course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on:
- tutvustada planeedi geoloogilist arengulugu;
- selgitada biosfääri rolli planeedi kujunemisel, elurikkuse arengut ning massilisi väljasuremisi;
- anda ülevaade inimmõju arengust ja järkjärgulisest suurenemist planeedile;
- käsitleda inimtegevuse mõju geo-, hüdro- ja atmosfäärile läbi aineringe tsüklite ning energia- ja ressursikasutuse;
- selgitada inimese rolli tänapäeva kliima- ja keskkonnamuutustes;
- anda ülevaade planeedi tulevikustsenaariumitest ning tutvustada inimkonna võimalusi muutuste leevendamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to:
- introduce the geological history of the Earth;
- explain the role of the biosphere in the formation of the planet, the emergence of biodiversity and mass extinctions;
- provide an overview of the gradual increase of human influence on the planet;
- address human impact on the geo-, hydro- and atmosphere through geochemical cycling and the use of energy and resources;
- clarify the role of man in today's climate and environmental change;
- provide an overview of future scenarios of the planet and to introduce our options to mitigate the changes.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- on kursis planeedi geoloogilise arengulooga ja oskab tuua näiteid kauges minevikus toimunud kliima- ja keskkonnamuutustest;
- omab ülevaadet biosfääri arengust ning selle mõjust geoloogilistele protsessidele ja planeedi arengule;
- teab inimtegevuse mõju arengut planeedile, mõistab selle väljendust läbi aineringe, energia ja toormete kasutuse;
- teab peamisi antropogeenseid tegureid, mis mõjutavad geo-, hüdro- ja atmosfääri ning elurikkust;
- on kursis antropogeense kliimamuutuse teooriaga ning seda toetava andmestiku ning uurimismeetoditega;
- on teadlik planeedi tulevikustsenaariumitest ning kursis võimalustega kliima- ja keskkonnamuutuste mõju leevendamiseks.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- is familiar with the geological history of the Earth and can give examples of climate and environmental changes in deep time;
- has an overview of the development of the biosphere and its impact on geological processes and the development of the planet;
- knows the impact of human activities on the planet, understands its expression through geochemical cycles, energy and the use of raw materials;
- knows the main anthropogenic factors that affect geo-, hydro- and atmosphere- and biodiversity;
- is familiar with the theory of anthropogenic climate change and respective research methods;
- is aware of the future scenarios of the planet and knows the options for mitigating the effects of climate and environmental change.
brief description of the course in Estonian
Sissejuhatus. Maa läbi geoloogilise aja. Kuidas planeet toimib? Biosfäär areng ja mõju Maa süsteemidele. Elurikkus ja massilised väljasuremised. Inimtegevuse mõju algus. Tööstusrevolutsioon. Digiajastu. Energiakasutus.
Toormed ja materjalikasutus. Inimtekkeline kliimamuutus - müüt või tegelikkus? Looduskatastroofid ja nendega harjumine. Tuleviku planeet - inimesega või ilma? Võimalused riskide maandamiseks: geoinseneeria, rohepööre, kliimaneutraalsus, ringmajandus, tulevikutehnoloogiad.
brief description of the course in English
Introduction. Earth through geological time. How does the planet work? Biosphere evolution and its impact on non-living Earth systems. Biodiversity and mass extinctions. The beginning of the impact of human activity. The Industrial Revolution. The digital age. Energy. Use of materials. Anthropogenic climate change - myth or reality? Natural disasters and getting used to them. The planet of the future - with us or without? Options for risk mitigation: geoengineering, green revolution, climate neutrality, circular economy, future technologies.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Vastavalt õppejõu soovitustele.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):