õppeaine eesmärgid eesti k
Õppeaine eesmärgiks on toetada süsteemse ja tervikliku arusaama kujunemist tööd ja haridust ümberkujundavatest globaalsetest suundumustest ja Europaseerumisest kutsehariduses ning kutsehariduse institutsionaalsest korraldusest, rollist ühiskonnas, seostest majanduse, tööturu ja sotsiaalse struktuuriga; Toetada suutlikkust mõista kutsehariduse kvaliteedi ja maine probleeme ning oskust analüüsida tööturu näitajaid, pädevuste pakkumise ja nõudmise praeguseid ja tulevikuprobleeme.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of the course is to support the development of a systemic and holistic understanding of global trends in work and education and the Europeanisation of vocational education and training, its institutional organization, its role in society, its links with the economy, labor market and social structure; Support the capacity to understand quality and reputation issues in VET and to analyze labor market performance, current and future challenges in supplying and demanding skills.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Üliõpilane:
- mõistab kutsehariduse institutsioonilist korraldust ja arengut Eestis ning EL mõju;
- mõistab tööturu ja kutsehariduse vaheliste seoste makro- ja mikrotasandi probleeme ja neid mõjutavaid tegureid, sh kutsehariduse maine
- analüüsib oskuste ja pädevuste nõudmist ja pakkumist mõjutavaid tegureid, arvestades kutsehariduse rolli kutseõppurite haridusliku, sotsiaalse ja tööalase mobiilsuse mõjutajana;
- kasutab kutsehariduse ja tööturu statistikat ja andmeid kutsehariduse probleemide käsitlemisel;
- analüüsib Eesti kutsehariduspoliitikat ja kutsehariduse arenguid mõjutavad dokumente ja andmeid, kasutades asjakohast terminoloogiat.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
Student:
- understands the institutional organization and development of VET in Estonia and the influence of the EU;
- understands the macro- and micro-level problems of the links between the labor market and vocational education and training, including the reputation of vocational education and training;
- analyze the factors influencing the demand for and supply of skills and competences, taking into account the role of vocational education and training in influencing the educational, social and occupational mobility of vocational students;
- use VET and labor market statistics and data to address VET problems;
- analyze documents and data that influence Estonian VET policy and VET developments, using appropriate terminology.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Peamised kursusel käsitletavad teemad: Kutsehariduse ajalooline areng ja reform. Europaseerumine kutsehariduses. Teoreetilised lähenemised majanduse ja tööturu ja kutsehariduse seostele. Kutsehariduse ühiskondlikud funktsioonid, kvaliteet ja maine. Kutsehariduse ja tööturu koordineerimine (turumehhanismide, riiklike/rahvusvaheliste regulatsioonide, kutseühenduste roll). Kutsehariduse institutsioonid ja korraldus Eestis ja Euroopas. Pädevuste nõudmine ja pakkumine Eestis ja Euroopas. Muutused tööelus kui väljakutsed kutseharidusele.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Main topics covered: Historical development and reform of VET. Europeanisation in VET. Theoretical approaches to the links between the economy and the labor market and VET. Social functions, quality and reputation of VET. Coordination of VET and labor market (role of market mechanisms, national / international regulations, trade associations). Vocational education institutions and organization in Estonia and Europe. Demand and provision of competences in Estonia and Europe. Changes in working life as challenges for VET.
hindamisviis eesti k
Kirjalik eksamitöö ja küsimustik
hindamisviis ingl k
Written Examination and questionnaire
iseseisev töö eesti k
Kirjalik seminaritöö
iseseisev töö ingl k
Writtern seminar work
õppekirjandus
Antikainen, A., Rinne, R., Koski, L. 2009. Haridussotsioloogia. (tõlge originaalist: Antikainen, A., Rinne, R., Koski, L. 2006. Kasvatussosiologia). TLÜ
Loogma, K. 2004. Töökeskkonnas õppimise tähendus töötajate kohanemisel töömuutustega. TPÜ. Sotsiaalteaduste dissertatsioonid. Tallinn: TPÜ kirjastus
Vocational Education. International approaches, development and systems. 2007. Clarke, L., Winch, C. (eds). London and New York: Routledge
Saar, E., Helemäe, J. 2006. Kutsekeskharidus Eestis. Eesti Inimarengu Aruanne 2006. ÜLSA
Unt, M., Saar, E. 2006. Noored ja tööturu paindlikkus. Eesti Inimarengu Aruanne 2006. ÜLSA
Kutseharidusstandard 2013
Kutseseadus. https://www.riigiteataja.ee/akt/12974050?leiaKehtiv
Kutseõppeasutuse seadus. https://www.riigiteataja.ee/akt/816782?leiaKehtiv
Eesti tööturg täna ja homme. OSKA uuringuaruanne. http://oska.kutsekoda.ee/wp-content/uploads/2017/12/Eesti-t%C3%B6%C3%B6turg-t%C3%A4na-ja-homme2017.pdf
Töö ja oskused 2025. Tööjõuvajaduse seire- ja prognoosisüsteem OSKA. http://oska.kutsekoda.ee/wp-content/uploads/2016/04/Tulevikutrendid-1.pdf
Kutsehariduse statistika ja andmed. HTM 2013-2017 tellitud või läbi viidud uuringud. https://www.hm.ee/et/tegevused/uuringud-ja-statistika-0
Bruges Communiqué’ on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 (2010).
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/vocational/bruges_en.pdf
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
2.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0