course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on:
- tutvustada keskkonnakahju leevendamise ja vältimise põhimõtteid; mõjude hindamise, keskkonnaauditi, keskkonnasõbralike tooteahelate (elutsükli analüüs), keskkonnajuhtimissüsteemide ning jäätmemajanduse, looduskaitse ja maakasutuse planeerimisega seotud õiguslikke, metoodilisi, menetluslikke ja organisatsioonilisi aspekte;
- kasutatada probleemülesannetena erinevaid avaliku ja erasektori projekte
- analüüsida õigusakte ja keskkonnamõjude hindamisega seotud dokumente, ettevõtete juhtimissüsteeme ja tooteahelaid;
- keskkonnaalase vastutuse kõrval õppida ka sotsiaalset vastutust inimeste tervise, puhta keskkonna ja kultuuripärandi säilimise eest.
course aims in English
The aim of this course is to:
-introduce the principles of mitigating and avoiding environmental damages; the aspects of: evaluating environmental impacts, environmental audit, environmentally friendly supply chains (life cycle analysis), environmental management systems and waste management, nature conservation and the legal, methodical, procedural and organizational land use planning.
-use different public and private sector environmental problems as problem tasks
-analyze legal acts and documents regarding the assessment of environmental impacts and supply chains;
-apart from environmental responsibility, learn about the preservation of peoples health, a clean environment, and cultural heritage in the given course.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- teab keskkonna seisundit mõjutavaid ohutegureid, mõistab keskkonnakaitse vajadust ja oskab analüüsida seoseid inimtegevuse ja keskkonna seisundi muutuste vahel;
- mõistab uut lähenemist keskkonnakorralduses, s.o reostuse vältimine, ennetamine senise valdavalt reostuskontrolli ja keskkonna seisundi parandamise asemel
- tunneb keskkonnakaitselisi reguleerimismehhanisme;
- valdab keskkonnamõjude hindamise, keskkonnaauditi, keskkonnariskide juhtimise, leevendamise, vältimise ning keskkonnasõbraliku tootepoliitika printsiipe ja meetmeid, õiguslikku raamistikku ja menetlust ning oskab neid praktikas kompleksselt ellu rakendada;
- rakendab lihtsamaid keskkonnajalajälje ja elutsüklianalüüsi hindamise printsiipe;
- viib praktikatööna läbi ühe valitud erialaga seotud projekti keskkonnamõju eelhindamise ning mõistab ja rakendab mõjuhindamise meeskonnatööd.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
-is aware of risk factors affecting the state of the environment, understands the need for environmental protection, and is able to analyze the correlations between human activity and changes in the environment;
-understands the new approach towards environmental management i.e. avoiding and preventing pollution instead of pollution control and improving the state of the environment, that has been used so far;
-is familiar with the regulation mechanisms used in environmental protection;
-comprehends the principles and methods used in the assessment of environmental impact, environmental audit, the management, alleviation and the prevention of environmental risks, and environmentally friendly product policy, as well as the legal framework and procedure and is able to employ them in practice in complex situations;
-applies simpler principles of environmental footprint and life cycle analysis;
-conducts a project in the given field about preliminary assessment of an environmental impact, and understand as well as employs teamwork in impact assessment.
brief description of the course in Estonian
Keskkonnakaitse vajadus. Ressursside kasutamine ja kaitse. Jäätmed. Keskkonnasõbralikud tehnoloogiad. Maakasutuse planeerimine. Looduskaitse ja looduskaitselised võrgustikud. Keskkonnajuhtimissüsteemid. Keskkonnamõju hindamise eesmärgid ja taotlused. Keskkonnamõju liigid, olulise ja mitteolulise keskkonnamõjuga tegevused. Keskkonna-, strateegilise- ja sotsiaalse mõju hindamise eesmärgid, metoodika, regulatsioon, protsess ja menetlus. Leevendavad meetmed. Alternatiivid ja nende analüüs. Arendusprojektide keskkonnamõju hindamine. Keskkonnaprogramm, lähteülesanne. Avalikkuse kaasamise vajalikkus keskkonnamõju hindamise protsessis. Kavandatava tegevuse jõustamine ja keskkonna seire. Natura hindamise põhimõtted. Keskkonnaaudit kui keskkonnakorralduse vahend. Auditi liigid. Toote elutsükkel ja selle analüüs, terviklik tootepoliitika ja keskkonnasõbralik tooteahel. Ökomärgised. Inimeste tervise kaitse. (Kultuuri)pärandikaitse, sh pärandkooslused. Keskkonnaaudit. Keskkonnariski hindamine ja Keskkonnariski juhtimine. Ettevõtete keskkondlik ja sotsiaalne vastutus.
Kursuse jooksul saavad tudengid ettevalmistuse praktiliseks tööks keskkonnamõju hindamise valdkonnas, hindavad grupitööna kavandatava projekti mõjusid ning analüüsivad kaastudengite praktilise tööna koostatud mõjuhindamise aruandeid.
brief description of the course in English
The need for environmental protection. The use and protection of resources. Waste. Environmentally friendly technologies. The planning of land use. Nature conservation and its networks. Environmental management systems. The goals and applications of the assessment of environmental impact. The types of environmental impact; activities of significant and insignificant environmental impact. The goals, methods, regulations, due process and procedure of the assessment of environmental, strategic and social effects. Alleviating methodology. The alternatives and their analysis. Assessment of the environmental impacts of development projects. Environmental program, source task. The need for including the public when estimating environmental impact. The enforcement of a planned activity and monitoring the environment. The principles of evaluating natura. Environmental audit as means of environmental management. Types of audit. A product's life cycle and its analysis, comprehensive product policy and an environmentally friendly product chain. Ecolabel. Protection of peoples health. Protection of (cultural)heritage, including cultural heritage landscapes. Environmental audit. Assessment of environmental risk and its management. The environmental and social responsibilities of companies.
During the course the students will receive training for practical work in the field of evaluating environmental impact. As a group, they will assess the impacts of a planned project and will analyze their peers practical work in the shape of reports on impact assessment.
type of assessment in Estonian
Mitteeristav hindamine
type of assessment in English
Nongraded assesment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
1) BACC II, Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin, Springer, 2015;
2) Barrow C.J., 1997. Environmental and social impact assessment: an introduction
3) Harvey, N. and Blake, B. , 2012. Environmental Impact Assessment in Practice. Oxford University Press.
4) Kaiser, M.J., Attrill, M.J., Jennings, S., Thomas, D.N., Barnes, D.K.A., Brierley, A.S., Hidding, J.G., Kaartokallio, H., Polunin, N.V.C., Raffaelli, D.G., Williams, P.J. le B., Johnson, G., Howell, K., Suckling, C., Skiftesvik, A.B., 2011. Marine Ecology. Processes, Systems, and Impacts. Second edition. Oxford University Press. New York, United States.
5) Morgan R.K., 2002. Environmental impact assessment. A methodological perspective, 306 p..
6) Morris, P. and Therivel, R. (Editors), 2001. Methods of environmental impact assessment, Second edition.492 pp.
7) Looduskaitseseadus, Veeseadus, Keskkonnamõju hindamise ja keskonnajuhtimissüsteemi seadus jt (www.riigiteataja.ee).
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
practices
0.0
practices
10.0
exercises
2.0
exercises
12.0
lecturer in charge
Liina Tabri, lektor (EC - Kuressaare Kolledž)