course aims in Estonian
Õppida tundma usaldusväärseid vahendeid, mille abil on võimalik tuvastada olukordi kirjeldavate väidete paikapidavust ning otsuseid esitavate väidete põhjendatust. Selleks on vajalik selgitada väidete range esitamise, nende tõele vastavuse hindamise ning väidete tuletamise olemust ja teostamist, tuletamise teostatavuse ja mitteteostatavuse tuvastamist. Õppida tundma vastuolulisust, vastuolulisuse olemasolu ja puudumise tuvastamist.
course aims in English
To learn about the reliable means by which it is possible to identify the validity of the descriptive statements and the justification of the allegations. To clarify the rigorous submission of the statements, the assessment of their truthfulness, the feasibility and non-feasibility of derivation of the statements. Learn about the nature of controversy, the existence of a contradiction and the absence of it.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse eduka läbimise järel oskab üliõpilane:
- käsitleda väiteid valemite ja sekventside abil
- omistada valemitele või sekventsidele tõeväärtusi
- käsitleda põhjendusi tuletustena
- konstrueerida tuletusi ja tõestusi
- rakendada täielikkust tuletatavuse või vastupidi – mitte-tuletatavuse tuvastamiseks tuvastada väidete kogumite mittevasturääkivust.
learning outcomes in the course in Eng.
The student has acquired knowledge and skills
- to handle the claims using formulas and sequences
- to attribute values to formulas or sequences
- to construct derivatives and proofs
- to identify non-verifiability
- to identify the non-contradiction of the assertions
- to apply completeness to decide whether or not to make a deduction, or vice versa - to identify non-deductibility.
brief description of the course in Estonian
Enne kursuse läbimist on soovituslik läbida aine ICY0024- Hulgad, seosed, süsteemid
Vaadeldakse väidete esitamise viisi asjakohaste sümbolite ning neist moodustatavate tekstide (termid, valemid, sekventsid) abil. Käsitletakse väidete tõele vastavuse hindamise viise, mille raames keskendutakse nn klassikalisele interpreteerimisele. Selgitatakse põhjendamise (tuletamise ning erijuhul tõestamise) vahendeid – tuletusreegleid ning nende korrakohast rakendamist esitavaid konstruktsioone (tuletusi ning tõestusi). Seejuures vaadeldakse seda, kuidas on teineteisega seotud tõestatavus ja õigsus, sh niisugused olukordi, milles tõestatavus ja nn täielik õigsus on samaväärsed. Eraldi vaadeldakse väidete vastuolulisuse ja vastuolude seotust nn tühja sekventsiga ning selle tuletatavuse ning vastupidi – mitte-tuletatavuse tuvastamise vahendeid (sh mudeli olemasolu või selle puudumist).
brief description of the course in English
A clear and rigorous representation of the statements is considered using formulas and sequences. The ways of evaluating the truth/false of the statements are discussed. Clarifies the reasoning (derivation and proof) instruments. In doing so, it looks at how it is related to deducibility and truthfulness. The controversy (and contradictions) of the statements and the so-called "empty sequence" is also considered. We deal with how interconnected: the existence of a models and the contradictions in statements.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Lorents P. 2000. Keel ja loogika. Estonian Business School.
Lorents P. 2002. Hulgad, valemid, algoritmid. EBS-Print. Tallinn.
Tamme T., Tammet T., Prank R. 2002. Loogika. Mõtlemisest tõestamiseni. Tartu Ülikooli Kirjastus.
Kasak E. 2014. Loogika alused. Tartu Ülikooli Kirjastus.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
practices
2.0
practices
16.0