course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- luua arusaam innovatsiooni rollist tootearendusprotsessis ja kliendi osast tooteinnovatsioonis;
- kujundada innovatsiooniprotsessi teoreetiliste aluste baasil teadmised innovaatiliste toodete ja teenuste planeerimiseks ning välja töötamiseks kaasloome põhimõtteid arvestades;
- mõista toote arendamist ja kavandamist ning anda oskused eelkõige üksikisikule/eraklientidele suunatud toodete loomiseks ja arendamiseks.
course aims in English
The aim of the course is to:
- create an understanding of the role of innovation and customer involvement in product development;
- to introduce the theory of innovation processes in order to facilitate co-creative planning and designing of innovative products and services;
- to focus on the role of product planning and development and to equip students with skills of creating and developing of products and services tailored for individual/private clients.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- saab aru innovatsioonist ja tarbijate omaksvõtu protsessist ning toote loomise ja arendamise lähtealustest;
- määratleb toote/teenuste positsiooni ja kasutab toote/teenuste analüüsi;
- kasutab tootearenduse tarbeks eri uuringuid, tunneb ära ja kirjeldab demograafilisi ning kultuurilisi hetketrende, mis pakuvad võimalusi innovatsiooniks;
- selgitab toote arendusprotsessi idee genereerimisest toote evitamiseni;
- tunneb ja kasutab innovatsioonistrateegiaid ning kaasloomeprintsiipe uute toodete planeerimisel;
- arvestab kaasaegse majanduse dünaamilist olemust innovatsioonis.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- understands the concept of innovation and knows the basics of product creation and development;
- is able to position the product/service and can use product/service analysis;
- uses different research methods for product development and recognises and describes current demographic and cultural trends offering opportunities for innovation;
- understands the process of product development from creation of an idea/concept to the launch of a product;
- is familiar with and uses innovation strategies and elements of co-creation for planning experience economy products;
- takes into consideration the dynamic nature of economy in innovation.
brief description of the course in Estonian
Innovatsiooni määratlus: loovus, ristmikud. Innovatsiooni liigid, dimensioonid, printsiibid ja strateegiad. Innovatsiooni protsess.
Tootearenduse komponendid: sihtgrupid ja nende vajadused, toote uudsus, disain, pakend, hinnakujundus, müügikeskkonnad (kolmnurk: arendamine, tootmine, turundamine). Tootekontseptsiooni loomine.
Innovatsiooni roll majanduses; emotsioonid ja nende roll tarbija käitumises. Innovatsioon kui konkurentsivõime alus. Innovatsiooni dünaamika. Muutuste elluviimise väljakutsed. Innovatiivne kaasloome protsess. Innovatsioonivõrgustikud.
Eesti loovad ja innovaatilised ettevõtted.
brief description of the course in English
Innovation and creativity. Types, dimensions, principles and strategies of innovation. Innovation as a process. Elements of product development: target groups and their needs; novelty of a product; design, packaging, pricing, sales environments; creation of a product concept.
Role of innovation in economy; emotions and customer behaviour. Innovation and competitiveness. Innovation dynamics. Challenges of change. Innovation co-creation. Innovation networks. Creative and innovative companies in Estonia.
type of assessment in Estonian
eristav hindamine
type of assessment in English
graded assesment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Cantamessa, M. and Montagna, F. (2016). Management of Innovation and Product Development. London: Springer-Verlag.
Moodle elektrooniline lugemik ja seal olevad viited
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
16.0