course aims in Estonian
• omandada laiapõhjalised teadmised füüsikalistest protsessidest jätkusuutliku energeetika materjalides ning nendest tulenevatest materjalide füüsikalis-keemilistest omadustest, kasutusvõimalustest erinevates tehnoloogilistes lahendustes 
• tutvuda jätkusuutliku energeetika materjalide sünteesil ja karakteriseerimisel kasutatavate protsesside füüsikaliste alustega, nende mõjuga materjalide füüsikalis-keemilistele omadustele 
• anda ettevalmistus algatusvõimeliseks ja vastutustundlikuks töötamiseks jätkusuutliku energeetikaga seotud materjaliuuringute ja materjalitehnoloogilise arendusetegevuse vallas ning sidusaladel 
• kujundada õiged hoiakud erialaliseks loominguliseks tegutsemiseks, vastutuse kandmiseks ja elukestvaks enesetäiendamiseks. 
• mõista materjalitehnoloogia probleeme ja seoseid energeetikaga jätkusuutliku ühiskonna arengus.
course aims in English
• to acquire broad-based knowledge of physical processes in materials for sustainable energetics and of their related physico-chemical properties, use in different technological solutions 
• to familiarize with physical basis of processes usable for synthesis and characterisation of materials for sustainable energetics, with their influence on physico-chemical properties of materials 
• to prepare for initiative and responsible development work in the field of materials science and technology related to sustainable energetics or in another specialized area 
• to develop proper attitudes for creative activities in one’s speciality, sense of responsibility and life-long learning 
• to comprehend problems and role of materials technology and its connections to energetics in the development of sustainable society
learning outcomes in the course in Est.
• omab laiapõhjalisi teadmisi füüsikalistest protsessidest jätkusuutliku energeetika materjalides, nendest tulenevatest materjalide füüsikalis-keemilistest omadustest ning kasutusvõimalustest erinevates tehnoloogilistes lahendustes 
• tunneb jätkusuutliku energeetika materjalide sünteesil, modifitseerimisel ja karakteriseerimisel kasutatavate protsesside füüsikalisi aluseid ning nende mõju materjalide omadustele 
• tunneb materjalide kasutamise erinevaid võimalusi säästliku energeetika tarbeks 
• suudab protsesside füüsikalisest alusest lähtuvalt analüüsida, hinnata ja pakkuda innovatiivseid lahendusi eriala tehnoloogilistele probleemidele 
• oskab koguda teaduslik-tehnoloogilist informatsiooni, seda loovalt tõlgendada ning kasutada probleemide lahendamisel ja enesetäiendamiseks. 
• oskab näha materjalide erinevate tehnoloogiate vahelisi seoseid ja oskab rakendada teoreetilisi teadmisi tehnoloogiate planeerimisel ja kasutamisel kujundada õiged hoiakud erialaliseks loominguliseks tegutsemiseks, vastutuse kandmiseks ja elukestvaks enesetäiendamiseks. 
• on ette valmistatud algatusvõimeliseks ja vastutustundlikuks töötamiseks jätkusuutliku energeetikaga seotud materjaliuuringute ja materjalitehnoloogilise arendusetegevuse vallas ning sidusaladel 
• tunneb ja oskab hinnata materjalitehnoloogia probleeme ja seoseid energeetikaga jätkusuutliku ühiskonna arengus.
learning outcomes in the course in Eng.
• Students have acquired broad-based knowledge on physical processes in materials for sustainable energetics, on the resulting physico-chemical properties of materials and on their usage in different technological solutions 
• Students are aware of physical basis of processes used for synthesis, processing and characterisation of materials for sustainable energetics and of their effects on the materials properties 
• Students are aware of different applications of materials for sustainable energetics 
• Students are able to analyze, assess and offer innovative solutions to technological problems in their speciality, proceeding from the physical basis of processes involved 
• Students are capable of collecting science and technology related data, creative interpretation and data use for problem-solution and further training. 
• Students are able to understand connections between different materials technologies and to apply theoretical knowledge in planning and use of technologies; students have acquired proper attitudes to creative activities in their speciality, sense of responsibility and life-long learning. 
• Students are prepared to development work in the field of materials science and technology or in another specialized area, demonstrating initiative and responsibility. 
• Students are able to assess problems and the role of materials technology and its importance for energetics in the development of sustainable society
brief description of the course in Estonian
Kursuse põhirõhk on füüsikalistel protsessidel jätkusuutliku energeetika jaoks aktuaalsetes tahkismaterjalides. Käsitletakse mehhaanilisi, soojuslikke, elektrilis-magnetilisi ja optilisi nähtusi tahkistes ning nende mõju materjalide füüsikalis-keemilistele omadustele, sh nanoskoopilisi efekte. Piiratud mahus leiavad käsitlemist ka mõned aktuaalsed protsessid gaasides ja vedelikes. Harjutustundides lahendatavad ülesanded annavad kogemuse omandatud teoreetiliste teadmiste konkreetseks rakendamiseks.
brief description of the course in English
The main emphasis of the course is on physical processes in solid materials actual for sustainable energetic. Mechanical, thermal, electrical, magnetic and optical phenomena and their influence on physico-chemical properties of materials will be considered, including nanoscopic effects. A limited number of actual processes in liquids and gases will be dealt with as well. Problem solving gives experience for application of the acquired theoretical knowledge
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
1. C. Kittel, Introduction to Solid State Physics, Seventh Edition, J.Wiley & Sons, 1996.
2. W. D. Callister Jr., D. G. Rethwisch, Fundamentals of Materials Science and Engineering: An Integrated Approach, J.Wiley & Sons, 2007.
18.2. Soovituslik kirjandus / Advisable literature
1. C.N.R.Rao, J.Gopalakrishan, New Directions in Solid State Chemistry, Cambridge Univ. Press, 1997
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):