course aims in Estonian
Kujundada arusaamine tootearendusest, kommertsialiseerimisest ja ettevõtlusprotsessist
Luua vajalik keskkond ja vahendid tehnilise äriidee rakendatavuse hindamiseks ja parim viis teaduse kommertsialiseerimiseks
course aims in English
To create an understanding of product development, commercialization and entrepreneurship processes for doctoral (or master’s) degree students.
To provide a process framework and tools for assessing the business viability of a technical idea, and developing the best business approach for commercialization.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
1. Tunneb ettevõtluse, innovatsiooni ja äri planeerimise protsessi;
2. Mõistab kommertsialiseerimisprotsessi tüüpe ja etappe, et arendada välja rakendatav kommertsialiseerimise ettepanek;
3. Oskab ära tunda ärivõimalusi toetudes ärikeskkonna analüüsile (nt turu segmenteerimine, sihtrühma tundmine, positsioneerimine);
4. Oskab luua ärimudelit ja eelarvet planeerida;
5. Oskab tulemuslikult töötada meeskonnas tehnilise/tehnoloogilise idee või patendi kommertsialiseerimisel;
6. Esitleb tehnilise/ tehnoloogilise idee või kommertsialiseerimise ettepanekut
7.Teab, kuidas asutada ettevõtet ja lahendada sellega seotud probleeme.
learning outcomes in the course in Eng.
Student:
1. Has knowledge about entrepreneurship, innovation and the business planning process;
2. Understands different types and steps of commercialization process to develop a viable commercialization proposal;
3. Has skills for recognising business opportunities based on the analysis of business environment (market segmentation, targeting, positioning);
4. Has skills for creating a business model and planning finances;
5. Has skills/capability for working effectively in a team to commercialise technical/ technological idea/patent;
6. Is able to make an effective presentation of a business proposal for commercialisation of technical/technological idea/patent;
7. Has knowledge about starting an enterprise and solving problems related to it.
brief description of the course in Estonian
Isikuomaduste analüüs ja meeskonna loomine. Tootearendus ja kommertsialiseerimise protsess (tüübid ja etapid). Kommertsialiseerimise strateegiad. Majandusharu olukorra analüüs, selle arengutrendid. Turu hindamine (atraktiivsus, klientide määratlemine ja analüüs, konkurents). Turu segmenteerimine, sihtrühmade kindlakstegemine ja positsioneerimine. Ärimudeli kujundamine (sh lean jt mudelid), ärimudelite dünaamika. Intellektuaalse omandi küsimused. Patendisüsteem, riiklikud strateegiad ja poliitikad. Finantsplaneerimine. Kapitali allikad. Kasvu finantseerimine. Riskijuhtimine. Prototüüpimine ja kommertsialiseerimise plaanide koostamine. Ülikooli ja ettevõtete koostöö. Võrgustumine. Riskikapitalistid ja äriinglid. Äriideede esitlemise (pitching) metodoloogia ja praktika.
brief description of the course in English
Analysis of personality traits and team building. Product development and commercialization process (types and steps). Development of commercialisation strategies. Industry research and development, activity trends. Market assessment (attractiveness, customer identification and analysis, competition). Market segmentation, targeting and positioning. Business models’ formation, including lean canvas and other models, business models’ dynamics. IP issues. Patent system, national strategies and policies. Financial planning. Funding sources. Financing growth. Risk management. Prototyping and finalising commercialisation plans. University-industry cooperation. Networking, VC and business angels. Methodology and training for pitching.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine.
type of assessment in English
Grading.
independent study in Estonian
...
independent study in English
...
study literature
Kirjandus lisandub.
Literature will be added.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):