course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on anda üliõpilastele praktiline kogemus sellest, kuidas hinnata veebi/infosüsteemi/mobiilirakenduse kasutatavust ning lähtuvalt leitud probleemidest välja töötada lahendus. Lahenduse välja töötamise käigus luuakse prototüübi loomise tarkvara kasutades HTML prototüüp, mida on võimalik kasutajate peal testida. Kursus ei eelda programmeerimise oskust ning kursuse käigus ei õpetata programmeerima.
course aims in English
The goal of the course is to give students a practical experience on how to evaluate website/information system/mobile application usability and taking under consideration the problems you found, work out a solution. The goal is to create a HTML prototype using a software that is meant for such an activity. The course does not teach programming nor will students do any programming during the course.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- mõistab, mida kujutab endast kasutajakeskne lähenemine
- omab teadmisi erinevatest kasutatavuse hindamise meetoditest ning oskab lähtuvalt projekti vajadustest valida ning rakendada sobivat meetodit.
- oskab teostada kasutatavuse testimist
- oskab kirjeldada persoonasid, läbi viia intervjuusid ning koostada küsimustikke
- oskab luua ning testida navigatsiooniskeemi
- oskab luua wireframe kujul prototüüpi
learning outcomes in the course in Eng.
Student:
- understands the user centred approach in creating and evaluating systems
- has knowledge of different usability evaluation methods, understands which method is suitable in which situation and is capable to use a method if needed.
- can run a usability testing session
- has knowledge to describe personas, conduct interviews and create questionnaires
- can create and test navigation schema
- can create wireframe prototype
brief description of the course in Estonian
Läbi kursus toimub meeskonnatöö, mille käigus rakendatakse tundides õpitut. Iga meeskond valib ühe olemasoleva keskkonna (veebi, infosüsteem, mobiilirakendus) ning teostab valitud keskkonnale põhjaliku kasutatavuse uuringu. Võttes aluseks uuringu käigus leitud probleemid tuleb igal meeskonnal välja töötada lahendus ning luua wireframe kujul prototüüp. Lisaks meeskonna tööle tuleb aine käigus igal tudengil otsida välja üks akadeemiline artikkel ning teha ettekanne klassile. Viimases tunnis toimub meeskonnatöö kaitsmine ning töö tulemuste tutvustamine klaasile. Aine lõppeb eksamitööga, kus tuleb kirjutada essee kahe tundides tutvustatud meetodi rakendamisest, nende eelistest ning puudustest. Õppeaine käigus tutvustatakse mis on kasutajakeskse disaini põhimõtteid ning termineid, kasutajauuringu läbiviimist, kasutatavuse testimist, persoonide loomist, kasutajateekonna kirjeldamist, emotsionaalse disaini raamistikke ning wireframe prototüübi loomist.
brief description of the course in English
The practical part of the course will be carried out in teams, where students can practically use what they have learned in lectures. Each team has to conduct a usability evaluation on one existing website/ information system / mobile application of their choice. Taking under consideration the problems found, each team has to work out a solution on how to improve the sites usability and create a wireframe prototype to visualize the changes. Next to team work each student has to read an academic article about usability and present it to the class. In the last lecture, there will be a presentation of the team works to the class. The course ends with an exam essay, where each student individually has to write about two methods introduced during the course, their advantages and disadvantages. During the course student will learn about user-centered design, conducting usability research, conducting usability testing, creating personas, describing user flows, emotional design frameworks and creating wireframe prototype.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
* Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, by Helen Sharp, Yvone Rogers and Jenny Preece (John Wiley & Sons
* The Design of Everyday Things by Donald Norman (Basic Books)
* Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things by Donald Norman (Basic Books)
* Akadeemilised artiklid
study forms and load
daytime study: weekly hours
3.5
session-based study work load (in a semester):
practices
2.0
practices
16.0