course aims in Estonian
Õppeaine eesmärgiks on anda vajalikud eelteadmised ja oskused tehnoloogiapõhise ettevõtte asutamiseks ning äriplaani koostamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to give students appropriate knowledge and skills for establishing own technology-based enterprise and preparing sustainable business plan.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
- omab teadmisi juhtimiskontseptsioonidest ning kaasaegse väikeettevõtte planeerimis-, organiseerimis-, juhtumis- ja kontrollimehhanismidest globaalses turusituatsioonis;
- omab teadmisi peamiste finantsaruannete interpreteerimisest;
- omab teadmisi kuidas äriprojekti finantseerida;
- oskab koostada äriprojekti finantsanalüüsi;
- omab teadmisi finantsaruannete interpreteerimisest;
- omab teadmisi globaalses mastaabis rahvusvahelistumise võimalikest strateegiatest ;
- omab teadmisi rahvuslike kultuurierinevuste mõjust kommunikatsiooniprotsessile rahvusvahelises äris;
- omab teadmisi põhilistest rahvusvahelistest turundusstrateegiatest;
- oskab välja mõelda, põhjendada ja kaitsta innovaatilist äriideed või toodet;
- oskab koostada oma tehnoloogia-põhisele ideele lean-canvas;
- oskab koostada uue idee esitamiseks one-pager;
- oskab kavandada väärtusahelat, tarneahelat või toodet kiirprototüüpida;
- oskab teha investorile või projektijuhile pitch-ettekannet.
learning outcomes in the course in Eng.
- a basic understanding on the essence of the company and company management, throughout use of management concepts including planning, organising, leading and controlling a modern small business in the global market;
- knowledge how to interpret the main financial maps;
- knowledge how to finance the business project;
- the business financial project analysis skill;
- a basic understanding of the market and the commercial strategies, including notions of market and product, positioning of products on the market and developing commercial strategies;
- a global vision of possible strategies of internationalization and awareness of the influence that national cultures differences have on the communication process in international business.
- knowledge in the main international marketing strategies;
- has the skills of developing, reasoning and defending innovative business idea or product;
- has the skills of making a lean canvas for the technology-based idea;
- has the skills of preparing an one-pager to present the novel business idea;
- has the skills of preparing a value chain, supply chain or product's prototype for defending the business idea;
- has the skills of making pitch presentation to investor or team leader.
brief description of the course in Estonian
Organisatsioon ja selle juhtimine. Ettevõtte visioon ja strateegia. Väärtusahel ja selle realisatsioon organisatsiooni struktuurina. Inimressursside juhtimine ja arendus väikeettevõttes. Inimressursside arendus ettevõttes. Ettevõtte motivatsioonisüsteem. Protsesside defineerimine ettevõttes ning põhi-, tugi- ja abiprotsesside eristamine. Protsesside jaotamine allüksuste vahel koos õiguste ja kohustuste delegeerimisega. Protsesside sisendid ja väljundid. Protsesside optimeerimine (töö efektiivsuse ja tootlikkuse suurendamine). Protsesside integreerimine. Konkurentsivõimeline tootmine. Ettevõtte tegevuse väljundkriteeriumid. Äriseadustik.
Peamised finantsaruanded. Põhilised majanduslikud, rahanduslikud ja võlgnevuste näitajad. Finantsallikad. Investeeringu finantsanalüüs.
Turunduse olemus ja turu-uuringute olulisus. Toode ja selle positsioneerimine turul. Toote turundustegevuste kavandamine. Erinevad turundusstrateegiad.
Äritegevus maailmas, turgude globaliseerumine ning selle mõju ettevõtte tasemel. Kultuuridevaheline suhtlus ja läbirääkimised. Kultuurilised erinevused, äriprotokoll ja -kohtumised. Rahvusvahelistumise protsess.
brief description of the course in English
Organisation and its management; vision and strategy of management and their coherence with value chain. Case study: establishing of own company. Small Business Human Resources Management & Development. Process-orientated management: defining core processes, ancillary processes, assistance processes. Connection of processes with company structure. Influence of processes to the productivity. Measurability and competitiveness. Business legislation and reporting
The main financial maps. The main economical, financial and indebtedness indicators. Financial resources. Financial analysis of the investment.
The importance of Marketing & Marketing research. The product and it's position on the market. Marketing Strategies - the 4P ( product, price, promotion, placement). Different Marketing Applications.
World business, markets globalization and international involvement of a firm. Cross-Cultural Communication and Negotiation. Cultural differences, business protocol and meetings I The internationalization process.
type of assessment in Estonian
Kursusel on neli moodulit, eneseteste ning veebipõhiselt esitatavaid ülesandeid. Arvestuse eelduseks on ülesannete edukas lahendamine ja kursuse lõpus kursusetöö ettekande tegemine.
type of assessment in English
The course includes four modules; each containing self assessment tests web based presented exercises. The course can be passed successfully after solving all exercises and presenting course work in live presentation.
independent study in Estonian
Iseseisva töö maht on 75 tundi, see sisaldab kursusetööd, mille käigus koostatakse tehnoloogiaettevõtte äriplaani finantsosa, turundusplaan ja rahvusvaheline arengukava. Kursus sisaldab 5 enesetesti ja 9 ülesannet.
independent study in English
The independent study involves homework, where technological enterprise’s financial analysis, marketing research and global development plan are presented. The course includes 5 self-assessment tests and 9 exercises.
study literature
E-kursuse materjalid; J. Tidd, J. Bessant, K.Pavitt Innovatsiooni juhtimine, 2006.
study forms and load
daytime study: weekly hours
3.5
session-based study work load (in a semester):