Didactics of Technical Training and Research and Presentation of Results
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
EME0150
course title in Estonian
Tehnikaõppe ja uurimistöö didaktika ning tulemuste esitlus
course title in English
Didactics of Technical Training and Research and Presentation of Results
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Graded assessment
teaching semester
autumn - spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HALM15/25
no
Structural units teaching the course
EM - Department of Mechanical and Industrial Engineering
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
- toetada tehniliste õppeainete õpetamissüsteemi kujunemist, tuginedes inseneripedagoogika teaduslikele alustele nii teooria- kui ka praktikaõppes;
- õpetada didaktiliselt efektiivsete laboratoorsete tööde, tehniliste projektide ja uurimistööde planeerimist, läbiviimist ja juhendite koostamist;
- õpetada korraldama meeskonnatööd, sealhulgas suhtlust meeskonna liikmete vahel;
- õpetada koostama praktika-, labori- ja uurimistööde aruandeid, lõputöid ning teadusartikleid;
- õpetada koostama ettekandeid, vormistama slaidikomplekte ja esinema ning küsimustele vastama.
course aims in English
- to support the formation of the teaching system of technical subjects based on engineering pedagogy science in theory and practice;
- to teach to plan and implement didactically effective research work, experimental technical projects and laboratory exercises, and to compile laboratory manuals;
- to teach to organize team work and communication between team members;
- to give the basic knowledge on writing reports on practice, laboratory and research work and relevant scientific articles;
- to teach how to compile presentations, slides, make presentations and answer to questions.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- rakendab õppetöö kavandamisel, läbiviimisel ja analüüsil insenerpedagoogilist süsteemset teaduslikku lähenemist;
- valib tulemusliku metoodika oma õppeaine õpetamisel, hindamisel ja tagasisidestamisel;
- viib läbi didaktiliselt efektiivseid laboritöid, tehnilisi projekte ja uurimistöid kinnistamaks teooriaõpinguid praktikas;
- mõistab ohutusnõudeid praktiliste tööde läbi viimisel;
- kirjutab didaktiliselt põhjendatud ja akadeemilistele nõuetele vastavaid kirjatöid oma töö tulemustest;
- oskab esineda ettekandega ja vastata küsimustele;
- korraldab meeskonnatööd, suhtleb ja motiveerib meeskonnaliikmeid, arvestab nende erinevate õpistiilidega.
learning outcomes in the course in Eng.
Having passed the course students:
- implement the engineering pedagogical scientific approach to planning and analysing of the teaching process;
- select effective methodology for teaching, assessment and feedback of the speciality subject;
- organise didactically effective laboratory exercises, experimental technical projects and research in order to unite theory and practice;
- understand safety problems related to practical work in speciality;
- write didactically reasonable texts on the results of the work, meeting academic requirements;
- make presentations and answer the questions;
- organise team work, communicate, motivate and activate team members, taking account of individual learning styles.
brief description of the course in Estonian
Praktiliste tööde tähtsus tehnikaõpetuses. Didaktika printsiibid laboratoorsete tööde, eksperimentide ja uurimistööde läbiviimisel. Laboratoorsete tööde meetodid. Virtuaalsed ja kauglaborid. Plaanitava eksperimendi struktuur. Uurimistöö eesmärkide, ülesannete ja hüpoteesi püstitus , meetodite, metoodika ja metodoloogia valimine.. Praktiliste tööde läbiviimise korraldamine. Ohutusnõuded laboratoorsetel töödel, elektriohutus, inimfaktori arvestamine ohutustehnikas. Tööde kokkuvõtete ja järelduste tegemine, tulemuste esitamine kirjalikult ja suuliste ettekannetega. Õppurite meeskonnatöö lähtudes konstruktivistlikust õpikäsitlusest, mis rõhutab suhtluse osatähtsust õppimisel..
Inimkommunikatsiooni olemus, sõnumite edastamine ja vastuvõtmine, inimsuhted ja erinevad kommunikatsiooni situatsioonid. Kirjatööde koostamine ja vormistamine ning esinemine ja küsimustele vastamine.
brief description of the course in English
Importance of practical lessons in teaching technical subjects. Didactical principles for carrying out practical lab work, experiments and research. Methodology of practical work. Virtual and Distant labs. Structure of the planned experiment. Goals and aims for research work. Organisation of practical work. Safety principles and environmental problems in practical work. Conclusions, written and oral presentation of results. Teamwork and communication in labs. Human Communication, forwarding and receiving information, contexts of communication. Compilation of texts, formatting, presentation and answering to the questions.
type of assessment in Estonian
Hindeline arvestus
type of assessment in English
Graded assessment
independent study in Estonian
Praktilised tööd: meeskonnatöö klassiruumis (tekstianalüüs, retsensiooni jms koostamine). Iseseisev kodutöö - ainetööd (essee jm). Täpsemalt seletavad õppejõud esimeses ainetunnis.
independent study in English
Practical works: teamwork in the classrooms (analysis of different texts, writing a summary and review), individual homework (an essay or summary, report and review).
study literature
Õppekirjandus
- Psillos, Dimitris; Niedderer, Hans. (2002). Teaching and Learning in the Science Laboratory. Kluwer Academic Publishers, Dordrech/Boston/London, 267 pp.
- Davies Clara (2008). Learning and Teaching in Laboratories. An Engineering Subject Teaching Guide. Higher education Academy. Engineering Subject Centre (Leeds & Liverpool).
- Martin Ehala. Kirjutamise kunst: tekstiõpetuse õpik
- Martin Ehala. Eesti kirjakeel
- James D. Lester. Writing research papers: a complete guide
- Malcolm Kushner. Avalik esinemine: käsiraamat
- Katrin Aava. Kõnekunst
- Katrin Aava. Veenmiskunst
- Stewart L. Tubbs, Sylvia Moss. Human communication
- Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning. Suhtlemisoskused
- Vooglaid, Ü. Elanikust kodanikuks. Ülo Vooglaiu Kirjastus OÜ, 2019.

Täiendav kirjandus
- Bruchmüller, H.G.; Haug, A. (2001). Labordidaktik für Hochschulen. Eine Einführung zum Praxisorientieren Projekt-Labor. Leuchturm Verlag, 269 pp.
- Sunal, D.W.; Wright, E.L.; Sundberg, C. (2008). The Impact of the Laboratory and Technology on Learning and Teaching Science K-16. Information Age Publishing Inc., North Carolina, 295 pp.

study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
18.0
practices
0.0
practices
0.0
exercises
2.0
exercises
18.0
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus or link to Moodle or to home page
2024/2025 spring
Rein Paluoja, IA - Department of Computer Systems
Estonian
    display more
    2023/2024 spring
    Rein Paluoja, IA - Department of Computer Systems
    Estonian
      2021/2022 spring
      Jaak Umborg, EM - Department of Mechanical and Industrial Engineering
      Estonian
        2020/2021 spring
        Jaak Umborg, EM - Department of Mechanical and Industrial Engineering
        Estonian
          Rein Paluoja, IA - Department of Computer Systems
          Estonian
            Course description in Estonian
            Course description in English