course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on anda üliõpilastele:
- ülevaade mehhanismide ja süsteemide otstarbest meretehnikas, nende tööpõhimõtetest, ehitusest ning kasutamise põhinõuetest;
- põhiteadmised laeva käikuvusest.
course aims in English
The aim of this course is to give students:
- the overview, purpose, working principles, design and main operation requirements of machinery and systems in marine technology;
- the basic knowledge about ship propulsion.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- liigitab otstarbe põhjal mehhanisme ja süsteeme meretehnikas;
- nimetab laeva käikuvusega seotud põhimõisteid ja seda mõjutavaid tegureid;
- teab diiseljõuseadmete, abimehhanismide ja üldsüsteemide liike, tööpõhimõtteid, ehitust, omavahelisi seoseid ja ohutu kasutamise põhinõudeid;
- kirjeldab peamasina ja sõukruvi koostööd ning laevakere seisukorra ja ilmastikutingimuste mõju peamasina töörežiimile;
- hindab erinevat tüüpi jõuseadmete ja käituritega laevade kasutusvõimalusi;
- määrab kasutusalast lähtudes meretehnika peajõuseadme ja põhikomponendid;
- määrab säästliku kiiruse ja maksimaalse sõiduulatuse olemasoleva kütusevaruga;
- valib laeva käigurežiimi kestval koormusel või ajutisel ülekoormusel, lähtudes sõidutingimustest;
- teab MARPOL 73/78 nõudeid merekeskkonna reostuse vältimiseks laevadelt.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
- classifies mechanisms and systems in marine engineering based on their purpose;
- names the basic concepts related to ship performance and the factors affecting it;
- knows the types, working principles, construction, interrelationships, and basic requirements for safe use of diesel power plants, auxiliary mechanisms, and general systems;
- describes the interaction between the main engine and the propeller, as well as the influence of hull condition and weather conditions on the operating mode of the main engine;
- evaluates possible uses of ships with different types of power plants and propulsion devices;
- determines the power plant and main components for marine technology based on intended use;
- determines the economical speed and maximum range with the available fuel reserve;
- selects the ship's running mode under steady load or temporary overload, based on sailing conditions;
- knows the MARPOL 73/78 requirements to prevent marine pollution from ships.
brief description of the course in Estonian
Laeva propulsiivseade. Laevaseadmete ja mehhanismide funktsioon ja liigitamine. Laeva käiturid.
Võlliliin ja selle osad.
Diiseljõuseadmed. Liigitamine.
Laeva abimehhanismid. Pumbad. Kompressorid ja ventilaatorid. Kütuse ja õliseparaatorid. Soojusvahetid. Rooliseadmed.
Meresaaste vältimine.
Laeva üldsüsteemid.
brief description of the course in English
Ship propulsion system. Function and classification of ship equipment and mechanisms. Ship propulsors.
Shaft line and its parts.
Diesel power plants. Classification.
Ship auxiliary mechanisms. Pumps. Compressors and fans. Fuel and oil separators. Heat exchangers. Steering gear.
Prevention of marine pollution.
General ship systems.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
1. H. Punab ”Laeva jõuseadmed” EMA 2008
2. H. Punab “Laeva üldsüsteemid”. EMA, 2003
3. H. Punab, L. Laks, J. Läheb, H. Moosaar. „Laeva abimehhanismid, seadmed ja süsteemid“. EMA 2014
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):