Global and Technology Trends
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
ICM0003
course title in Estonian
Maailma- ja tehnoloogiatrendid
course title in English
Global and Technology Trends
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
autumn 1
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
IADM18/25
yes
Structural units teaching the course
IC - IT College
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Leidub mitmeid argumente, et ajaloolises võrdluses oleme tunnistamas ja teostamas inimkonna jaoks murrangulist muutust. Järelikult oleme kõige olulisemad inimesed kes elavad kõige olulisemal ajal. Kaasneva vastutuse osaks on julgus vaadata ja oskus märgata, mis võib olla vastuolus seniste teadmiste ja ajaloolise kogemusega. Tulevik ei ole läbipaistmatu, midagi on paremini näha, midagi halvemini. Ent sõltumata kõikide ennustuste eripärast on nende ühiseks osaks ebakindlus. Napoleoni mõte, et juht on lootuste kaupmees, asetab igale juhile väljakutse eristada põhjendatud lootused hullumeelsustest. Käesoleva aine eesmärk on avada vaateid ja pakkuda lähenemisviise mõistmaks tehnoloogia kasutamise mõju inimeseks olemisele ja tema võimalikule tulevikule. Õppida jälgima muutustega kaasnevate väärtuste ja sotsiaalsete protsesside kulgu ning oskusi kuidas vähendada ennustuste määramatust ja kuidas luua põhjendatud tulevikustsenaariume.
course aims in English
There are several arguments suggesting that, in a historical comparison, we are witnessing and participating in a pivotal change for humanity. Consequently, we are the most important people living at the most important time. Part of the responsibility that comes with this is the courage to observe and the ability to notice what might conflict with existing knowledge and historical experience. The future is not opaque; some aspects are more visible, others less so. However, despite the unique nature of all predictions, uncertainty is their common element. Napoleon's idea that a leader is a dealer in hope challenges every leader to distinguish between well-founded hopes and madness. The purpose of this course is to open perspectives and offer approaches to understanding the impact of technology on human existence and its possible future. It aims to teach how to observe the evolution of values and social processes that accompany change, as well as skills to reduce the uncertainty of predictions and create well-founded future scenarios.
learning outcomes in the course in Est.
Õppija:
- teab tehnoloogia arengut käsitlevaid teooriaid sel määral, et mõistab luua ajaoolise arengunarratiiivi;
- omab ülevaadet kasutusel olevate kaasaegsete tehnoloogiate mõjust sotsiaalsetele protsessidele ja keskkonnale;
- teab nn tärkavaidtehnoloogiaid ja nende tekke ning rakendamise ideid;
- omab ülevaadet populaarsetest tulevikustsenaariumitest;
- oskab neid tulevikustsenaariume kriitiliselt käsitleda ja iseseisvalt uusi luua.
learning outcomes in the course in Eng.
Student:
- knows theories about technological development to the extent, s/he can create a historical development narrative;
- has an overview of the impact of the contemporary technologies in use on social processes and environement;
- know the emerging technologies and the ideas behind their birt and applications;
- has an understaning of popular future scenarios;
- can analyse these future scenarios critically and create new ones independently.
brief description of the course in Estonian
Inimese püüdlus mõista tulevikku, eksperdid ja tulevikku kirjeldava informatsiooni probleem, tehnoloogilise süsteemikirjelduse ja tegeliku rakenduse lahknemine, tehnoloogia hype-tsükkel, õpitud eriala ja inter- ning transdistsiplinaarsus. Innovatsiooni suund, seda kujundavad tegurid, tehnoloogia areng kui kohaneva komplekssüsteemi tärkav omadus, iseorganiseerumine, tootlikkuse seos organisatsiooni struktuuri ja energiaga, sub- ja superlineaarsed sotsiaalsed kohandumised, võrguefekt ja tagasiside, ettevõtete ja linnade kohanemise erinevusest, transpordi muutumise vapustav mõju elukorraldusele ja seda ennustavad märgid, ettevõtte dimensionaalsus ja kohastumise võime. Inimene ja tema vajadused ning unistused, progressist ja heaolu saavutamisest, millele rajaneb unistus robotist, automatiseerimise mõju töökorraldusele, majandusele ja kultuurile, inimese lisandväärtus ja kodanikupalk, AI, tööstus 4.0 ja inimene 2.0, inimese võime mõista ja kontrollida tehnoloogiat, inimese erakordsuse võimalikkusest. Inimkonna strateegiad nähtuna läbi edukate tehnoloogiaettevõtete.
brief description of the course in English
Humanity's quest to understand the future, the problem with experts and information that describes the future, the divergence between technological system descriptions and their actual applications, the technology hype cycle, the learned profession, and inter- and transdisciplinarity. The direction of innovation, the factors shaping it, technological development as an emergent property of an adaptive complex system, self-organization, the relationship between productivity, organizational structure, and energy, sublinear and superlinear social adaptations, network effects and feedback, the difference in adaptation between companies and cities, the profound impact of changes in transportation on daily life and the signs predicting it, company dimensionality, and adaptability. Human needs and dreams, progress and the achievement of well-being, which underpins the dream of robots, the impact of automation on work organization, the economy, and culture, human added value, and universal basic income, AI, Industry 4.0, and Human 2.0, the human ability to understand and control technology, and the possibility of human exceptionalism. Humanity's strategies as seen through successful technology companies.
type of assessment in Estonian
Osalemine praktikumides 60%, iseseisev töö 40% lõpphindest.
type of assessment in English
Participation in classes 60%, individual work 40% of the final grade.
independent study in Estonian
Valitud allikate originaaltekstide refereerimine. Etteantud teemadel ülevaate kooostamine. Oma valdkonnast lähtuva tulevikuvaate loomine.
independent study in English
Summarising the original texsts of select sources. Compiling overviews on prescribed topics. Creating a vision of future from studen's own prespective of activity.
study literature
„Õppejõu poolt praktikumides määratav lugemismaterjal.“
„Study literature to be assigned in classes by lecturer.“
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.5
session-based study work load (in a semester):
lectures
0.5
lectures
8.0
practices
2.0
practices
30.0
exercises
0.0
exercises
0.0
lecturer in charge
Kristjan Port, külalisõppejõud (IC - IT kolledž)
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 autumn
Kristjan Port, IC - IT College
Estonian
    display more
    2024/2025 autumn
    Kristjan Port, IC - IT College
    Estonian
      Course description in Estonian
      Course description in English