Life Cycle Assessment
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
EAV8300
course title in Estonian
Elutsükli analüüs
course title in English
Life Cycle Assessment
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Examination
teaching semester
spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
EAKM25/25
yes
EARM22/25
no
Structural units teaching the course
EA - Department of Civil Engineering and Architecture
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on:
- anda üliõpilastele põhjalik arusaam toote või teenuse olelusringi hindamise metoodikast ja praktilisest rakendamisest;
- tutvustada olelusringi hindamise läbiviimise põhietapid, sealhulgas eesmärgi ja käsitlusala määratlemine, inventuurianalüüsi ehk andmete kogumine, keskkonnamõju hindamine, tulemuste tõlgendamine;
- tutvustada organisatsiooni ja toote süsiniku jalajälje arvutamise põhimõtteid ja metoodikat;
- arendada oskusi koguda ja analüüsida andmeid, mis on vajalikud elutsükli etappide hindamiseks, nagu tooraine kaevandamine, tootmine, kasutamine ja jäätmekäitlus.
- julgustada üliõpilasi mõtlema süsteemselt ja multidistsiplinaarselt, et leida lahendusi keskkonna- ja jätkusuutlikkuse probleemidele.
- tutvustada analüüsil kasutatavaid tarkvarasid ja õppida tarkvara kasutamist valitud toode olelusringi hindamise ja organisatsiooni süsiniku jalajälje näitel.
course aims in English
The aim of this course is to:
- provide students with a thorough understanding of the methodology and practical application of product or service life cycle assessment (LCA);
- introduce the main stages of conducting life cycle assessment, including defining the goal and scope, performing the inventory analysis, conducting the environmental impact assessment, and interpreting the results;
- introduce the principles and methodology of organisation and product carbon footprint calculation;
- develop skills to collect and analyse data necessary for assessing life cycle stages, such as raw material extraction, production, use, and waste management;
- encourage students to think systemically and interdisciplinarily to find solutions to environmental and sustainability challenges;
- introduce software tools used in the analysis and learn how to use the software through the example of assessing the life cycle and organisation carbon footprint of a selected product.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- mõistab elutsükli analüüsi (LCA) põhimõtteid, metoodikat ja keskkonnamõjude hindamise etappe;
- hindab toote või teenuse elutsükli eri etappide keskkonnamõjusid, kasutades asjakohaseid andmeid, metoodikaid ja tarkavara;
- arvutab toote süsiniku jalajälge ja hindaba selle mõju keskkonnale;
- analüüsib süsteemselt ja interdistsiplinaarselt keskkonnamõjusid ning leiab praktilisi lahendusi tootmise ja teenuste jätkusuutlikumaks muutmiseks;
- hindab kriitiliselt elutsükli analüüsi tulemusi ja nende tõlgendamist, sealhulgas võrdlevate hinnangute tegemist toodete keskkonnamõjude kohta;
- rakendab elutsükli analüüsi ja süsiniku jalajälje hindamist oma professionaalses töös, tehes keskkonnasõbralikke otsuseid tootmise, tootedisaini ja äriprotsesside osas.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
- understands the principles, methodology, and stages of environmental impact assessment in life cycle analysis (LCA);
- assesses the environmental impacts of different stages in a product or service's life cycle using relevant data, methodologies, and software;
- calculates a product's carbon footprint and evaluates its environmental impact;
- analyses systematically and interdisciplinarily environmental impacts and finds practical solutions to make production and services more sustainable;
- critically evaluates the results of life cycle analysis and their interpretation, including making comparative assessments of products' environmental impacts;
- applies life cycle analysis and carbon footprint assessment in their professional work, making environmentally friendly decisions regarding production, product design, and business processes.
brief description of the course in Estonian
Õppeaine keskendub toote või teenuse kogu olelusringi keskkonnamõjude hindamisele. Kursus annab üliõpilastele teadmised ja oskused, kuidas analüüsida toote või teenuse elutsükli etappe – alates tooraine hankimisest kuni lõppkäitluseni – ning hinnata nende keskkonnamõjusid. Kursuse raames tutvustatakse olelusringihindamise ja süsiniku jalajälje põhiprintsiibe ja arvutamismetoodikaid, regulatsioone ja rahvusvahelisi standardeid (nt ISO 14040 ja ISO 14044) ning vastavaid tarkvaralahendusi. Kursuse praktiline osa koosneb projekti arendamisest, kus iga üliõpilane saab enda valitud toote jaoks hinnata keskkonnamõjusid toote elutsükli jooksul. Praktilised tunnid toimuvad arvutiklassis OpenLCA tarkvara kasutamisel.
brief description of the course in English
The course focuses on assessing the environmental impacts of a product or service throughout its entire life cycle. The course provides students with the knowledge and skills to analyze the stages of a product or service's life cycle – from raw material extraction to end-of-life disposal – and evaluate their environmental impacts. The course introduces the principles and methodologies for life cycle assessment and carbon footprint calculation, relevant regulations, and international standards (e.g., ISO 14040 and ISO 14044), as well as related software solutions. The practical part of the course consists of developing a project where each student will assess the environmental impacts of a product of their choice throughout its life cycle. The practical sessions take place in a computer lab using OpenLCA software.
type of assessment in Estonian
Kirjalik Eksam/test – 40%
Projekt – 60%

Punktide summa teisendatakse lõpphindeks järgmiste põhimõtete alusel:
5 – suurepärane (91-100)
4 – väga hea (81-90)
3 – hea (71-80)
2 – rahuldav (61-70)
1 – kasin (51-60)
0 – puudulik (vähem kui 51)
type of assessment in English
Written exam/test – 40%
Project – 60%

The sum of points is converted into a final grade using the following principles:
5 – excellent (91-100)
4 – very good (81-90)
3 – good (71-80)
2 – satisfactory (61-70)
1 – poor (51-60)
0 – fail (less than 51)
independent study in Estonian
92 tundi
independent study in English
92 hours
study literature
Kursuse Moodle'i link: https://moodle.taltech.ee/course/view.php?id=22373
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
-
practices
2.0
practices
-
exercises
0.0
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2024/2025 autumn
Viktoria Voronova, EA - Department of Civil Engineering and Architecture
English
    Course description in Estonian
    Course description in English