course aims in Estonian
Anda ülevaade teadmusjuhtimise põhiküsimustest, suurendada teadlikkust edu peamistest tunnustest ja anda teadmised teadmusjuhtimiseks vajalike oskuste hindamiseks organisatsioonis. Kursusel käsitletakse teadmusjuhtimise keskmes olevaid aluseid, lähenedes nii välisest (st tööstuse/ühiskonna) kui ka sisemisest (st organisatsiooni) vaatenurgast. Vaadeldakse erinevaid teadmusjuhtimise käsitlusi, tuues näiteid ja kaasuseid eri tüüpi organisatsioonidest. Kursusel rõhutatakse seost teadmusjuhtimise ja innovatsiooni juhtimise vahel. Kursuse raames on üliõpilastel võimalus tutvuda teemaga seotud juhtumiuuringute ja/või uurimistöödega.
course aims in English
The course aims to equip students with an understanding of the main issues in knowledge management, an awareness of the key features of success, and an appreciation of the relevant skills needed to manage knowledge in organizations.
In order to do so, this course will discuss the foundational concepts that are at the heart of knowledge management. It will be studied from both external (i.e. industry/society) and internal (i.e. organization) perspectives. Different approaches to knowledge management are discussed leveraging examples and cases in different types of organizations. The course will also stress the link between knowledge management and innovation management.
As part of the course, students will have the opportunity to become familiar with case studies and/or research papers related to the topic.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane oskab:
- kirjeldada, kuidas praktiseeritakse teadmusjuhtimist eri tüüpi organisatsioonides;
- selgitada välja organisatsioonilisi eeldusi ja takistusi ning nende mõju teadmusjuhtimisele;
- määratleda erinevaid meetodeid ja teadmussiirde ning teadmiste säilitamise mooduseid ja tuvastada nende käsitluste väljakutseid organisatsioonides;
- olla teadlik mitmetest organisatsioonide teadmusriskidest ja teha ettepanekuid ning kaitsta nende riskide käsitlemisviise;
- kirjeldada ja mõista teadmusjuhtimise ning innovatsiooni juhtimise seoseid ettevõtte-/äri- või funktsionaalsel tasandil.
- rakendada õpitud teadmisi integreeritud juhtumi korral, esitledes ja kaitstes loovaid lahendusi.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completion of the subject, students will be able to:
- describe how knowledge management is practiced in different types of organizations;
- identify organizational prerequisites and barriers in organizations and their impact on knowledge management;
- identify different methods and tools to accomplish knowledge transfer and knowledge retention and recognize the challenges of implementing those approaches in organizations;
- be aware of a number of knowledge risks organizations are facing and identify ways to approach these risks;
- describe and understand the interconnection between knowledge management and innovation management at the corporate/business or functional level.
brief description of the course in Estonian
COVID-19 on meile kõigile näidanud, kui oluline on otsuste langetamiseks juurdepääs asjakohasele ja ajakohastatud teabele ning teadmistele. See on taas rõhutanud ka teadmusjuhtimise tähtsust mis tahes tüüpi organisatsioonides. Teadmusjuhtimine on tähtsal kohal ka muudes valdkondades, näiteks demograafilised arengud, viidates jätkuvale vajadusele spetsialistide järele, samuti jätkusuutlikkuses ja digitaliseerimisega seotud väljakutsetes.
Teadmised on kriitilise tähtsusega vara, mis aitab organisatsioonil toime tulla praeguste ja tulevaste organisatsiooniliste ja äriliste väljakutsetega. Ometi võivad teadmised teatud olukordades ka riskiks osutuda. Praegused ja tulevased juhid peaksid olema teadlikud teadmiste erinevatest omadustest, ainult siis on võimalik arendada ja ellu viia keerukaid teadmusstrateegiaid, mis võimaldavad organisatsioonil praeguseid ja tulevasi teadmisi kõige otstarbekamalt rakendada.
Teadmusjuhtimise kursus käsitleb kõiki neid väljakutseid, vaadeldes teadmisi ja teadmusjuhtimist üldisemalt.
brief description of the course in English
COVID-19 has shown us all how important it is to have access to relevant and updated information and knowledge to make better decisions. This has also underlined again the importance of knowledge management for any type of organization. Yet an in-depth discussion of knowledge and its management is also needed in other areas such as the demographic developments which will soon lead to a shortage of expert knowledge, challenges related to sustainability and progressive digitalization to name a few.
Knowledge can be a critical asset that helps organizations master present and future organizational and business challenges. Yet, knowledge may also be a negative risk in certain situations. Present and future leaders should be aware of the different qualities of knowledge as only then they will be able to develop and execute sophisticated knowledge strategies that enable the organization to apply present and future knowledge in the best possible way.
The course knowledge management will address the above-mentioned challenges by looking at knowledge and its management from a broad perspective.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Durst, S. & Edvardsson, I. R. (2012). Knowledge Management in SMEs: A Literature Review. Journal of Knowledge Management, 16(6), 879-903. - Durst, S., & Zieba, M. (2020) Knowledge risks inherent in business sustainability, Journal of Cleaner Production, Vol. 251. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119670. - Durst, S., & Zieba, M. (2018) Mapping knowledge risks: towards a better understanding of knowledge management, Knowledge Management Research & Practice, DOI: 10.1080/14778238.2018.1538603. - Grant, R. M. (1996): “Toward a knowledge-based theory of the firm”, Strategic Management Journal, Vol. 17, Winter Special Issue, pp. 109-22. - Hislop, D., Bosua, R. and Helms, R. (2018), Knowledge Management in Organizations, 4th ed., Oxford University Press, Oxford.
McAdam, R. & Reid, R. (2001). SME and large organisation perceptions of knowledge management: comparisons and contrasts. Journal of Knowledge Management, 5(3), 231-241.
Kalantaridis, C.; Küttim, M.; Govind, M.; Sousa, C. (2017). How to commercialise university-generated knowledge internationally? A comparative analysis of contingent institutional conditions. Technological Forecasting and Social Change, 123, 35−44.10.1016/j.techfore.2017.06.013.
study forms and load
daytime study: weekly hours
3.0
session-based study work load (in a semester):