Matemaatiline analüüs (YMX0230)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
YMX0230
õppeaine nimetus eesti k
Matemaatiline analüüs
õppeaine nimetus inglise k
Mathematical Analysis
õppeaine maht AP
-
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
õppeaine täies mahus läbitav e-õppes
ei
kontrollivorm
eksam
õpetamise semester
sügis-kevad
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Aine on eelduseks
AI ja suurandmed keskkonna uuringutes (NSO8025)
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
LARB17/25
jah
Ainet õpetavad struktuuriüksused
ET - Tartu Kolledž
LT - küberneetika instituut
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
- Anda diferentsiaal- ja integraalarvutuse teoreetilised alused.
- Anda algteadmised diferentsiaalvõrranditest.
- Õpetada lahendama mainitud teooriaga seotud põhilisi ülesandeid.
- Näidata diferentsiaal- ja integraalarvutuse võimalikke rakendusi praktikas ja teistes teadusharudes.
- Harjutada üliõpilasi matemaatilise mõtlemise ja sümboolikaga.
õppeaine eesmärgid inglise k
- To give the theoretical base of differential and integral calculus.
- To give elementary knowledge on differential equations.
- To teach to solve main problems of the theory mentioned above.
- To show the possible applications of the theory mentioned above.
- To make the students accustomed with the mathematical thinking and symbolism.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Aine läbinud üliõpilane :
- leiab jada ja funktsiooni piirväärtuse ning uurib funktsiooni pidevust;
- leiab funktsiooni tuletisi, osatuletisi ja diferentsiaale;
- uurib funktsiooni ekstreemume;
- leiab määramata ja määratut integraali;
- kasutab rakendustes määratud integraali ja päratut integraali;
- leiab kordseid integraale ning joon ning pindintegraale;
- leiab ja kasutab funktsiooni Fourier` teisendusi;
- tunneb lihtsamate diferentsiaalvõrrandite põhiliike ja oskab neid lahendada;
- testib praktiliste ülesannete lahendamisel saadud tulemuste õigsust.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
Having finished the study of the subject a student is able:
- to find the limit of sequence and function, also to investigate continuity of function;
- to find derivatives, partial derivatives and differentials;
- to investigate extremums of functions;
- to find indefinite and definite integral;
- to use definite and improper integral in applications;
- to find multiple integrals, line and surface integrals;
- to find and apply Fourier transforms;
- to know the main types of simple differential equations and to find their solutions;
- to check the correctness of results obtained by solution of practical exercises.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Funktsioon. Funktsiooni piirväärtus. Funktsiooni pidevus. Funktsiooni tuletis. Kõrgemat järku tuletised. Funktsiooni diferentsiaal ja selle rakendused. Mitme muutuja funktsiooni mõiste. Osatuletised. Liitfunktsiooni diferentseerimine. Täisdiferentsiaalid. Ekstreemumid. Määramata integraal. Põhilised integreerimisvõtted. Määratud integraal ja selle rakendused. Kordsed integraalid ja nende arvutamine. Kordsete integraalide rakendused. Joonintegraalid, nende omadused ja arvutamine. Pindintegraalid, nende omadused ja arvutamine. Joon- ja pindintegraalide rakendused.
Fourier' teisendus. Diferentsiaalvõrrandi mõiste. Konstantsete kordajatega lineaarsete diferentsiaalvõrrandite lahendamine.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Function. Limit of function. Continuity of function. Derivative of function. Higher-order derivatives. Differential of function and its applications. Notion of function of several variables. Partial derivatives. Differentiation of composite function. Total differential. Extremums. Indefinite integral. Main methods of integration. Definite integral and its applications. Double integral, its properties and evaluation using rectangular coordinates. Multiple integrals. Transformations of multiple integrals. Applications of multiple integrals. Line integrals, their properties and evaluation. Surface integrals, their properties and evaluation. Applications of line and surface integrals. Fourier' transforms. Simple differential equations of the first order. Linear equations with constant coefficients.
hindamisviis eesti k
Teadmiste kontroll toimub eksamil. Üliõpilane peab eksamile pääsemiseks olema lahendanud kodused ülesanded ja sooritanud kaks kontrolltööd (kumbki vähemalt 51-le punktile). Kodused ülesanded annab ja kontrolltööd viib läbi harjutustunde teostav õppejõud. Eksamil kontrollitakse üliõpilase teoreetilisi teadmisi: lihtsamate faktide tõestusi, mõistete definitsioone ja vaadeldavate matemaatiliste objektide omadusi. Samuti tuleb eksamil lahendada ülesandeid. Eksamihinne kujuneb eksamiküsimuste vastustega saadud punktide alusel. Kokkuleppel õppejõuga võib ainet sooritada osade kaupa semestri jooksul.
hindamisviis ingl k
The control of knowledges takes place in examinations at the end of a term. For the getting a permission to an examination it is necessary to solve home-works and perform two tests (getting for each of them at least 51 points). Home-works and tests are carried out by an assistent. In examination the following knowledges are checked: proofs of elementary facts, the main notions and the main properties of considerable mathematical objects. Also is necessary to solve some problems. The final grade of the course will be computed as a weighted mean of the tests and the exam. The lecturer has a right to examine students by parts during a term.
iseseisev töö eesti k
Iseseisev töö seisneb teoreetiliste materjalide läbitöötamises ja kodutööde täitmises. Töö maht statsionaarses õppes - 80 tundi, kaugõppes - 100 tundi.
iseseisev töö ingl k
The self-dependent work of students consists in the learning of the theoretical material of the subject and in the solving home-problems. Learning capacities of the subject in the stationary learning is 80 hours and in the distance learning 100 hours.
õppekirjandus
Põhiõpik:
Tammeraid, I. Matemaatiline analüüs I. Tallinn, TTÜ kirjastus, 2003.
Täiendav kirjandus:
Piskunov, N. Diferentsiaal- ja integraalarvutus I. Tallinn, 1981.
Trench. A. F. Introduction to real analysis, Prentice Hall, 2003.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
6.0
praktikume
0.0
praktikume
0.0
harjutusi
2.0
harjutusi
11.0
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
eesti keel
    kuva rohkem
    2024/2025 sügis
    Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
    eesti keel
      Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
      eesti keel
        2023/2024 sügis
        Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
        eesti keel
          Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
          eesti keel
            2022/2023 sügis
            Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
            eesti keel
              Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
              eesti keel
                2021/2022 sügis
                Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                eesti keel
                  YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                  Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
                  eesti keel
                    YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                    2020/2021 sügis
                    Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
                    eesti keel
                      YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                      Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                      eesti keel
                        YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                        2019/2020 kevad
                        Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                        eesti keel
                          YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                          2019/2020 sügis
                          Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                          eesti keel
                            YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                            Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
                            eesti keel
                              YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                              2018/2019 kevad
                              Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                              eesti keel
                                YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                                2018/2019 sügis
                                Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
                                eesti keel
                                  YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                                  Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                                  eesti keel
                                    YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                                    2017/2018 sügis
                                    Jüri Kurvits, LT - küberneetika instituut
                                    eesti keel
                                      YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                                      Ernst Tungel, ET - Tartu Kolledž
                                      eesti keel
                                        YMX0230Matemaatiline_analuus_EST.pdf 
                                        Ainekaart eesti keeles
                                        Ainekaart inglise keeles