course aims in Estonian
Saada praktilisi kogemusi ja näidata oma oskusi infosüsteemi arendusprojekti juhtimises.
course aims in English
To gain practical experience and to show one’s skills in managing information systems development projects.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
- omab praktilist meeskonnatöö juhtimise kogemust reaalses infosüsteemi arendussituatsioonis (tudengiprojektis);
- oskab praktikas rakendada ja siduda erinevates (infosüsteemide) õppeainetes omandatud teadmisi ning kogemusi;
- saab aru meeskonnatöö juhtimise olemusest ja aluspõhimõtetest, on võimeline neid põhimõtteid rakendama;
- suudab täita projektijuhi rolli infosüsteemi arendusprojektis;
- oskab käsitleda meeskonnapõhises (arendus)töös ettetulevaid (tüüp)olukordi ja (tuum)probleeme.
learning outcomes in the course in Eng.
On completion of the course, the student:
- has a practical leadership experience in a real information system development situation (student project);
- can apply and connect the knowledge and skills obtained in different (information systems) subjects in practice;
- understands the essence and basic principles of team management and is able to apply the principles;
- can perform leadership role(s) in an information system development project;
- can handle typical situations and problems that emerge in team-based (development) work.
brief description of the course in Estonian
Kursuse sisuks on tudengiprojekti juhtimine, aine ITB1706 (Infosüsteemide arendamise meeskonnaprojekt: tellimus) raames.
brief description of the course in English
The course entails managing the student project conducted for course ITB1706 (Information Systems Development Team Project: Procurement).
type of assessment in Estonian
Hinnatakse nii lõpptulemust (tarkvara ja dokumentatsiooni kvaliteeti) kui ka selleni jõudmise protsessi (ülesannete täitmist, tähtaegadest kinnipidamist, koostööd). Hinnatakse põhimõtteliselt meeskondi, mitte üksiktudengeid. Hindajateks on õppejõud, tudengid ja vajadusel (näiteks välistellija olemasolu korral) ka välisisikud. Eksamile tuleb meeskond täies koosseisus. Eksam seisneb lõpptulemuste esitlemises ja (probleemide lahendamise) protsessi analüüsimises. Lõpliku hinde otsustab õppejõud.
type of assessment in English
The final result (quality of produced software and documentation) as well as the development process (task fulfilment, respecting deadlines, teamwork) are evaluated. In principle, a team is evaluated, not individual students. The lecturer(s), students and if necessary, external persons (e.g. in case of an external clients) can serve as evaluators. The whole team comes to the examination. The examination consists of presenting the final results of the teamwork and analysing the (problem-solving) process. The lecturer determines the final mark.
independent study in Estonian
Õppejõud (või välistellija) määrab arenduse objektid (arendatav süsteem, allsüsteemid) ja järgitava arendusmetoodika (protsessi), teeb tudengitele projektipakkumised koos vajalike rollide, põhieesmärkide ja oodatavate tulemuste lühikirjeldustega. Tudengid organiseeritakse 5-10 liikmelistesse projektimeeskondadesse, valivad projektijuhi. Õppejõud kinnitab meeskonna koosseisu. Seadistatakse veebipõhine projektikeskkond, milles hallatakse kokkuleppeid, nõudeid, plaane/ülesandeid/tähtaegu, tulemusi, probleeme ning muudatusi (projektipäeviku loogika). Hinnata saab ainult projektikeskkonnas olemas olevaid või sealt viidatud materjale.
independent study in English
The lecturer (or external client) determines the development objects (developed system, subsystems) and the development methodology (process), writes the project proposals along with short descriptions of the relevant roles, main goals and the expected outcomes for the students. Students are organised into project teams with 5-10 members, and they elect the project manager. Lecturer confirms the team composition. A web-based project environment is established, where the agreements, requirements, plans/tasks/deadlines, results/products, problems and changes are managed (project agenda logic). Only materials that exist or are registered in the project environment can be marked.
study literature
[1] Jim Highsmith; Agile Project Management: Creating Innovative Products
[2] Kent Beck; Extreme Programming Explained: Embrace Change
[3] James Shore and Shane Warden; The Art of Agile Development
[4] ... any other textbook on software project management
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):