course aims in Estonian
- Anda baasteadmised keskkonna kaitse korraldamisest ja põhimõtetest, looduse ja ühiskonna vahelistest seostest;
- anda värskeim ülevaade globaalmuutustest ja - probleemidest, sealhulgas kliima- ja elurikkuse kao kriisist ning anda teadmisi nende lahendamise võimalustest;
- anda üldisi teadmisi ökosüsteemide hea seisundi saavutamisele suunatud keskkonnakaitsest;
- selgitada loodusehüvede väärtusi;
- selgitada säästva arengu kohase käitumise võimalusi indiviidi, organisatsiooni ja ühiskonna tasemel.
course aims in English
The aim of this course is to:
- present the base knowledge of environmental protection management and principles, of the connections between nature and society;
- give the newest overview of global changes and problems, including the climate and biodiversity crises, and to provide information of potential solutions;
- provide general knowledge of the kind of environmental protection that aims to achieve good conditions in eco systems;
- explain the values of nature’s benefits;
- explain the possibilities of sustainable progress conduct on an individual, organizational, and society's level.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
- loetleb elurikkust mõjutavaid tegureid ning analüüsib inimtegevuse negatiivseid ja positiivseid mõjusid keskkonnale;
- selgitab peamiste keskkonnaprobleemide olemust ja pakub võimalikke lahendusi nii kohalikul, Eesti kui ka globaalsel tasandil;
- selgitab keskkonnakaitse vajalikkust, säästva arengu põhimõtteid ning teeb keskkonnasõbralikke valikuid oma isiklikus ja tööelus;
- teadvustab inimese vastutust looduskeskkonna kasutamisel ja muutmisel ning oskab leida lahendusvõimalusi inimtegevuse negatiivse mõju vähendamiseks oma erialal;
- selgitab keskkonnakaitse, majanduse ja ühiskonna vahelisi seoseid ning vastuolusid ja pakub välja võimalikke lahendusvariante vastuolude leevendamiseks;
- kasutab keskkonna andmebaase keskkonnakorralduse erinevate ülesannete lahendamisel.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student is able to:
- list factors that impact biodiversity and analyze the positive and negative effects that human activity has on the environment;
- explain the nature of main environmental problems and provide possible solutions on a local, Estonian and on a global level;
- explain the need for environmental protection, the principles of sustainable development, and make environmentally friendly choices in both one’s personal and professional life;
- realize a person’s responsibility in using and changing of a natural environment and provide opportunities of change to offset the negative effect of human activity within one’s specialty;
- illustrate the relations and contradictions between environmental protection, economy and society, and offer possible solutions to alleviate said contradictions;
- use the medium’s databases when solving different problems of environmental management.
brief description of the course in Estonian
Keskkonnakaitse ajalugu, keskkonnaökoloogia põhimõisted, põhiprintsiibid. Suureskaalalised keskkonnamuutused ja nende tagajärjed, looduskeskkonna ja inimeste omavahelised seosed. Taastuvad ja taastumatud loodusvarad. Keskkonnamürgid. Jäätmemajandus. Veekaitse, atmosfäärikaitse,. Keskkonnakaitsealane seadusandlus. Läänemere regiooni keskkonnakaitse korraldamine, ökoloogilise jalajäle arvutamine. Jätkusuutlik, säästlik areng ja energiatehnoloogiad. Vähejäätmeline ja jäätmevaba tehnoloogia. Säästva arengu indikaatorid. Säästlik Eesti. Säästva arengu ökoloogilised perspektiivid. Säästva arengu idee areng (Rio konverents, Strateegiline keskkonnainitsiatiiv, Kyoto konverents).
brief description of the course in English
The history of environmental protection, principles of environmental ecology, general principles. Grand scale environmental changes and their consequences, the connections between the environment and people. Renewable and nonrenewable resources. Environmental toxins. Waste management. Water protection, protection of the atmosphere. Environmental protection legislation. The environmental protection management of the Baltic Sea region, calculating the ecological footprint. Sustainable, sustainable development and energy technologies. Low-waste and waste free technologies. Indicators of sustainable development. Sustainable Estonia. Ecological perspectives of sustainable development. The growth of sustainable development (the Rio conference, Strategic environmental assessment, the Kyoto Protocol).
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine
type of assessment in English
Graded assesment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
1) B.Freedman. Environmental Ecology. Academic Press, 1995.
2) L.C.Batty, K.B.Hallberg. Ecology of industrial pollution. Cambridge University Press, 2010
3) E. Petrone. Roheliseks kasvamine. Petrone Print, 2011, 224 lk
4) C.Ponting. Maailma roheline ajalugu. Keskkond ja suurte tsivilisatsioonide kokkuvarisemine. Roheline Raamat, 1991.- J. 5) Valge, K.Sepp, 2009 – Üleilmastumine ja globaalprobleemid. Koolibri, Tallinn
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
22.0