunikatsiooni protsesside seisundit organisatsioonis ning tutvustada meetodeid nende sihipäraseks kujundamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to:
- explain the connection of internal communication with other processes of the organization, its management and shaping of public relations;
- introduce the theoretical foundations and methodology of the field and to teach how to apply this knowledge in practice;
- teach to diagnose and evaluate the state of internal and external communication processes in the organization and introduce methods for their targeted design.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- teab organisatsioonikommunikatsiooni ja avalike suhete teoreetilisi aluseid ning põhiprintsiipe;
- koostab kommunikatsioonistrateegiat ja valib sobivad taktikad, et lahendada kommunikatsiooniga seotud probleeme või saavutada püstitatud eesmärke;
- määratleb ja analüüsib sihtgruppe ning koostab neile sobivaid sõnumeid;
- rakendab eri kommunikatsioonimeetodeid, võtteid ja vahendeid, korraldab sisesuhteid, kliendisuhteid ja suhteid avalikkusega, suhtleb meediaga, kirjutab pressiteadet;
- suudab juhtida kommunikatsiooni kriisisituatsioonis;
- analüüsib ja hindab organisatsioonikommunikatsiooni efektiivsust, eesmärgipärasust ja strateegia kohasust.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completion of the course, the student:
- knows the theoretical foundations and basic principles of organizational communication and public relations;
- prepares a communication strategy and chooses appropriate tactics to solve communication-related problems or achieve set goals;
- defines and analyzes target groups and prepares suitable messages for them;
- applies various communication methods, techniques and tools, organizes internal relations, customer relations and relations with the public, communicates with the media, writes press releases;
- is able to manage communication in a crisis situation;
- analyzes and evaluates the effectiveness, purposefulness and appropriateness of the strategy of organizational communication.
brief description of the course in Estonian
NB! Aine on mõeldud deklareerimiseks ainult MAEM Ettevõtlik juhtimine MBA õppekava üliõpilastele. Õppejõul on õigus kõik muud deklaratsioonid tühistada tuginedes õppekorralduseeskirja (ÕKE) § 12 lõikes 11 kirjapandud eranditele, et aine kuulub ainult tasulisse õppekavasse ja ainel on limiteeritud kuulajakohtade arv.
Organisatsioonikommunikatsiooni kontseptsioonid ja iseloomulikud tunnused. Kommunikatsiooniprotsessid ja -ahelate toimimine organisatsioonis. Kommunikatsioon kui juhtimisvahend. Sisekommunikatsiooni tasandid, teabe vood ja sihtgrupid. Infovahetus ja mõjutamine. Sõnumi koostamine ja kommunikatsioonikanalite valik. Kommunikatsioonibarjäärid organisatsioonis. Suhtekorraldus organisatsioonis - sisesuhted ja avalikud suhted. Kommunikatsiooni strateegiate ja plaanide koostamine. Avalikkussuhted kui kommunikatsiooni alaliik. Strateegiline ja taktikaline suhtekorraldus. Avalikkussuhted ja eetika. Ettevõtte bränd. Organisatsiooni positiivse tajukuvandi loomine. Organisatsiooni identiteet, maine ja väärtused. Organisatsiooni usaldusväärsus. Mainekujundamise võtted. Sotsiaalne vastutus. Kriisikommunikatsioon. Muudatuste kommunikatsioon. Konfliktide lahendamine organisatsioonis. Kommunikatsioon multikultuurses organisatsioonis ja suure mitmekesisusega töörühmades.
brief description of the course in English
NB! The subject is intended for declaration only to MAEM Entrepreneurial Management MBA curriculum students. The lecturer has the right to cancel all other declarations based on the exceptions written in § 12 (11) of the Academic Policies (AP) the course is available only in a self-paid curriculum and there are limited number of places available.
Basic characteristics of corporate communication. The principles and functions of organisational communication - methods and means. Organisational communication structure, functions, and objectives. Communication as a management function. Communication and influence. Communication barriers in an organisation. Communication levels, information flow and target groups, and stakeholders. Message and channels. Strategic approaches to managing communication. Strategic planning. Linking business and communication planning. The role of communication in corporate business strategy. Internal communication. Internal branding, employer branding. Measuring the effectiveness of internal communication. Reputation management. Building, enhancing, and protecting organisational reputation. Measuring public relations programmes. Problem management. Crisis communication. Communicating change. The impact of technology on corporate communication. Intercultural communication. Communicating with a diverse workforce.
type of assessment in Estonian
Lõpptulemus: 70% kodu- ja tunnitööd, 30% eksam.
type of assessment in English
The final grade: 70% homework and class work, 30% individual exam.
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Johnston, J., Glenny, L. (2020) Strategic Communication, Routledge; 1st ed., pp 336.
Joep P. Cornelissen (2017) Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice 5th Revised edition. SAGE Publications Ltd.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
15.0