õppeaine eesmärgid eesti k
Õppeaine annab süsteemse ülevaate tööpsühholoogia valdkondadest ja peamistest uurimissuundadest, annab teadmised töö kui individuaalse ja kollektiivse tegevuse peamistest psühholoogilistest faktoritest ja nende mõjust individuaalsele töötulemuslikkusele ning näitab tööpsühholoogia teooriate ja meetodite rakendamise võimalusi töö ja personaliga seotud küsimuste ja probleemide lahendamiseks.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of the course is to obtain knowledge about the current trends in work psychology, about the main psychological theories and research methods of work as an individual and collective activity. Also the course provides students with a comprehensive understanding of the contributions of work psychology to an organization's success by improving the performance, and well-being and job satisfaction of its people.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Kursuse läbinud üliõpilane:
1. teab kaasaegseid tööpsühholoogia teooriaid ja mudeleid ja oskab tuua kohaseid näiteid;
2. on omandanud teadmised individuaalsete võimete, vajaduste ja hoiakute rolli kohta tööalases käitumises;
3. teab töösoorituse juhtimise põhimõtteid, teooriaid ja mudeleid;
4. oskab teostada tööanalüüsi valides selleks kohase meetodi;
5. oskab kujundada tööd vastavalt ametikoha ja organisatsiooni vajadustele rakendades kohaseid teooriaid ja mudeleid;
6. oskab kriitiliselt hinnata töösuhteid ja –situatsioone ning valida sobivaid sekkumisviise.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
By the end of the course the student:
1. knows the modern theories and models of work psychology and can provide appropriate examples;
2. has acquired knowledge of the role of individual abilities, needs and attitudes in work behavior;
3. has a comprehensive knowledge about performance management, the theories, models and principles;
4. has the skills to conduct job analysis by choosing the appropriate methods;
5. can design work according to the needs of the job and organization, applying appropriate theories and models;
6. student has developed ability to critically evaluate work situations and identify appropriate ways of intervention.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Töö kui tegevus. Töö kujundus ja uus tehnoloogia. Muutuv töökeskkond. Inimfaktor tööprotsessis. Mitmenäoline tööjõud. Töösuhete olemus. Inimlik viga ja tööturvalisus.
Indiviid tööprotsessis. Individuaalsed erinevused. Võimete roll töösoorituse tulemuslikkuses. Individuaalsed vajadused ja väärtused. Tööväärtused, töömoraal. Eneseregulatsiooni teooria. Vastutus isikliku professionaalse arengu eest. Eesmärgipärane töine tegevus ja otsustamisprotsess.
Tööanalüüs. Tegevusteooria. Kompetentsimudel. Tööprofiilide koostamine. Tööülesannete ja töö analüüs. Funktsionaalne tööanalüüs. Kognitiivne tööanalüüs. Tööanalüüsi meetodid. Tööülesannete ja töö disain ja ümberkorraldamine.
Töömotivatsiooni teooriad. Kaasaegsed töömotivatsiooni seisukohad. Enesekontseptsioon ja individuaalsed iseärasused motivatsioonis. Enesemääratlemise teooria. Planeeritud käitumise teooria ja teadliku tegevuse mudelid. Töötasu ja motivatsioon. Töömotivatsioon läbi töö rikastamise ja ümberkorraldamise. Tööga seotud hoiakud. Töörahulolu komponendid (töökeskkond, indiviidi tasand, organisatsiooni tasand, tööelu kvaliteedi komponendid), töötaja-töö kokkusobivus. Töörahulolu, psühholoogiline heaolu ja töö tulemuslikkus. Positiivsed ja negatiivsed tööalased emotsioonid. Sotsiaalne identiteet ja töö.
Töösoorituse juhtimine ja tulemuslikkuse hindamine. Töösooritus - individuaalsete ja keskkonna faktorite mõju. Töösoorituse kujundamine. Töösoorituse parandamine – tähenduslike eesmärkide püstitamine,väljaõpe, motivatsioon, kompensatsioon, eneseregulatsioon, heaolu.
Tulemuslikkuse hindamisprotsess (planeerimine, seire, arendused, hindamisskaalad, tegevustel põhinev hindamine), tulemuslik (tõhus) ja mittetulemuslik (ebatõhus) käitumine. Töine tegevus ja tulemuslikkus (töörollide innovatsioon, eneseseire, initsiatiiv jms). Töö tähendus töötaja jaoks ja tajutud tulemuslikkus.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Work as activity. Changing nature of work. Work design and new technology. The changing world of work. The nature of employment relations. Human factors and working conditions human factors, human error and workplace safety.
Concepts of the person in work psychology. Individual differences. Individual abilities, needs, and values. Person-job fit. The formation of individual work style. Individual and organizational factors. Self efficacy and self regulation theory. Responsibility for professional development. Workplace diversity. Specific groups in workplace.
Job/work analysis. Activity theory. Competence models. Work profiling. Tasks, tools, information. Task and job analysis. Functional task analysis. Cognitive work analysis. Job/work analysis methods. Task and job design and redesign.
Work motivation theories. Self determination theory. From intention to action, a theory of planned behaviour. Pay and motivation. Motivation trough work enrichment and job redesign.
Work attitudes. Job satisfaction. Antecedents of job satisfaction. Job satisfaction and psychological well-being. Job satisfaction and performance. Effects of job satisfaction. Professional identity. Positive and negative emotions at work. Attitudes towards work, social identity at work.
Performance management and appraisal. Performance evolution, performance appraisal process, productive and counterproductive behaviour. Task and job performance. Meaning of work and perceived productivity. Values, work morale.
hindamisviis eesti k
Eristav hindamine.
hindamisviis ingl k
Graded assessment.
iseseisev töö eesti k
Programmi üksikosade süvendatud käsitlus ja seminarideks ettevalmistus toimub kirjanduse ja andmebaaside alusel. Grupitöö sisuks on organisatsiooni erinevate valdkondade sügavam analüüs, mis eeldab uuringu läbiviimist mõnes organisatsioonis.
iseseisev töö ingl k
Deeper studies of some parts of program and preparation for seminars is based on literature and databases. Group work includes deeper analysis of some organizational psychology subject which requires designing and carrying out a research in an organization.
õppekirjandus
Muchinsky, P. M. (2008). Psychology applied to work: An introduction to industrial and organizational psychology, 9th ed. Hypergraphic Press Inc. Arnold, J. (2005). Work psychology. Pearson Education Ltd.
Sonnentag, S. (Ed.) (2002) Psychological Management of Individual Performance. John Wiley&Sons
J. K. Ford, J. R Hollenbeck, A. M. Ryan (Eds.) (2014) The Nature of Work: Advances in Psychological Theory, Methods, and Practice. American Psychological Association. United Book Press, Baltimore.
Alliger, G. M., Wilson, M. A., Gibson, S.G., Bennet, W. (2012) Handbook of Work Analysis: Methods, Systems, Applications and Science of Work Measurement in Organizations. Routledge Academic
Kenneth H. Silber, Wellesley R. Foshay, Ryan Watkins, Doug Leigh, James L. Moseley and Joan C. Dessinger (Eds.) (2010) Handbook of Improving Performance in the Workplace, Vol. I, II, III. John Wiley & Sons Ltd
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0
harjutusi
2.0
harjutusi
20.0
vastutav õppejõud
Liina Randmann, vanemlektor (MM - ärikorralduse instituut)