course aims in Estonian
Anda ülevaade kognitiivse süsteemi väljatöötamisega seotud probleemide skaalast.
Luua ülevaade nende probleemide võimalikest lahendustest ja viisidest, kuidas lahendusi leida.
Hoida ja arendada instituudis ja ülikoolis kognitiivse süsteemi sünteesimise võimekust.
course aims in English
To provide an overview of the range of problems to be solved when designing a cognitive system.
To provide an overview of possible solutions to these problems and means to find the solutions.
To maintain and develop the capability of designing cognitive systems in the department and in the university.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud tudeng:
- Oskab koostada toimivat kognitiivset süsteemi ja analüüsida selle toimimist
- Mõistab süsteemi töökindluse tagamise aspekte
- Oskab otsida süsteemi edasiarendamiseks optimaalseid lahendusi riist- ja tarkvaras
learning outcomes in the course in Eng.
On successfull completion of the course the student:
- Can compose a cognitive system and analyse its behaviour
- Understands principles of fali-safe solutions
- Can look for optimal improvements in system hardware and/or software
brief description of the course in Estonian
Tudengitele tutvustatakse kognitiivse süsteemi loomist ja arendamist läbi praktiliste harjutuste. Käsitletavad teemad on
- Sensorid ja andmehõive: võimalused ja piirangud sensoorika riistvarale, et olla olukorrast teadlik, töökindlus, liiasus.
- Infotöötlus: portatiivsete süsteemide võimekused ja vajadused, side, andmete ühendamine, õppimine, suurandmed, otsustamine, simulatsioon ja ennustamine, andmekaitse, eneseteadlikkus, teadlikkus olukorrast, olukorra mudelid.
- Täiturid ja tagasiside: täiturid, füüsika, automaatika, stabiilsus, töökindlus, viide, sardsüsteemid, närvi-ühendus, bio-tagasiside, tele-tervishoid, ennetus, kasutaja-liides.
- Süsteemide testimine: simuleeritud keskkonnad, riistvaraline tagasiside, tarkvaraline tagasiside, koodi verifitseerimine, veakindlus, süsteemi tasemel simulatsioon.
brief description of the course in English
Students will be guided through cognitive system design and development case studies. The topics include:
- Sensors and data acquisition: opportunities and limitations of sensor hardware for environmental and situational awareness, reliability, redundancy.
- Information processing: capabilities and needs of portable systems, communications, data fusion, learning, decision making, simulation and prediction, data security, self-awareness, situational awareness, situation models.
- Actuation and feedback: actuators, physics, automation, stability, reliability, latency, embedded systems, neural interface, biofeedback, tele-healthcare, prevention, human interface.
- Testing the systems: simulated environments, hardware in the loop, software in the loop, code verification, redundancy, systems level simulation.
type of assessment in Estonian
Iga tudeng valib uurimiseks mitu teemat iga käsitletava juhtumi kohta. Tudeng kirjutab raporti, valib komponendid ja teeb ettekande, mida hinnatakse.
Meeskonnaga koostavad tudengid süsteemi riistvara ning nende tegevust grupis hinnatakse.
Samu hindamisviise viiakse läbi ka teise juhtumi käsitlemise käigus.
type of assessment in English
Each student will choose several topics to study for the particular case study. The student will write report, choose system components and make presentation on the topic. The presentations will be assessed.
Students in teams will compose the system hardware and their performance in the team environment will be assessed.
The same evaluation steps will be repeated during analysis and design of the second case study.
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):