course aims in Estonian
Süviti tutvumine arengubioloogia erinevate aspektidega ja närvisüsteemi haiguste molekulaarsete, rakuliste ja geneetilistest alustega.
course aims in English
obtaining an in-depth understanding of the various aspects of developmental biology and the molecular and genetic mechanisms of nervous system diseases.
learning outcomes in the course in Est.
Antud kursuse arengubioloogia osa raames tutvuvad üliõpilased süviti põhiliste arengubioloogia molekulaar- ja rakubioloogiliste aspektidega kasutades selleks teadmisi avaldatud ülevaate- ja spetsiaalartiklitest ja nende konteksti tutvustavatest lühiloengutest. Käsitletakse järgmisi peamisi teemasid: evolutsiooniline arengubioloogia, regeneratsioon, tüvirakubioloogia ja regeneratiivmeditsiin, organogenees (rõhuasetusega neuroarengubioloogial ehk kesk- ja piirdenärvisüsteemi arengul), uusimad arengubioloogia meetodid (sh üheraku- ja süsteemibioloogilise tasandi meetodid). Tudengid osalevad seminaride jooksul aktiivselt debatis, kus analüüsitakse õppejõu poolt tutvustatud teaduspublikatsioone.
Neurobioloogia osa raames käsitletakse erinevate närvisüsteemi haiguste molekulaarseid ja geneetilisi aluseid. Alzheimeri tõbi. Parkinsoni tõbi. Huntingtoni tõbi ja teised trinukleotiidhaigused. Narkosõltuvus. Alkoholi- ja nikotiinisõltuvus. Meeleolu- ja ärevushäired. Skisofreenia. Ioonkanalitega seotud haigused. Epilepsia. Sclerosis multiplex. Insult. Närvisüsteemi traumad. Neuromuskulaarsed haigused. Amüotroofiline lateraalskleroos. Perifeersed neuropaatiad. Kesknärvisüsteemi kasvajad. Perifeerse närvisüsteemi kasvajad. Unehäired. Nägemine ja silmahaigused. Kuulmishäired ja kurtus. iklites kasutatud meetoditest.
learning outcomes in the course in Eng.
In the developmental biology part the students will have obtained an in-depth understanding of the main molecular and cell biological aspects of developmental biology based on the knowledge obtained from various review and research papers chosen by the lecturer and mini lectures introducing the scientific context of the publications being analysed. The following main topics will be covered: evolutionary developmental biology, regeneration, stem cell biology and regenerative medicine, organogenesis (including an emphasis on development of the central and peripheral nervous systems), novel methods of developmental biology (including the ones based on single-cell and systems biology approaches). The students will actively participate in the debates during seminars where the research publications chosen by the lecturer are analysed.
In the neurobiology part the students will have obtained an in-depth understanding of nervous system diseases and their underlying molecular and genetic mechanisms. Alzheimer disease. Parkinson disease. Huntington disease and other trinucleotide diseases. Drugs of abuse, drug addiction. Mood and anxiety disorders. Schizophrenia. Channelopathies. Epilepsy. Multiple sclerosis. Stroke. Nervous system Neuromuscular diseases. Amyotrophic lateral sclerosis. Peripheral neuropathies. Nervous system tumors. Sleep disorders. Eye diseases and disorders. Hearing disorders and deafness.
brief description of the course in Estonian
Üliõpilane saab aru loengute ja seminaride käigus käsitletud erinevatest arengubioloogia aspektide ja närvisüsteemi haiguste molekulaarsete ja geneetiliste alustest ja on aru saanud kursuse raames analüüsitud artiklites kasutatud meetoditest.
brief description of the course in English
the student will have obtained a thorough understanding of the various aspects of developmental biology and of the molecular and genetic mechanisms of nervous system diseases covered in lectures and seminars as well as understands the methods used in the publications analysed during the course.
type of assessment in Estonian
Arvestus, mis põhineb loengutes ja seminarides käsitletud materjalidel ja mille eelduseks on (arengubioloogia osa puhul) seminaridel aktiivselt osalemine.
type of assessment in English
Pass/fail assessment that is based on the topics covered during the lectures and seminars, with a precondition that a student has actively participated in the debate during the seminars (in teh case of developmental biology part).
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
õppejõu poolt valitud ülevaate ja originaalartiklid, mis jagatakse enne iga seminari ja miniloengud, mis annavad sissejuhatuse käsitletavatele teaduspublikatsioonidele
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):