course aims in Estonian
Kursus annab ülevaate raadiosagedusliku elektroonika alustest, raadiosageduslike vooluringide eripäradest ja põhimõttelistest piirangutest.
course aims in English
Course gives an overview of radio frequency (RF) electronics, special features of RF circuits and principal limitations on their performance.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane:
- iseloomustab raadiosaatjate- ja vastuvõtjate põhitüüpe, tööpõhimõõteid ning nende seadmete parameetreid;
- kirjeldab raadioseadmete põhisõlmi, nende üldist tööpõhimõtet ja neid iseloomustavaid peamisi parameetreid, analüüsib mainitud sõlmede tööd;
- arvutab lihtsamaid sõlmi, nt sobitusahelaid ja filtreid;
- kasutab laboriseadmeid lihtsamate raadiosageduslike mõõtmiste läbiviimiseks.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- characterizes the main types of radio receivers and transmitters including their working principles and main parameters;
- describes the main nodes of radio devices including their working principles and main parameters, also analyzes their work;
- calculates simpler circuits like matching networks and filters;
- uses lab equipment to perform simpler RF measurements.
brief description of the course in Estonian
Hajuparameetrid, allika ja koormuse sobitamine, Smithi diagramm, hargmikud ja jagajad, RS võimendid, ostsillaatorid, segustid, sagedusmuundurid ja –süntesaatorid, modulaatorid ja demodulaatorid, RS filtrid, raadiovastuvõtjad- ja saatjad, nende tüübid ja põhiparameetrid.
brief description of the course in English
Scattering parameters, matching of load and source, Smith chart, couplers, RF amplifiers, oscillators, frequency multipliers and –synthesizers, modulators and demodulators, RF filters, radio receivers and transmitters, their types and main.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Õppematerjalidele viitab õppejõud.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):