Contemporary Societal Challenges
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
HHM1150
course title in Estonian
Tänapäeva ühiskonna väljakutsed
course title in English
Contemporary Societal Challenges
course volume CP
4.00
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
autumn - spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAAB02/25
yes
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
- Õppeaine eesmärgiks on analüüsida tänapäevaste globaalsete „megatrendide“ nagu rahvastiku vananemine ja ränne, kliimamuutus, nakkushaiguste puhangud tehnoloogia areng jms mõju ühiskonna ees seisnevatele väljakutsetele; aru saada nende probleemide juurtest; vaadelda, kuidas erinevate riikide valitsused on püüdnud nendele väljakutsetele vastata ning selgitada vastavate poliitikate edu ja ebaedu tegureid; ning välja pakkuda lahendusi vastavate poliitikate elluviimise parendamiseks. Selleks kasutatakse õppekava jooksul omandatud teoreetilisi ja praktilisi oskusi riigi, avaliku halduse, avalike poliitikate ning riigi ja erasektori koostöö toimimisest.
course aims in English
- The goal of the subject is to analyze the impact of contemporary “megatrends” such as ageing, migration, climate change, pandemic diseases, technological change etc on contemporary societal challenges; to understand the roots and causes behind these challenges; to explore policies the governments around the globe have pursued in order to tackle these challenges; to understand the causes of failures and success of respective policies; and to offer practical solutions to improve the respective policy-making and implementation process. The course will apply the theoretical and practical skills on the functioning of the state and public policies acquired throughout the curriculum.
learning outcomes in the course in Est.
- oskab tuvastada, analüüsida ja diagnoosida tänapäevaste ühiskondlike väljakutsete peamisi probleemikohti
- oskab rakendada probleemide analüüsil õppekava jooksul omandatud teoreetilisi ja praktilisi oskusi riigi ja avalike poliitikate toimimisest
- omab ülevaadet kursuse käigus vaadeldud sotsiaalsete väljakutsete kujunemisloost, peamistest väljakutsetest, õiguslikust ja valitsemise keskkonnast
- oskab tuua välja ja selgitada riigi ja erinevate ühiskonna osapoolte koostöö läbi elluviidavate poliitikate mehhanisme, võimalusi ja probleeme
- on võimeline töötama välja konkreetseid ettepanekuid ja soovitusi konkreetsete tegevuste paremaks korraldamiseks
learning outcomes in the course in Eng.
- can distinguish, analyze and diagnose the main societal problems of contemporary societal challenges
- knows how to apply the theoretical and practical skills on the functioning of the state and public policies acquired throughout the curriculum for solving specific challenges
- understands the history, main challenges, legal and governance context of specific societal challenges
- can bring out and explain the main mechanisms, opportunities and problems related to cross-sectoral and cross-national policy-making and policy networks
- is able to develop policy recommendations and solutions that improve the functioning of policy-making process of specific societal challenges
brief description of the course in Estonian
Nii Eesti kui ka Euroopa ja maailma ees tervikuna seisab suurel hulgal väljakutseid, mis on põhjustatud meid ümbritsevatest nö megatrendidest: demograafiline ränne, vananemine, nakkushaiguste puhangud, kliimamuutused, tehnoloogia areng jne. Need trendid on ühelt poolt omavahel seotud ning mõjutavad üksteist, teisalt aga mõjutavad otseselt mitmeid teisi protsesse: ajas kasvavad ja muutuvad lõhed erinevate ühiskonnagruppide vahel, tervishoiu- ja pensionisüsteemide kestlikkus, majandusareng jne. Need on väljakutsed, mis ületavad tihti riigipiire ja on erinevate poliitikavaldkondade ülesed. Teisisõnu on need teemad, millede lahendamine eeldab esmaklassilisi riigivõimekusi ning on seega iga riigi avaliku halduse proovikiviks. Antud kursus keskendub nende megatrendide olemuse ning mõju mõistmisele. Kursuse käigus analüüsitakse Eesti ja teiste riikide kogemuse näidetel kuidas riigid on seni üritanud neid suuri väljakutseid lahendada, millised on olnud probleemid ning kuidas saaks vastavat poliitikakujundamist ja elluviimist parandada.
brief description of the course in English
Megatrends such as demographic change, ageing, pandemic diseases, climate change, technological developments cause various societal challenges that governments in Estonia as well as around the globe need to face. These trends are interconnected, but also affect other processes: increasing gaps between various groups in societies, sustainability of welfare state, economic development and so on and so forth. These challenges – and hence solutions to these challenges – often cross state borders and policy fields. This means that governments need to master exceptional state, policy and administrative capacities to mitigate or solve the societal challenges. The current course is about understanding the essence and roots of contemporary megatrends and societal challenges. Based on the examples from Estonia and abroad, the course will analyze how governments have faced societal challenges, what policy tools have been used, what sorts of problems have arisen and what could be done to improve policy-making in respective areas.
type of assessment in Estonian
Hinne kujuneb järgnevalt:

100% - Praktilisele probleemide väljatöötatud lahenduse kirjalik ja suuline esitlus (sh suuliste ja kirjalike vaheraportite esitamine vastavalt kursuse kavale).

type of assessment in English
The grade forms as follows:

100% - Written and oral presentation of the solution to a practical problem (including oral and written mid-term reports as specified in course syllabus).
independent study in Estonian
Kursuse raames tuleb tudengitel grupitööna analüüsida ühte konkreetset sotsiaalset väljakutset, selgitada selle olemust, tekkepõhjuseid ja loogikaid, anda ülevaade senistest riikide poliitikatest, tuua välja esilekerkinud probleemid ning töötada välja konkreetsed ettepanekud ja soovitused antud väljakutse negatiivsete mõjude vähendamisega seotud poliitikate korraldamiseks. Selleks tuleb tutvuda nii teoreetilise kirjandusega kui analüüsitava probleemiga seotud õigusaktide, uuringute, analüüside, teiste riikide praktikatega jms. Iseseisev töö tuleb esitada nii kirjalikult (nt teemalehe – policy brief – formaadis) kui ka lõpliku suulise ettekandena. Iseseisva töö jooksul tuleb esitada vastavalt kursuse kavale ka kirjalikke ja suulisi vaheraporteid.
independent study in English
Students must analyze as a group assignment a specific societal challenge, explain the essence of the challenge, its causes, roots and mechanisms, give an overview of policy responses around the globe, outline governance problems and deliver policy recommendations that improve the governance of that specific challenge. For this, students need to work through compulsory theoretical literature and legal texts, analyses and best practices from other countries. Independent work needs to be delivered both in written form (e.g. policy brief) and as final oral presentation. Thought the process students must deliver written and oral mid-term reports according to the course schedule.

study literature
Hoppe, R. (2011). The governance of problems: Puzzling, powering and participation. Policy Press.

Täiendav materjal, mida kohendatakse iga aasta vastavalt kursuse käigus käsitletavatele avaliku halduse praktilistele probleemidele.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
2.0
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus or link to Moodle or to home page
2024/2025 autumn
Alexandros Pazaitis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
    HHM1150-Extended syllabus_2024-25.pdf 
    display more
    2023/2024 autumn
    Alexandros Pazaitis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
    English
      HHM1150-Extended syllabus_2023-24.pdf 
      2022/2023 autumn
      Alexandros Pazaitis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
      English
      HHM1150-Extended syllabus_2022-23
        HHM1150-Extended syllabus_2022-23.pdf 
        2021/2022 autumn
        Alexandros Pazaitis, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
        English
          HHM1150 soc challenges.pdf 
          2020/2021 spring
          Leno Saarniit, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
          Estonian
            HHM1150 soc challenges.pdf 
            2020/2021 autumn
            David Duenas Cid, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
            English
              HHM1150 soc challenges.pdf 
              2019/2020 autumn
              David Duenas Cid, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
              English
                HHM1150 soc challenges.pdf 
                2018/2019 spring
                David Duenas Cid, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
                English
                  HHM1150 soc challenges.pdf 
                  2017/2018 spring
                  David Duenas Cid, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
                  English
                    HHM1150 soc challenges.pdf 
                    Course description in Estonian
                    Course description in English